29.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover P510e -lataushybridi on täydellisesti jakautunut persoona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Siinä missä muut crossoverit ovat perheautojen korotettuja versioita, ladattava Range Rover risteyttää maastoauton ja edustusauton vieläpä urheiluauton suorituskyvyllä. Hyvää: etenemiskyky, mukavuus, tilat, suorituskyky, varustelu. Huonoa: isot ulkomitat. Range Roverin viides sukupolvi on aiempaa sliipatumpi olemukseltaan, mutta sillä ei pysty kätkemään yli viisimetrisen järkäleen mahtipontisuutta. Koeajettu ”lyhyt” versio on omiaan ratin takana viihtyvälle omistajalle. Pitkän mallin 20 cm -jatkopala takajalkatilan kohdalla merkinnee maksajan siirtymistä taakse.Siinä missä muualla perusmoottorit ovat kolmilitraisia rivikuutosia joko bensana tai dieselinä, meillä autovero ohjaa lataushybridien puoleen. Ilman verosuunnittelua valittavana on myös 4,4-litrainen V8. Varustetasoja on viisi: SE, HSE, Autobiography, First Edition ja SV, jotka ovat toinen toistaan ylellisempiä. Tehon ja herkkujen suhde levittää hintahaitarin korskeasti 150 000–400 000 euroon. Samalla kilpailijakenttä lavenee saksalaisnelikosta jopa Bentleyn ja Rolls-Roycen tontille. Koeajossa oli tehokkaampi lataushybridi keskimmäisellä varustetasolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLumimyrskyä ennusteessa?Range Rover ei tingi perinteistään: se on edelleen yksi maastokelpoisimmista ajokeista. Normaalisti maavaraa on 21, maastoajossa 28 ja hetkellisesti 34 senttimetriä. Lähestymis- ja jättökulmat ovat riittävät, eniten arveluttaa akseleiden välissä alimpana oleva hybridiakusto. Se lienee suojattu tiiviisti, sillä kahluusyvyydeksi ilmoitetaan 90 cm. Sekä halkaisijaltaan että leveydeltään valtavat pyörät eivät uppoa pienimpiin koloihin, vaikka painoa on liki kolme tonnia.Lataushybridimallissa sähkömoottorin vääntö on käytössä jo ryömintänopeuksilla. Ajo-ohjelmia on erilaisille pinnoille ja nopeuksille. Järjestelmä ohjaa voimaa pitävimmille pyörille ja sallii sopivan luiston vaikkapa umpihangessa. Nelipyöräohjaus ja kameranäkymä ympäri auton helpottavat niin maastossa kuin parkkihallissakin. Etukamera näyttää myös auton keulan piiloon jäävät esteet tai jyrkänteet.Niinpä useimmilta kuljettajilta loppuvat taidot ennen kuin Rangelta kyvyt. Suurin este maastoajolle onkin aiemmin mainittu hintalappu, jo lumihangessa möyriminen hiostaa kämmenpohjia vahinkoilmoituksen tekoa miettien. Valtiovieraita tulossa?Pesukadun kautta Range Rover muuttaa salonkikelpoiseksi aivan toisenlaisiin tehtäviin. Se kuuluu nimittäin myös parhaiden edustusautojen joukkoon. Istumakorkeus on ylevä, mutta sisäänkäynti silti vaivatonta pysäköitäessä automaattisesti laskevan korin ansiosta. Ovet ovat leveät, tilaa runsaasti ja isot ikkunat sekä lasikatto tuovat valoisuutta ynnä tummennusverhot suojaa julkisuudelta.Varustelu on aina vähintään kattava, kalleimmissa versioissa ylenpalttinen. Istuimet säätyvät takanakin sähköllä, ja matkustajilla on oma kosketusnäyttö. Ilmajousitus tasoittaa jääpolanteet, lumivallit eivät autoa juuri heilauta eikä loskan kohina tunkeudu sisälle. Melutaso on hemmottelevan vaimea. Rivikuutosen soundikin on kuiskaava pintakaasulla, enempää ei liukkaalla uskalla tarjota.Akusto on nettokapasiteetiltaan 31,8 kWh, ja pikalatauksen ansiosta akun täyttäminen onnistuu jopa tunnissa. Puhdasta sähköajoa voi parhaimmillaan päästä yli sata kilometriä, mutta talvitulos jäi 70 km:iin. Akun tyhjennyttyä kulutus karkaa yli kymmenen litran. Jos akkua varailee aina tilaisuuden tullen ja antaa hybridijärjestelmän touhuilla, keskikulutus asettuu viiden litran tienoille. Se on toki ihan muuta kuin 0,9 l/100 km -normikulutus, mutta rauhoittaa omaatuntoa ajaa näin isolla ja tehokkaalla autolla.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Range Rover P510e Autobiography SWB Hinta alkaen 147 841 € Koeajetun auton hinta varusteineen 192 344 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cmcm³, lataushybridi, neliveto Akku brutto/netto 38,2 / 31,8 kWh Toimintamatka 113 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 375 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,5 s Huippunopeus 242 km/h (sähköllä 225 km/h) km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,9 (yhd.) Mitat pituus 5052 mm, leveys 2047 mm, korkeus 1870 mm, akseliväli 2997 mm Tavaratila: 818 l Omamassa: 2810 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Muu tieto Lataus Type 2: 6,6 kW (1 x 32 A) CCS: 50 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 v / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä