25.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover Sport, tuo talven kukistaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lunta tupruaa lisää, kylmyys tunkee puseroon ja valoisa aika lyhenee, mutta Range Rover Sport lievittää tuskaa. Hyvää: etenemiskyky, mukavuus, tilat, suorituskyky, varustelu. Huonoa: kömpelyys kaupungissa. Esilämmitetty Range Rover Sport hohkaa lämpöä pakkasessa, ikkunat ovat sulat ja katon lumiharso ohenee. Ratti ja istuin lämpiämään, U2 herää soittamaan. Aamun ensimmäinen aura-auto ja innokas talkkari ovat saartaneet auton lumivalleillaan. Rangen ajotilavalikosta löytyy tähänkin räätälöity ohjelma, mutta päätelköön järjestelmä itse parhaimman taktiikan. D silmään ja hybridi-Range alkaa tunnustella vallia sähkömoottorinsa voimin. Hipaisu kaasulla ja kolmilitrainen rivikuutonen käynnistyy vaimeasti murahtaen kuin myötätunnosta, mutta tehoa ei kaivata tyhjäkäyntiä enempää. Maavaraa ei tarvitse nostaa 28 senttiin asti, 21 sentin peruskorkeus riittää. Automaattisten tasauspyörästöjen toimintaa ei huomaa, renkaat eivät lipsu. Kookas maastoauto lipuu eleettömästi vapaaksi lumilinnastaan, tuore lumi ei rohise pohjassa. Kiihtyvyys on vakuuttavaa lumipöperössä, leveät kitkarenkaat löytävät pitoa kaarteisiinkin. Suolatun sohjon roiskuminen ei kuulu sisätiloihin. 22-tuumaiset pyörät halkovat aurausvalleja helposti, ilmajousitus tasoittaa pakkautuneen lumipatikon, umpihankikaan ei juuri hidasta. Talven tuloa ei auto voi enempää häivyttää, no ehkä ajamalla tuhat kilometriä etelään. Täydellisessä maailmassa yli 2 500-kiloinen maasturi myös pysähtyisi kuin kesäkelissä ja se olisi toisaalta sopinut ahtaaseen, mutta lämpimään parkkihalliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Edustus- tai maastoauto Range Rover Sport on uudistunut täyskokoisen ”oikean” Range Roverin vanavedessä. Mikään pieni ei Sportkaan ole. Mallien ero koossa (10 cm) on pienempi kuin hinnastossa (30 000 euroa). Molempien muodot ovat sulavan pyöristettyjä, mutta siroksi ei voi kumpaakaan sanoa. Ulkoa veljekset erottaa parhaiten takavalojen muodosta. Hulppeissa tiloissa ei ole oleellista eroa. Ylellisyydessäkin erot syntyvät ennemmin varustetasojen myötä. Sport-mallinimelle hitusen katetta tuo napakampi alusta ja terävämpi ohjaus, mutta mukavuus on silti pidetty hemmottelevalla tasolla. Urheilullisuus rajoittuu golf-klubin parkkipaikalle. Sportin varustetasoja on peräti kuusi, S, SE, Dynamic SE, Dynamic HSE, Autobiography ja First Edition, ääripäillä hintaeroa lähes 50 000 euroa. Siinä missä alkupäästä löytyy järkevä kärryn vetäjä, loppupäässä on enemmän edustusauton vikaa. Koeajoauto oli paletin keskivaiheelta, HSE:n vaalea nahkaverhoilu ja lasikatto lisäävät avaruuden tuntua. Istuma-asento on mainio sekä edessä että takana. Digimittaristo ja valtava kosketusnäyttö pursuavat tietoa, mutta selkeässä muodossa. Lämmitystä säädetään perinteisesti nappuloilla, mutta tällä kertaa ne onnistuvat ärsyttämään. Lämmönsäätönuppia pitää kiertää, vetää tai painaa riippuen toiminnosta. Toisaalta automaattiasennossa järjestelmä toimii moitteetta. Päästötön tai suorituskykyinen Akusto on lataushybridiksi valtava nettokapasiteetiltaan, 31,8 kWh, enemmän kuin täyssähköautoissa muutama vuosi sitten. Tehtaan esite lupailee sillä päästävän parhaimmillaan 114 km. Kevyessä ajossa lauhassa kelissä lukema lienee realistinen, pikkupakkasessa ja sohjolumessa tulos oli 70 km. Liukkaudesta johtuen sähkömoottorin teho oli vallan riittävä, mutta pitävällä pinnalla sähköajo tuntuu vaisulta. Hybriditilassa automatiikka tuntuu laiskalta töiden jaossa, bensiinimoottori on sammuksissa vain pysähtyneenä, alamäessä ja jarrutuksissa, kuten kevythybrideissä. Ehkä järjestelmäkin on haltioitunut rivikuutosen täyteläisestä käyntiäänestä. Pienellä teholla äänettömästi kuiskaavan moottorin ääni nousee kuuluviin vasta tehoa tarvittaessa. Yhdistettynä nelivetoon suorituskyky on roima, samoin kulutus. Koeajossa keskikulutus akun ehdyttyä asettui maltillisesti lukemaan 11 l/100 km. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Range Rover Sport P440e Dynamic HSE Hinta alkaen 107 598 € Koeajetun auton hinta varusteineen 139 782 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, lataushybridi, neliveto Akku Akku brutto/netto: 38,2 / 31,8 kWh. Lataus: Type 2: 6,6 kW (1 x 32 A), CCS: 50 kW. Toimintamatka 114 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 324 kW (440 hv) 620 Nm kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 225 km/h (sähköllä 140 km/h) km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,9 (yhd.) CO2-päästöt 20 g/km Mitat pituus 4946 mm, leveys 2047 mm, korkeus 1820 mm, akseliväli 2997 mm Tavaratila: 647 l Omamassa: 2735 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 3000 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 v / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe