25.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover Sport, tuo talven kukistaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lunta tupruaa lisää, kylmyys tunkee puseroon ja valoisa aika lyhenee, mutta Range Rover Sport lievittää tuskaa. Hyvää: etenemiskyky, mukavuus, tilat, suorituskyky, varustelu. Huonoa: kömpelyys kaupungissa. Esilämmitetty Range Rover Sport hohkaa lämpöä pakkasessa, ikkunat ovat sulat ja katon lumiharso ohenee. Ratti ja istuin lämpiämään, U2 herää soittamaan. Aamun ensimmäinen aura-auto ja innokas talkkari ovat saartaneet auton lumivalleillaan. Rangen ajotilavalikosta löytyy tähänkin räätälöity ohjelma, mutta päätelköön järjestelmä itse parhaimman taktiikan. D silmään ja hybridi-Range alkaa tunnustella vallia sähkömoottorinsa voimin.Hipaisu kaasulla ja kolmilitrainen rivikuutonen käynnistyy vaimeasti murahtaen kuin myötätunnosta, mutta tehoa ei kaivata tyhjäkäyntiä enempää. Maavaraa ei tarvitse nostaa 28 senttiin asti, 21 sentin peruskorkeus riittää. Automaattisten tasauspyörästöjen toimintaa ei huomaa, renkaat eivät lipsu.Kookas maastoauto lipuu eleettömästi vapaaksi lumilinnastaan, tuore lumi ei rohise pohjassa. Kiihtyvyys on vakuuttavaa lumipöperössä, leveät kitkarenkaat löytävät pitoa kaarteisiinkin. Suolatun sohjon roiskuminen ei kuulu sisätiloihin. 22-tuumaiset pyörät halkovat aurausvalleja helposti, ilmajousitus tasoittaa pakkautuneen lumipatikon, umpihankikaan ei juuri hidasta. Talven tuloa ei auto voi enempää häivyttää, no ehkä ajamalla tuhat kilometriä etelään. Täydellisessä maailmassa yli 2 500-kiloinen maasturi myös pysähtyisi kuin kesäkelissä ja se olisi toisaalta sopinut ahtaaseen, mutta lämpimään parkkihalliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdustus- tai maastoautoRange Rover Sport on uudistunut täyskokoisen ”oikean” Range Roverin vanavedessä. Mikään pieni ei Sportkaan ole. Mallien ero koossa (10 cm) on pienempi kuin hinnastossa (30 000 euroa). Molempien muodot ovat sulavan pyöristettyjä, mutta siroksi ei voi kumpaakaan sanoa. Ulkoa veljekset erottaa parhaiten takavalojen muodosta.Hulppeissa tiloissa ei ole oleellista eroa. Ylellisyydessäkin erot syntyvät ennemmin varustetasojen myötä. Sport-mallinimelle hitusen katetta tuo napakampi alusta ja terävämpi ohjaus, mutta mukavuus on silti pidetty hemmottelevalla tasolla. Urheilullisuus rajoittuu golf-klubin parkkipaikalle.Sportin varustetasoja on peräti kuusi, S, SE, Dynamic SE, Dynamic HSE, Autobiography ja First Edition, ääripäillä hintaeroa lähes 50 000 euroa. Siinä missä alkupäästä löytyy järkevä kärryn vetäjä, loppupäässä on enemmän edustusauton vikaa. Koeajoauto oli paletin keskivaiheelta, HSE:n vaalea nahkaverhoilu ja lasikatto lisäävät avaruuden tuntua. Istuma-asento on mainio sekä edessä että takana. Digimittaristo ja valtava kosketusnäyttö pursuavat tietoa, mutta selkeässä muodossa. Lämmitystä säädetään perinteisesti nappuloilla, mutta tällä kertaa ne onnistuvat ärsyttämään. Lämmönsäätönuppia pitää kiertää, vetää tai painaa riippuen toiminnosta. Toisaalta automaattiasennossa järjestelmä toimii moitteetta.Päästötön tai suorituskykyinenAkusto on lataushybridiksi valtava nettokapasiteetiltaan, 31,8 kWh, enemmän kuin täyssähköautoissa muutama vuosi sitten. Tehtaan esite lupailee sillä päästävän parhaimmillaan 114 km. Kevyessä ajossa lauhassa kelissä lukema lienee realistinen, pikkupakkasessa ja sohjolumessa tulos oli 70 km. Liukkaudesta johtuen sähkömoottorin teho oli vallan riittävä, mutta pitävällä pinnalla sähköajo tuntuu vaisulta. Hybriditilassa automatiikka tuntuu laiskalta töiden jaossa, bensiinimoottori on sammuksissa vain pysähtyneenä, alamäessä ja jarrutuksissa, kuten kevythybrideissä. Ehkä järjestelmäkin on haltioitunut rivikuutosen täyteläisestä käyntiäänestä. Pienellä teholla äänettömästi kuiskaavan moottorin ääni nousee kuuluviin vasta tehoa tarvittaessa. Yhdistettynä nelivetoon suorituskyky on roima, samoin kulutus. Koeajossa keskikulutus akun ehdyttyä asettui maltillisesti lukemaan 11 l/100 km.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Range Rover Sport P440e Dynamic HSE Hinta alkaen 107 598 € Koeajetun auton hinta varusteineen 139 782 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, lataushybridi, neliveto Akku Akku brutto/netto: 38,2 / 31,8 kWh. Lataus: Type 2: 6,6 kW (1 x 32 A), CCS: 50 kW. Toimintamatka 114 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 324 kW (440 hv) 620 Nm kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 225 km/h (sähköllä 140 km/h) km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,9 (yhd.) CO2-päästöt 20 g/km Mitat pituus 4946 mm, leveys 2047 mm, korkeus 1820 mm, akseliväli 2997 mm Tavaratila: 647 l Omamassa: 2735 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 3000 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 v / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?