17.9.2024

Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea

Kuva Petri Munukka

Land Rover Defender 130 V8 on auto jota harva tarvitsee, mutta moni haluaa. Kukaan ei ole kertonut Land Roverille, että sähköautojen vallankumous on alkamassa.

Land Rover Defender on perusversioinaan tarkoituksenmukainen työjuhta vaikeaan maastoon tai raskaan peräkärryn vetoon uusimman sukupolven ollessa silti täysin salonkikelpoinen myös mukavuudeltaan. Auton luonne muuttuu kuitenkin melkoisesti, kun nokalle istutetaan viisilitrainen veekasi. Maasto-ominaisuuksien tai vetokyvyn kärsimättä suorituskyky nousee urheiluautotasolle moottorin pauhun houkutellessa tehoa myös käyttämään. Kahdeksikon päästöt rankaisevat rutkalla autoverolla, mutta kuorma-autoksi muuttaminen koeajoyksilön tavoin keventää laskua. Nopeus on rajoitettu 90 km/h:iin ja kuorma-autokortti vaaditaan, mutta saapahan ajaa bussikaistaa päiväsaikaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Haastetta parkkihalliin

Defenderin pisin korimalli, 130 on saanut koko 34 sentin jatkopalan peräänsä, kolmen metrin akseliväli on sama kuin 110:ssä. Hyvä, koska kääntösäde on mahtava jo näinkin. Takaluukussa roikkuvan vararenkaan kanssa pituutta kertyy 5,36 m. Pysäköinti ottaa aikansa tarkoista ja runsaista kameranäkymistä huolimatta, kun korkeutta ja leveyttäkin on kaksi metriä. Jostain syystä 130:n vetokyky on 500 kg lyhyempiä siskoja vähemmän.

Ohjaamoon pisin korimalli ei tuo muutoksia, vanhoille kuljettajille on edelleen riittävästi nappuloita ja kosketusnäyttöäkin oppii käyttämään nopeasti. V8-version erottaa vain alcantaralla päällystetystä ratista. Huippumallin hinnan henkilöautona (291 000€) olisi suonut näkyvän ylellisempänä sisustuksena.

Hulppeat tilat

Jos on autolla kokoa, on siinä tilaakin. Kolmella rivillä on seitsemälle aikuiselle kelpo tilat, tosin takimmaisille kahdelle istuimelle pääseminen vaatii ketteryyttä keskipenkin taittamisesta huolimatta. Istuinlämmitys on kaikilla seitsemällä paikalla ja isofix-kiinnikkeitäkin on viisi lastenistuimia varten.

Seitsemällä matkaajalla tavaratila jää vaatimattomaksi, mutta viiden hengen tavaroille on tilaa toista kuutiota. Tavaratilan lattia vain jää harmillisen korkealle penkit kaadettuna. Molemmat matkustamorivit kaatuvat 40:20:40-suhteessa, joten vaikkapa mäkisukset mahtuvat kyytiin. Sivulle aukeava takaluukku on painava ja vie tilaa auetessaan.

Mekaanisesti ahdettu veekasi

Jaguarin ja Land Roverin V8-repertuaarissa on valinnanvaraa. Yllättäen Range Roverin turboahdettu 4,4-litrainen ei ole kelvannut, vaan Defenderiin on valittu vanhempi Jaguar XKR:stä ja F-type SVR:stä tuttu mekaanisesti ahdettu alumiininen viisilitrainen. Pitkässä 130-mallissa tehoa on 500 hevosvoimaa, pätkämalleissa 25 enemmän. Joka tapauksessa riittävästi repimään Defender 5,7 sekunnissa sataseen, jollei kuorma-auton rajoitin katkoisi tehoa. Ei huonosti nakkikioskin aerodynamiikalla autolta, joka voi kuljettaa 7 henkeä umpihangessa.

Kaasujalka tuppaa helposti painumaan lattiaan, sen verran muhkeasti kasi murisee ja ahdin vinkuu, vaikka hiukkassuodattimet ja katalysaattorit vaimentavatkin sinfoniaa. Moniäänisyydestä huolehtii myös bensatankin korina, jopa 20 l/100km menee ääniä kuunnellessa. 90 litran tankista huolimatta toimintamatka-ahdistustaan pääsee vertailemaan sähköautoilijoiden kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pärjää myös kestopäällysteellä

Jo V8 ja Defenderin yrmy olemus saavat kuskin naaman leveään virneeseen, mutta myös ajettavuus ja mukavuus ovat kelpo tolalla. Ilmajousitus tasoittaa tietä ja kahdeksanvaihteinen ZF-automaatti vaihtaa D-asennossa pehmeästi ja S-asennossa ripeästi. Vauhdin kasvaessa kallistelu ja jarrutuksessa nyökkääminen muistuttavat, että yrität taittaa mutkaan liki kolmetonnista autoa. Koeajoauton maastorenkaat ovat asfaltilla liukkaat, mutta eivät juurikaan lisää ajomelua. Ohjauksessa on maastoautoksi yllättäen ripaus tarkkuutta ja tuntoakin..

Maastossa pitkän version peräylitys pienentää jättökulmaa, mutta muutoinkin useimmiten Defenderin kyvyt lukkoineen ja alennusvaihteineen ylittävät kuskin taidot. Normaali 22 sentin maavara on hetkellisesti nostettavissa vielä 14 senttiä. Terrain response-systeemissä on ohjelmia erilaisille pinnoille, mutta valinnan voi huoleti jättää myös automaatti-valinnalle.

  • Tilat
  • Etenemiskyky
  • Suorituskyky
  • Kääntösäde
  • Kulutus
  • Nopeus rajoitettu
  • Pienet parkkiruudut

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat