31.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover Sport – harkitumpaa ylellisyyttä Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Isoa Range Roveria pidempään uunissa kypsynyt Range Rover Sport osoittaa, että joskus valmistautuminen todella kannattaa. Hyvää: mukavuus, kyvykkyys, tilat. Huonoa: lataushybridin massa. Land Rover on 2000-luvulla laajentanut mallistoaan tietoisesti kattaakseen yhä enemmän asiakasryhmiä. 2004 merkki esitteli Range Stormer -konseptiauton, jonka jälkeen nähtiin autoa etäisesti muistuttava Range Rover Sport. Ensimmäisen mallipolven ajan Range Sport näytti “täysikasvuisen” Range Roverin pikkuveljeltä, mutta sittemmin Sport on lähestynyt olemuksessaan matalakattoista Range Stormer -konseptia. Nyt esitelty Land Rover Range Rover Sport vastaa konseptiauton kutsuun ja samalla se on osoitus siitä, että Jaguar Land Roverin muotoilussa valtikka on tällä hetkellä maastoautopuolella. Sulavalinjainen Range Rover Sport on sukunäköinen, mutta sitä on myös vaikea sekoittaa muihin mallistonsa jäseniin. Paikoin jopa Range Rover -tekstit on vaihdettu mustiin, sillä Land Roverilla ollaan itsevarmoja auton tunnistettavuudesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei enää isoveljen varjossa Range Rover Sport kasvoi mallistopäivityksessä 67 mm pituussa, mutta kasvu on sijoitettu ovelasti. Sport kehitettiin yhtä aikaa uuden Range Roverin kanssa, mutta Sport ennätti paistua uunissa reilun puoli vuotta pidempään. Samalla autot jakavat lähes kolmen metrin akselivälin ja molemmat perustuvat uuteen MLA-flex-perusrakenteeseen. Vaikka nuorison mielestä Range Rover Sport sopii varmasti hyvin fleksaamiseen, perusrakenteen nimi viittaa monimetallirakenteeseen. Korijäykkyys taasen on vähemmän “flex”, sillä Sport on noin kolmanneksen edeltäjäänsä jämäkämpi. Ovet pamahtavat päättävisesti kiinni kesken ristiriipunnankin. Toinen erottava tekijä on koko. Siinä missä lyhyenkin akselivälin Range Rover on 5,06 metriä pitkä, jää Sport taktisesti 4,95 metriin. Leveys autoilla on sama, mutta korkeudessa Sport on viisi senttiä matalampi. Mittaeron huomaa kyllä takaistuimilla, vaikka mistään säilyketölkistä ei olekaan kyse. Vastaavasti kuljettajan paikalla Range Rover Sport tuntuu helpommin sijoitettavalta. Tavaratilaa on 647 litraa. "Range Roverini on linnani" Etuistuimilla Range Rover Sportin ergonomiassa ei ole moitittavaa ja hallintalaitteet sijaitsevat lähes siellä, missä ne ovat isommassakin mallissa. Tietoviihdejärjestelmä Pivi Pro sopii hyvin Land Roverin tyyliin ja järjestelmä onkin vahvimmillaan landrovermaisissa asioissa, kuten ympäristökameroiden näytössä tai maastoajotiedoissa. Alustan suhteen pidempi kehitystyö näkyy positiivisesti, sillä Range Rover Sport on jopa 23-tuumaisilla vanteilla mukavakulkuinen ajettava. Ohjauksessa prioriteetti on isoa Rangea terävämmässä olemuksessa, mutta varsinainen urheiluauto Sport ei tietenkään ole. Land Rover oli järjestänyt Madridin lähistölle myös kohtuullisen vaativaa maastoajoa, jossa Range Rover Sportin eri kyvyt laitettiin koetukselle. Ajotilavalitsimesta löytyy sopiva ratkaisu melkein jokaiseen maastoon, mihin hienostomaasturilla voi järkevästi kuvitella päätyvänsä. Kuljettajalle kaikki näyttäytyy vaivattomuutena, jossa kysytään lähinnä uskallusta luottaa autoon. Range Rover Sportilla on myös hämmästyttävä kyky ulosmitata renkaiden kyky. Auton suurin kahluusyvyys on 900 mm, lataushybridin normaali maavara on 209 mm ja maastoajotilassa maavaraa on 274 mm. Dynamic-varustelu ja lataushybridivoimalinja voivat nipistää maastoajoarvoista hieman, mutta lähestymiskulma maastoajokorkeudella on vähintään 29,7°, ramppikulma 24,5° ja jättökulma 30,0°. Ilmajousitus on vakiovaruste. Ja kun auto vielä kulkee moottoritielläkin kevyesti ja vakaasti, ei Range Rover Sportin kykyjä voi kuin ihailla. Tarkempi pohdinta rengasmelusta täytyy tosin jättää karkeammalle suomalaistiestölle. Konetilan vaihtoehdot Voimalinjavalikoima kattaa kaikki tutut sektorit aina dieselistä lataushybridiin. Koeajetuista malliversioista 3,0-litraiseen rivikutoseen perustuva D300-kevythybrididiesel on hyvä pari auton yleiseen olemukseen. Malliston huipulla on BMW:n 4,4-litraiseen V8-moottoriin luottava P530, jonka suorituskyky on ainakin riittävä (joskaan ei tolkuton) ja Land Rover on onnistunut loihtimaan voimanlähteestä myös baijerilaisia paremmat moottoriäänet. Suomessa yleisin valinta lienee bensiinikutoseen perustuva lataushybridi, joka on saatavissa hevosvoimien mukaan nimettyinä P440 ja P510 -versioina. Yhden latauksen sähkötoimintamatka (WLTP) on jopa 113 km, kiitos 38,2 kilowattitunnin akun. Lataaminen onnistuu parhaimmillaan 50 kilowatin CCS-latauksella. Kaksi moottoria, kookas akku, mekaaninen neliveto ja autoon lastattu maastokyvykkyys tosin tarkoittaa, että lataushybridimallin omamassa liikkuu 2,8 tonnin paikkeilla. Muuten sähkö sopii Range Rover Sportin olemukseen hyvin ja parin vuoden sisään mallista tulee myös täyssähköinen versio. Malliston hinnat alkavat P440e-lataushybridin ja S-varustetason yhdistelmästä 107 598 eurosta ja toisessa ääripäässä on First Edition -varusteltu P530 V8-bensiinimalli 241 500 eurolla. Dieseliin pääsee käsiksi SE-tason D250:n 134 408 eurolla. Land Rover Range Rover Sport on kasvanut hiukan erikoisesta rinnakkaismallista todelliseksi ykkösvaihtoehdoksi, jos ei kaipaa “täyden” Range Roverin takatiloja ja herraskaisempaa ajettavuutta. Samalla Range Sportin yhdistelmä mukavuutta ja aitoa kyvykkyyttä saattaa aiheuttaa nolostumista kilpailijoiden "katumaastureissa". Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Land Rover Range Rover Sport P510e First Edition Hinta alkaen 152 524 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 2 996 cm3, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 294 kW (400 hv), 5500 r/min Vääntö 550 Nm (1500 r/min) Vääntö 550 Nm (1500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 38,2 / 31,8 kWh. Lataus Type 2 7,2 kW (1 x 32A), CCS 50 kW. Toimintamatka 113 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 375 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 242 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,9 (yhd.) CO2-päästöt 20 g/km Mitat pituus 4946 mm, leveys 2047 mm, korkeus 1820 mm, akseliväli 2997 mm Tavaratila: 647-1 491 l Omamassa: 2810 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 6 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan