18.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: LMC Element T638 – vihdoin automaattivaihteisena, mutta miltä sillä tuntuu ajaa uudella 120 km/h nopeusrajoituksella? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä LMC Element T638 on kohtuuhintaisen Element-malliston tuorein tulokas. Sivuttaisvuodejärjestelyn lisäksi kiinnostava uutuus on Fiatin 9-nopeuksinen automaattivaihteisto. Hyvää: automaattivaihteisto, sisätilat, asunto-osan laatuvaikutelma. Huonoa: takatallin koko, usb-pistokkeiden määrä, äänentoisto. Lord Münsterland Caravanin kohtuuhintaisten matkailuautojen mallisto kasvoi jälleen uudella tulokkaalla, LMC Element T638:lla. Viime syksynä esitellyn Element-malliston tuorein vesa erottuu mallisisarista erityisesti pitkittäisellä parivuoteellaan.Asunto-osan toiseen reunaan sijoittuvan pitkittäisen parivuoteen etuna on suurempi WC-tila, joka jatkuu parivuoteen rinnalle, sekä varsin tilava kyökki. LMC Element T638:n yhdistetty WC/suihkutila on mainion kokoinen, suihkuksi muuntautuminen tapahtuu näppärästi helppokäyttöisellä kääntöseinällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOlematon takatalliPohjarakenteen heikkous on muihin matkailuautoihin nähden pienehkö takatalli, johon ei kannata sovittaa korkeita tavaroita. Onneksi takatavaratila jatkuu täyspitkäksi, vaikka suurimman osan loppupään litroista vievätkin WC-tilan rakenteet. Toisaalta moni ei varmasti tarvitse perinteiseksi osaksi matkailuautoja miellettävää suurta takatallia juuri koskaan.Parivuode on varsin hyvän kokoinen kahdelle aikuiselle, mutta jos konttaaminen tuottaa ongelmia, ei sivuttainen parivuode ole välttämättä optimaalinen ratkaisu. Esimerkiksi ikäihmisille saarekevuoteeseen suoraan heittäytyminen on helpompaa kuin tällaiseen parivuoteeseen könyäminen, etenkin kun sänky on varsin korkea.Muille käyttäjille kömpimisestä aiheutuvat haitat on kuitenkin otettu huomioon. Parivuoteen etupuolella sijaitseva vaatekaappi on muotoiltu vinoksi, joten myöhemmin pehkuihin painuvan ei tarvitse talloa yöpymiskaverin varpaita sänkyyn siirtyessään.Älä lähmi kaappejaKoeajomme Element tuntuu ja näyttää asunto-osaltaan varsin laadukkaalta ja nykyaikaiselta. Usein käytettyjen hieman vanhahtavien puujäljitelmien sijaan kaapit ovat kovakiiltoisia. Näyttävyyden haittapuolena on haastavampi puhtaanapito, mutta kaappejahan käytetäänkin yleensä kahvoista eikä itse ovista. Sormenjäljet ja rasvatahrat ovat siis vältettävissä, etenkin jos vakiomatkustajiin ei kuulu lapsia. Kaappi- ja hyllytilaa on riittävästi muutaman henkilön reissaamiseen.Sohvaryhmän pöytä on helposti liikuteltavissa haluttuun paikkaan, ja puoli-integroiduille autoille tyypillisesti etuistuimet voidaan kääntää pöytää kohti. Pöytä onkin oikein aseteltuna kohtalaisen kokoinen jopa neljän ihmisen ruokailuun. Istumapaikkoja löytyy viidelle, mutta pöytätilaa käytännössä ei.Ainoa asia, jota sohvaryhmä jää kaipaamaan, ovat usb-pistokkeet – ne löytyvät ainoastaan ulko-oven edestä ja parisängyn luota. Valoja ja valokatkaisimia sitä vastoin on kiitettävästi. Tunnelmavalaistus muodostaa yhdessä kovakiiltokaappien kanssa hämärän aikaan varsin tyylikkään yhdistelmän.Myös ahtaan paikan kammoisilleMyös ruoan laittaminen onnistuu useammalle, kiitos tilavan keittiön ja kolmen polttimen lieden. 6 500 euron arvoisen Suomi-paketin mukana tuleva suurempi jääkaappi on tilava, ja maitotölkit pysyvät pystyssä alalokeron rakosissa.Suomi-paketti tuo mukanaan lisäksi muun muassa Truman talvipaketin, päiväpeitot, matot, ohjaamon kaihdinverhot, 140-hevosvoimaisen moottorin ja verhoilupäivityksiä.Lisävarusteena sohvaryhmästä saa taiteltua parivuoteen. Jos tämäkään ei riitä, Element-sarjaan on saatavilla lisävarusteena sähkökäyttöinen nostovuode. Vyöllisiä istumapaikkoja on kuitenkin vain neljälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNitinää, muttei vaihteistostaVaikka asumisosa tuntuu käytössä laadukkaalta, ajon aikana ainakin koeajoyksilö piti melkoista nitinää jopa matkailuautojen tasolla. Ylimääräisiä kolahteluja tai pamahteluja ei kuitenkaan kuulu rajummissakaan töyssyissä.Uutuutena voimalinjassa on odotettu Fiatin 9-portainen automaattivaihteisto. Se toimii varsin mainiosti, joskaan ei Mercedeksen automaatin tasoisesti. Vaihdoissa ei erota viiveitä, eikä suurempia ryntäyksiäkään ilmene. Vaihteisto tuntuu kuitenkin usein käyttävän liian suurta vaihdetta, jolloin voimaa täytyy hakea kiihdytyksiin ja mäkiin varsin runsaalla kaasun polkaisulla. Joka tapauksessa uusi automaatti on huomattavasti miellyttävämpi voiman välittäjä matkailukäyttöön kuin Fiatin kuusivaihteinen manuaali.2,3-litraisen turbodieselin tuottamat 140 hevosvoimaa ja 350 newtonmetriä välttävät auton tarpeisiin. Kovemmissa kiihdytyksissä dieselmoottori karjuu varsin rajusti, etenkin nykyään sallitussa 120 km/h -nopeudessa. Pienempitehoisimman moottorin kanssa lomien rentous voi kadota liikennemassojen sekaan.120 km/h nyt sallittuUuden tieliikennelain salliman suurimman nopeuden ajaminen on varsin mukavaa kovempiin tuulenpuuskiin saakka, jolloin pitkän peräylityksen omaava alkaa tuntua LMC erittäin huteralta. Tämä tuntuu ohjauspyörässä saakka, mutta toisaalta totuttelun jälkeen 120 km/h -nopeudella ajaminen ei enää tunnu pelottavalta vaan pikemmin vanhanaikaiselta.Fiatin ohjaamo on karu ja työkonemainen Mercedes-Benz Sprinteriin (Moottori 5/2020) verrattuna, mutta ero toki näkyy hinnassakin.Ohjaamon ehdottomasti heikoin kohta on koeajoyksilömme Zenec-kosketusnäyttösoitin ja äänentoisto. Mankan käyttöjärjestelmä on vanhahtava, mutta sentään varsin helppokäyttöinen. Äänentoisto on sitä luokkaa, että musiikkia ei tee edes mieli kuunnella. Podcastien kuuntelemisessa äänenlaadun sietää juuri ja juuri.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen LMC Element T638 Hinta alkaen 6 500 € Koeajetun auton hinta varusteineen 79 800 € Moottori Dieselmoottori 2 287 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 104 kW (140 hv), 3500 r/min Vääntö 350 Nm (1400–2500 r/min) Vääntö 350 Nm (1400–2500 r/min) Mitat pituus 6980 mm, leveys 2320 mm, korkeus 2920 mm, akseliväli 3800 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija