1.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: KTM 1290 Super Duke R – vieläkin terävämpi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peto on KTM 1290 Super Duke R:n kuvaava kutsumanimi. Maailman tehokkain nakupyörä sai lisää tehoa ja elektroniikkaa. Pedosta tuli vieläkin hurjempi. Hyvää: Mahtava vääntö, monipuoliset ajoavustimet, avaimeton käyttöjärjestelmä. Huonoa: Päivityksen myötä paino kasvanut muutamalla kilolla. Uusi KTM 1290 Super Duke R on saanut pieniä parannuksia jokaiselle osa-alueelle. Monta pientä parannusta merkitsevät yhdessä selvästi parempaa kokonaisuutta.Ulkoisesti Super Duke on nyt terävälinjaisempi ja näyttää jopa sirommalta. Ajovalo on pystysuunnassa jaettu kahteen osaan. Aiempi kaksiosainen mittaristo on korvattu isolla TFT-värinäytöllä.Istuinkorkeus on 835 milliä, joten 180-senttisellä kuljettajalla vain varpaat yltävät maahan.Ohjaustangon katkaisimet ovat muuten vanhat tutut, mutta lisänä on vasemmalla puolella sijaitseva vakionopeussäätimen kytkin. Säädin toimii 3–6-vaihteilla ja nopeusalueella 40–200 km/h.Ohjaustanko, kahvojen etäisyys ja polkimien asento ovat säädettävissä kuljettajan koon mukaan. Virtalukko puuttuu, sillä käyttöjärjestelmä on nyt avaimeton. KTM My Ride -järjestelmä mahdollistaa älypuhelimen liittämisen niin, että mittaristo toimii sen näyttönä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiehekäs soundiMoottori jyrähtää käyntiin miehekkäästi. Iskutilavuutta on 1 300 kuutiota ja puristussuhde on prätkämaailman korkeimpia eli peräti 13,6:1.Kytkin on kevytkäyttöinen ja vaihteet menevät päälle sujuvasti.Vakiovarustukseen kuuluu kolme ajotilaa: Sport, Street ja Rain. Kahdessa ensimmäisessä huipputehoa on 177 hevosvoimaa ja sadeasetuksella 130 hevosvoimaa. Kaarre-ABS-jarrujen, luiston- ja keulimiseneston asetukset säätyvät ajotilavalinnan mukaan.Moottori vääntää vahvasti, kunhan kierrosluku pidetään 2 000:n yläpuolella. Kevyempien titaaniventtiilien ansiosta maksimikierroslukua on nostettu 500 kierroksella ja huipputehokin saadaan vasta 9 750 kierroksella.Vakuuttavinta moottorissa on kuitenkin vääntö. Yli 140 newtonmetriä kuljettaa reilun 200 kilon painoista pyörää vauhdikkaasti, eikä juurikaan ole väliä mikä vaihde on päällä.Elektroniset apuvälineet toimivat nyt pehmeämmin ja huomaamattomammin. Moottorinohjaus on säädetty huolella, ja ajaminen tuntuu kaikesta huolimatta pehmeältä. Toki koko ajan tuntuu selvästi, että moottori uhkuu menohaluja ja odottaa kärsimättömästi kaasukahvan kääntöä.Parannusten ansiosta suorituskyky on nyt paremmin hyödynnettävissä. Alla on yksi nopeimpia moottoripyöriä, onpa ympäristönä sitten maantie tai moottorirata.Lue lisää: KTM 1290 Super Duke RTeksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero KTM 1290 Super Duke R Hinta alkaen 22 587 € Moottori Bensiinimoottori 1 301 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 130 kW (177 hv), 9750 r/min Vääntö 141 Nm (7000 r/min) Vääntö 141 Nm (7000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 835 mm, kuivapaino 195 kg, akseliväli 1 482 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Huoltoväli: 10 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”