29.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover P510e -lataushybridi on täydellisesti jakautunut persoona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Siinä missä muut crossoverit ovat perheautojen korotettuja versioita, ladattava Range Rover risteyttää maastoauton ja edustusauton vieläpä urheiluauton suorituskyvyllä. Hyvää: etenemiskyky, mukavuus, tilat, suorituskyky, varustelu. Huonoa: isot ulkomitat. Range Roverin viides sukupolvi on aiempaa sliipatumpi olemukseltaan, mutta sillä ei pysty kätkemään yli viisimetrisen järkäleen mahtipontisuutta. Koeajettu ”lyhyt” versio on omiaan ratin takana viihtyvälle omistajalle. Pitkän mallin 20 cm -jatkopala takajalkatilan kohdalla merkinnee maksajan siirtymistä taakse.Siinä missä muualla perusmoottorit ovat kolmilitraisia rivikuutosia joko bensana tai dieselinä, meillä autovero ohjaa lataushybridien puoleen. Ilman verosuunnittelua valittavana on myös 4,4-litrainen V8. Varustetasoja on viisi: SE, HSE, Autobiography, First Edition ja SV, jotka ovat toinen toistaan ylellisempiä. Tehon ja herkkujen suhde levittää hintahaitarin korskeasti 150 000–400 000 euroon. Samalla kilpailijakenttä lavenee saksalaisnelikosta jopa Bentleyn ja Rolls-Roycen tontille. Koeajossa oli tehokkaampi lataushybridi keskimmäisellä varustetasolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLumimyrskyä ennusteessa?Range Rover ei tingi perinteistään: se on edelleen yksi maastokelpoisimmista ajokeista. Normaalisti maavaraa on 21, maastoajossa 28 ja hetkellisesti 34 senttimetriä. Lähestymis- ja jättökulmat ovat riittävät, eniten arveluttaa akseleiden välissä alimpana oleva hybridiakusto. Se lienee suojattu tiiviisti, sillä kahluusyvyydeksi ilmoitetaan 90 cm. Sekä halkaisijaltaan että leveydeltään valtavat pyörät eivät uppoa pienimpiin koloihin, vaikka painoa on liki kolme tonnia.Lataushybridimallissa sähkömoottorin vääntö on käytössä jo ryömintänopeuksilla. Ajo-ohjelmia on erilaisille pinnoille ja nopeuksille. Järjestelmä ohjaa voimaa pitävimmille pyörille ja sallii sopivan luiston vaikkapa umpihangessa. Nelipyöräohjaus ja kameranäkymä ympäri auton helpottavat niin maastossa kuin parkkihallissakin. Etukamera näyttää myös auton keulan piiloon jäävät esteet tai jyrkänteet.Niinpä useimmilta kuljettajilta loppuvat taidot ennen kuin Rangelta kyvyt. Suurin este maastoajolle onkin aiemmin mainittu hintalappu, jo lumihangessa möyriminen hiostaa kämmenpohjia vahinkoilmoituksen tekoa miettien. Valtiovieraita tulossa?Pesukadun kautta Range Rover muuttaa salonkikelpoiseksi aivan toisenlaisiin tehtäviin. Se kuuluu nimittäin myös parhaiden edustusautojen joukkoon. Istumakorkeus on ylevä, mutta sisäänkäynti silti vaivatonta pysäköitäessä automaattisesti laskevan korin ansiosta. Ovet ovat leveät, tilaa runsaasti ja isot ikkunat sekä lasikatto tuovat valoisuutta ynnä tummennusverhot suojaa julkisuudelta.Varustelu on aina vähintään kattava, kalleimmissa versioissa ylenpalttinen. Istuimet säätyvät takanakin sähköllä, ja matkustajilla on oma kosketusnäyttö. Ilmajousitus tasoittaa jääpolanteet, lumivallit eivät autoa juuri heilauta eikä loskan kohina tunkeudu sisälle. Melutaso on hemmottelevan vaimea. Rivikuutosen soundikin on kuiskaava pintakaasulla, enempää ei liukkaalla uskalla tarjota.Akusto on nettokapasiteetiltaan 31,8 kWh, ja pikalatauksen ansiosta akun täyttäminen onnistuu jopa tunnissa. Puhdasta sähköajoa voi parhaimmillaan päästä yli sata kilometriä, mutta talvitulos jäi 70 km:iin. Akun tyhjennyttyä kulutus karkaa yli kymmenen litran. Jos akkua varailee aina tilaisuuden tullen ja antaa hybridijärjestelmän touhuilla, keskikulutus asettuu viiden litran tienoille. Se on toki ihan muuta kuin 0,9 l/100 km -normikulutus, mutta rauhoittaa omaatuntoa ajaa näin isolla ja tehokkaalla autolla.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Range Rover P510e Autobiography SWB Hinta alkaen 147 841 € Koeajetun auton hinta varusteineen 192 344 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cmcm³, lataushybridi, neliveto Akku brutto/netto 38,2 / 31,8 kWh Toimintamatka 113 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 375 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,5 s Huippunopeus 242 km/h (sähköllä 225 km/h) km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,9 (yhd.) Mitat pituus 5052 mm, leveys 2047 mm, korkeus 1870 mm, akseliväli 2997 mm Tavaratila: 818 l Omamassa: 2810 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Muu tieto Lataus Type 2: 6,6 kW (1 x 32 A) CCS: 50 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 v / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?