1.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: KTM 1290 Super Duke R – vieläkin terävämpi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peto on KTM 1290 Super Duke R:n kuvaava kutsumanimi. Maailman tehokkain nakupyörä sai lisää tehoa ja elektroniikkaa. Pedosta tuli vieläkin hurjempi. Hyvää: Mahtava vääntö, monipuoliset ajoavustimet, avaimeton käyttöjärjestelmä. Huonoa: Päivityksen myötä paino kasvanut muutamalla kilolla. Uusi KTM 1290 Super Duke R on saanut pieniä parannuksia jokaiselle osa-alueelle. Monta pientä parannusta merkitsevät yhdessä selvästi parempaa kokonaisuutta. Ulkoisesti Super Duke on nyt terävälinjaisempi ja näyttää jopa sirommalta. Ajovalo on pystysuunnassa jaettu kahteen osaan. Aiempi kaksiosainen mittaristo on korvattu isolla TFT-värinäytöllä. Istuinkorkeus on 835 milliä, joten 180-senttisellä kuljettajalla vain varpaat yltävät maahan. Ohjaustangon katkaisimet ovat muuten vanhat tutut, mutta lisänä on vasemmalla puolella sijaitseva vakionopeussäätimen kytkin. Säädin toimii 3–6-vaihteilla ja nopeusalueella 40–200 km/h. Ohjaustanko, kahvojen etäisyys ja polkimien asento ovat säädettävissä kuljettajan koon mukaan. Virtalukko puuttuu, sillä käyttöjärjestelmä on nyt avaimeton. KTM My Ride -järjestelmä mahdollistaa älypuhelimen liittämisen niin, että mittaristo toimii sen näyttönä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miehekäs soundi Moottori jyrähtää käyntiin miehekkäästi. Iskutilavuutta on 1 300 kuutiota ja puristussuhde on prätkämaailman korkeimpia eli peräti 13,6:1. Kytkin on kevytkäyttöinen ja vaihteet menevät päälle sujuvasti. Vakiovarustukseen kuuluu kolme ajotilaa: Sport, Street ja Rain. Kahdessa ensimmäisessä huipputehoa on 177 hevosvoimaa ja sadeasetuksella 130 hevosvoimaa. Kaarre-ABS-jarrujen, luiston- ja keulimiseneston asetukset säätyvät ajotilavalinnan mukaan. Moottori vääntää vahvasti, kunhan kierrosluku pidetään 2 000:n yläpuolella. Kevyempien titaaniventtiilien ansiosta maksimikierroslukua on nostettu 500 kierroksella ja huipputehokin saadaan vasta 9 750 kierroksella. Vakuuttavinta moottorissa on kuitenkin vääntö. Yli 140 newtonmetriä kuljettaa reilun 200 kilon painoista pyörää vauhdikkaasti, eikä juurikaan ole väliä mikä vaihde on päällä. Elektroniset apuvälineet toimivat nyt pehmeämmin ja huomaamattomammin. Moottorinohjaus on säädetty huolella, ja ajaminen tuntuu kaikesta huolimatta pehmeältä. Toki koko ajan tuntuu selvästi, että moottori uhkuu menohaluja ja odottaa kärsimättömästi kaasukahvan kääntöä. Parannusten ansiosta suorituskyky on nyt paremmin hyödynnettävissä. Alla on yksi nopeimpia moottoripyöriä, onpa ympäristönä sitten maantie tai moottorirata. Lue lisää: KTM 1290 Super Duke R Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero KTM 1290 Super Duke R Hinta alkaen 22 587 € Moottori Bensiinimoottori 1 301 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 130 kW (177 hv), 9750 r/min Vääntö 141 Nm (7000 r/min) Vääntö 141 Nm (7000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 835 mm, kuivapaino 195 kg, akseliväli 1 482 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Huoltoväli: 10 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan