3.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: liukas liikkeissään – Mercedes-Benz E 350 d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 350 d saa kuljettajan odottamaan kevättä. Hyvää: suorituskyky pitävällä pinnalla. Huonoa: nelivedon puute. ”Voima ei ole mitään ilman kontrollia”, viestitti rengasvalmistaja Pirelli kuuluisalla sloganillaan jo vuosia sitten. Mainoksen sanoma – vain kitka ajoalustaan ratkaisee – palasi mieleen, kun koeajoon asettui takavetoinen tehodiesel Mercedes-Benz E 350 d.Neljää vetävää pyörää tulee tosissaan ikävä, kun on jättänyt monta tiukempaa kolmion takaa -kiihdytystä suosiolla väliin, aistinut lukuisia perän sivulle hypähdyksiä ennen ajonvakautuksen puuttumista ja saanut piiskattua kaasu pohjassa hädin tuskin 100 km/h mittariin moottoritien pitkällä kiihdytyskaistalla.V6-dieselmoottorin tuoma 64 hevosvoiman ja 220 newtonmetrin lisä E 220 d -mallin neloskoneeseen nähden tuntuu hukkuvan pöperölumen joukkoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValintavajeitaOsan heikosta vetopidosta voinee laittaa koeajoauton renkaiden piikkiin; muutama tuhat talvikilometriä oli selvästi sudittanut nastakumeista parhaan terän pois. Se ei kuitenkaan sulje pois tosiseikkaa, että kaksi vetävää pyörää, olivat ne sitten takana tai edessä, ovat tehokkaassa autossa ja Suomen säissä aina vajavainen ratkaisu.Tämä ei tietenkään ole yksin mersun akilleenkantapää. Sitä sen sijaan voi kritisoida, että pitovajetta ei saa paikattua edes lisärahalla.Katsaus E-sarjan hinnastoon paljastaa, että neliveto on tarjolla dieselmoottorin yhteydessä ainoastaan E 220 d:hen. Senkin suorituskyky riittää meikäläisiin nopeusrajoituksiin vallan hyvin, mutta samalla jää ylimääräinen tehoherkuttelu kesällä kokematta.Joustavuutta talvikeliin olisivat tuoneet myös ajonvakautuksen monipuolisemmat valintamahdollisuudet.Nyt E 350 d:ssä optiona on ainoastaan ajonvakautuksen täysi mukanaolo, joka antaa vetävien pyörien luistaessa äärimmäisen vähän voimaa käyttöön – tai sitten järjestelmän kytkeminen mutkikkaasti valikosta kokonaan pois, jolloin taas suurempien, yllättävien sladien esiintyminen on riskinä.Omalla pikanappulalla käyttöön otettava, sallivampi ajonvakautuksen välitila jääkin toivelistalle.Kulkee kitkallaPitävällä pinnalla valitus loppuu sitten kuin seinään. Heti kun alle saadaan paljasta asvalttia, kiihtyvyys saa täysin uuden merkityksen, ja iso Mercedes ryhtyy liikkumaan paperiarvojensa edellyttämällä tahdilla. Täyteläistä tehontunnetta täydentävät veekuutosen mehukkaat soundit sekä saumattomasti vaihtava automaatti.Tunne on kaiken kaikkiaan niin valloittava, että se saa haaveilemaan ikuisesta kesästä – tai ainakin takatalvien totaalisesta puuttumisesta.Samalla alkaa ymmärtää, miksi jotkut autonostajat tuhlaavat melkein 20 000 euroa kahteen lisäsylinteriin ja suorituskykyyn, jossa alkaa olla järkeä vasta auton kotimaan baanojen vapaiden nopeuksien spurteissa. Siellähän etenkin 150 km/h yläpuolen kiihtyvyydellä on ihan oikeata käytännön merkitystä.SporttitaksissaAiemmin ajamiimme E-Mercedeksiin nähden tämä 350 d oli astetta sporttisempi tapaus.Leveä, 245/45 R18 -koon nastarengas aiheuttaa oman melutason lisäyksensä muuten äänettömässä autossa, mutta myös alustassa oli ylimääräistä pintakovuutta, neljän pyörän ilmajousituksesta huolimatta. Niinpä aivan edustusautomainen mukavuus jää näillä spekseillä haaveeksi.Hieman yllättäen ohjauksen keskialuekaan ei ollut yhtä tunnokas kuin kapeammilla kitkarenkailla koeajamassamme E 220 d -farmarissa. Kokonaisuutena ajettavuutta ei voi kuitenkaan missään olosuhteissa moittia, kuten ei tasapainoisen auton ominaisuuksia muutenkaan – edellyttäen, että se tunne pidon kontrollista säilyy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMobiiliainestaE 350 d -ostajan kevätfiilistä nostanee sekin ajatus, että kyseessä on aikanaan varma klassikko: vain reilun vuoden tuotannossa olleen E-sarjan veekuutosdieselit, siis juuri koeajoautossa ollut moottorityyppi, tullaan lähitulevaisuudessa korvaamaan uudella suoralla kuutosmoottorilla.Ehkä sitten se nelivetokin saadaan valikoimaan mukaan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/e-class Mercedes-Benz E 350 d A Premium Business Hinta alkaen 73 995 € Koeajetun auton hinta varusteineen 115 639 € Moottori Dieselmoottori 2 987 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 190 kW (258 hv), 3400 r/min Vääntö 620 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 620 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4923 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”