4.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kumisaapasfiilis – Ford Focus Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Focus Active 1.0 Ecoboost mHEV tuo kevythybridin tutun automallin seikkailuhenkiseen versioon. Kokonaisuus tuntuu kuitenkin vanhahtavalta. Hyvää: hinta, kulutus, maavara. Huonoa: hallintalaitteiden tuntuma, vaihteiston välitykset. Focus on onnistunut pääsemään C-segmentin kestohitiksi hiukan yli 20 vuotta kestäneellä taipaleellaan. 2018 esitellyn neljännen polven uutuuksiin kuuluu Active-varustelu, jolla tuttu automalli kosiskelee seikkailumuoveja janoavia crossover-asiakkaita.Nyt Fordin tuttu kolmisylinterinen 1,0 litran moottori on saanut avukseen kevythybriditekniikkaa. 48 voltin järjestelmä kerää talteen jarrutusenergiaa, jota sähkömoottori hyödyntää vääntöavun lisäksi myös polttomoottorin lepuuttamisessa.Sisarmalli Puman tavoin kevythybridijärjestelmä ei tarvitse kuljettajalta erityisiä toimenpiteitä, ja järjestelmä kertoo tekemisistään mittariston pienin symbolein. Käytännössä suurin etu saadaan juuri hyvin toimivasta moottorin sammutusautomatiikasta.Kevythybridi on tarjolla vain manuaalivaihteiston yhteydessä, mutta valittavana ovat tutut 125 ja 155 hevosvoiman moottoriversiot. Mielenkiintoista on se, että kevythybriditekniikan yhteydessä etumatkustajan istuimen säätösuunnat vähenevät.Sisarmallista tuttua ovat myös liian pitkät välitykset. Optimistinen vaihdeavustin neuvoo vaihtamaan pykälää tai kahta suurempaa silloinkin, kun luvassa on taattua jyrinää konehuoneesta. Turboahdin herää rivakampiin kiihdytyksiin äkkijyrkästi, mikä tekee taajamalähdöistä kulmikkaita.Sinänsä 155 hevosvoiman voimavarat riittävät ohituksiinkin mainiosti, kunhan muistaa käyttää koko kierrosalueen hyväksi.Kevythybriditekniikalla höystettynä moottorin paras puoli on sen hallittu jano: viikon vaihtelevat seka-ajot sujuivat reilusti alle viidellä litralla sataa kilometriä kohden.Kaksivuotiaaksi automalliksi nykyinen Focus on yllättävän vanhahtava. Hallintalaitteita voi kuvata kattavasti kumimaisiksi. Keskialueella ohjaustuntuma vaikuttaisi olevan kohtuullisella tolalla, mutta ohjaus heittäytyy veltoksi heti haastavampia tilanteita lähestyttäessä.12,3-tuumainen mittaristonäyttö on kookas ja periaatteessa selkeä, mutta graafinen tyylittely on vienyt esimerkiksi mittareiden asteikot mennessään. Toisaalta symboleina ja apumittareina kerrotaan hyvä määrä oheistietoa.Keskikonsolissa oleva Sync 3 -tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on kooltaan kahdeksan tuumaa, ja suomenkielinen Sync 3 on tutun perusselkeä useimmissa toiminnoissa.Korkeamman maavaran (edessä +30 mm, takana +34 mm) Focus Active on alustaltaan hiukan pintanapakka. Crossover-tyylittely antaa samalla ulkonäölle asennetta, mutta sisätilat ovat tavallisen Focuksen mitoissa.Parkkipaikoilla huomiota herättävät myös yllättävän pitkät takaovet. Onneksi Focus Activen saa halutessaan myös farkkuna, mutta korkeampaa kattoa kaipaavan kannattaa tähyillä Puman tai Kugan suuntaan.Kevythybridipäivitys on tehnyt hyvää Fordin tutulle voimanlähteelle, mutta Focus tuntuu haikailevan valtakautensa perään. Ehkä 2020-luku todella on crossovereiden ja katumaastureiden aikaa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ford Focus Active 1.0 Ecoboost mHEV M6 Hinta alkaen 27 726 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 362 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 114 kW (155 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (1900–5500 r/min) Vääntö 190 Nm (1900–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4397 mm, leveys 1844 mm, korkeus 1502 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 680 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta