4.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kumisaapasfiilis – Ford Focus Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Focus Active 1.0 Ecoboost mHEV tuo kevythybridin tutun automallin seikkailuhenkiseen versioon. Kokonaisuus tuntuu kuitenkin vanhahtavalta. Hyvää: hinta, kulutus, maavara. Huonoa: hallintalaitteiden tuntuma, vaihteiston välitykset. Focus on onnistunut pääsemään C-segmentin kestohitiksi hiukan yli 20 vuotta kestäneellä taipaleellaan. 2018 esitellyn neljännen polven uutuuksiin kuuluu Active-varustelu, jolla tuttu automalli kosiskelee seikkailumuoveja janoavia crossover-asiakkaita.Nyt Fordin tuttu kolmisylinterinen 1,0 litran moottori on saanut avukseen kevythybriditekniikkaa. 48 voltin järjestelmä kerää talteen jarrutusenergiaa, jota sähkömoottori hyödyntää vääntöavun lisäksi myös polttomoottorin lepuuttamisessa.Sisarmalli Puman tavoin kevythybridijärjestelmä ei tarvitse kuljettajalta erityisiä toimenpiteitä, ja järjestelmä kertoo tekemisistään mittariston pienin symbolein. Käytännössä suurin etu saadaan juuri hyvin toimivasta moottorin sammutusautomatiikasta.Kevythybridi on tarjolla vain manuaalivaihteiston yhteydessä, mutta valittavana ovat tutut 125 ja 155 hevosvoiman moottoriversiot. Mielenkiintoista on se, että kevythybriditekniikan yhteydessä etumatkustajan istuimen säätösuunnat vähenevät.Sisarmallista tuttua ovat myös liian pitkät välitykset. Optimistinen vaihdeavustin neuvoo vaihtamaan pykälää tai kahta suurempaa silloinkin, kun luvassa on taattua jyrinää konehuoneesta. Turboahdin herää rivakampiin kiihdytyksiin äkkijyrkästi, mikä tekee taajamalähdöistä kulmikkaita.Sinänsä 155 hevosvoiman voimavarat riittävät ohituksiinkin mainiosti, kunhan muistaa käyttää koko kierrosalueen hyväksi.Kevythybriditekniikalla höystettynä moottorin paras puoli on sen hallittu jano: viikon vaihtelevat seka-ajot sujuivat reilusti alle viidellä litralla sataa kilometriä kohden.Kaksivuotiaaksi automalliksi nykyinen Focus on yllättävän vanhahtava. Hallintalaitteita voi kuvata kattavasti kumimaisiksi. Keskialueella ohjaustuntuma vaikuttaisi olevan kohtuullisella tolalla, mutta ohjaus heittäytyy veltoksi heti haastavampia tilanteita lähestyttäessä.12,3-tuumainen mittaristonäyttö on kookas ja periaatteessa selkeä, mutta graafinen tyylittely on vienyt esimerkiksi mittareiden asteikot mennessään. Toisaalta symboleina ja apumittareina kerrotaan hyvä määrä oheistietoa.Keskikonsolissa oleva Sync 3 -tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on kooltaan kahdeksan tuumaa, ja suomenkielinen Sync 3 on tutun perusselkeä useimmissa toiminnoissa.Korkeamman maavaran (edessä +30 mm, takana +34 mm) Focus Active on alustaltaan hiukan pintanapakka. Crossover-tyylittely antaa samalla ulkonäölle asennetta, mutta sisätilat ovat tavallisen Focuksen mitoissa.Parkkipaikoilla huomiota herättävät myös yllättävän pitkät takaovet. Onneksi Focus Activen saa halutessaan myös farkkuna, mutta korkeampaa kattoa kaipaavan kannattaa tähyillä Puman tai Kugan suuntaan.Kevythybridipäivitys on tehnyt hyvää Fordin tutulle voimanlähteelle, mutta Focus tuntuu haikailevan valtakautensa perään. Ehkä 2020-luku todella on crossovereiden ja katumaastureiden aikaa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ford Focus Active 1.0 Ecoboost mHEV M6 Hinta alkaen 27 726 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 362 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 114 kW (155 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (1900–5500 r/min) Vääntö 190 Nm (1900–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4397 mm, leveys 1844 mm, korkeus 1502 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 680 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti