4.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kumisaapasfiilis – Ford Focus Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Focus Active 1.0 Ecoboost mHEV tuo kevythybridin tutun automallin seikkailuhenkiseen versioon. Kokonaisuus tuntuu kuitenkin vanhahtavalta. Hyvää: hinta, kulutus, maavara. Huonoa: hallintalaitteiden tuntuma, vaihteiston välitykset. Focus on onnistunut pääsemään C-segmentin kestohitiksi hiukan yli 20 vuotta kestäneellä taipaleellaan. 2018 esitellyn neljännen polven uutuuksiin kuuluu Active-varustelu, jolla tuttu automalli kosiskelee seikkailumuoveja janoavia crossover-asiakkaita.Nyt Fordin tuttu kolmisylinterinen 1,0 litran moottori on saanut avukseen kevythybriditekniikkaa. 48 voltin järjestelmä kerää talteen jarrutusenergiaa, jota sähkömoottori hyödyntää vääntöavun lisäksi myös polttomoottorin lepuuttamisessa.Sisarmalli Puman tavoin kevythybridijärjestelmä ei tarvitse kuljettajalta erityisiä toimenpiteitä, ja järjestelmä kertoo tekemisistään mittariston pienin symbolein. Käytännössä suurin etu saadaan juuri hyvin toimivasta moottorin sammutusautomatiikasta.Kevythybridi on tarjolla vain manuaalivaihteiston yhteydessä, mutta valittavana ovat tutut 125 ja 155 hevosvoiman moottoriversiot. Mielenkiintoista on se, että kevythybriditekniikan yhteydessä etumatkustajan istuimen säätösuunnat vähenevät.Sisarmallista tuttua ovat myös liian pitkät välitykset. Optimistinen vaihdeavustin neuvoo vaihtamaan pykälää tai kahta suurempaa silloinkin, kun luvassa on taattua jyrinää konehuoneesta. Turboahdin herää rivakampiin kiihdytyksiin äkkijyrkästi, mikä tekee taajamalähdöistä kulmikkaita.Sinänsä 155 hevosvoiman voimavarat riittävät ohituksiinkin mainiosti, kunhan muistaa käyttää koko kierrosalueen hyväksi.Kevythybriditekniikalla höystettynä moottorin paras puoli on sen hallittu jano: viikon vaihtelevat seka-ajot sujuivat reilusti alle viidellä litralla sataa kilometriä kohden.Kaksivuotiaaksi automalliksi nykyinen Focus on yllättävän vanhahtava. Hallintalaitteita voi kuvata kattavasti kumimaisiksi. Keskialueella ohjaustuntuma vaikuttaisi olevan kohtuullisella tolalla, mutta ohjaus heittäytyy veltoksi heti haastavampia tilanteita lähestyttäessä.12,3-tuumainen mittaristonäyttö on kookas ja periaatteessa selkeä, mutta graafinen tyylittely on vienyt esimerkiksi mittareiden asteikot mennessään. Toisaalta symboleina ja apumittareina kerrotaan hyvä määrä oheistietoa.Keskikonsolissa oleva Sync 3 -tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on kooltaan kahdeksan tuumaa, ja suomenkielinen Sync 3 on tutun perusselkeä useimmissa toiminnoissa.Korkeamman maavaran (edessä +30 mm, takana +34 mm) Focus Active on alustaltaan hiukan pintanapakka. Crossover-tyylittely antaa samalla ulkonäölle asennetta, mutta sisätilat ovat tavallisen Focuksen mitoissa.Parkkipaikoilla huomiota herättävät myös yllättävän pitkät takaovet. Onneksi Focus Activen saa halutessaan myös farkkuna, mutta korkeampaa kattoa kaipaavan kannattaa tähyillä Puman tai Kugan suuntaan.Kevythybridipäivitys on tehnyt hyvää Fordin tutulle voimanlähteelle, mutta Focus tuntuu haikailevan valtakautensa perään. Ehkä 2020-luku todella on crossovereiden ja katumaastureiden aikaa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ford Focus Active 1.0 Ecoboost mHEV M6 Hinta alkaen 27 726 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 362 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 114 kW (155 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (1900–5500 r/min) Vääntö 190 Nm (1900–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4397 mm, leveys 1844 mm, korkeus 1502 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 680 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja