2.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Maxus e-Deliver 9 on kahdesta kiinalaispakusta se isompi ja parempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maxus e-Deliver 9 eli valmistajan kookkaampi sähköpakettiauto on hyvä ajaa, mutta kauas lähteminen vaatii hermoja ja seikkailumieltä. Hyvää: ajettavuus, kulutus kaupungissa. Huonoa: hidas pikalataus. Maxus e-Deliver 9 on valmistajan isomman kokoluokan pakettiauto, jota ei mallisisarestaan poiketen ole rakennettu alusta pitäen täyssähköiseksi, vaan Kiinassa samasta korista voi löytää myös polttomoottorin.Siitä huolimatta, tai siitä johtuen, e-Deliver 9 tuntuu huomattavasti laadukkaammalta ja paremmin tehdyltä kuin aiemmin koeajamamme e-Deliver 3. Autosta löytyy lämpötilan säätö, haju loistaa poissaolollaan ja korin viimeistely sekä perusasiat ylipäätään ovat muutenkin pitkälti kohdallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErikokoisia korejaPakettiautoversioon on tarjolla kaksi koripituutta (5 546 ja 5 940 mm) ja kolme akkuvaihtoehtoa (51,5, 72 ja 88,6 kWh). Koeajossa oli pidempi versio keskikokoisella akulla. Lisäksi auton saa kevytkuorma-autoksi rekisteröitynä kahdella eri korivaihtoehdolla. Koeajoyksilön kuormatilavuudeksi ilmoitetaan 11 kuutiota, ja hyötykuormaa saa lastata 980 kilon edestä. Kyytiin mahtuu parhaimmillaan jopa viisi eurolavaa.Valmistaja kehuu WLTP-toimintamatkaksi akkuversiosta riippuen 296–353 kilometriä, mutta tätä ei kannata verrata suoraan muiden valmistajien mainostamiin lukemiin, sillä Maxus käyttää tässä kaupunkitoimintamatkaa eikä yhdistettyä ajoa kuten muut. Yhdistetty WLTP-toimintamatkahaarukka e-Deliver 9:ssä on 186–296 km.Auton huippunopeus on rajoitettu sataan kilometriin tunnissa, minkä ymmärtää nopeasti, kun vilkaisee kulutusta. Täysiä ajettaessa kulutus nousee kevyelläkin kuormalla lähes 35 kWh / 100 km -tuntumaan, ja korkean auton ilmanvastuksen vuoksi kahdenkympin nopeuslisä nostaisi kulutusta varmaaankin hurjasti. Kaupungissa kulutus tuntuu olevan parhaimmillaan jopa 22 kWh/100 km -luokkaa.Ei pitkän matkan rahtareillePitkille matkoille e-Deliver 9 soveltuu huonosti hitaan pikalatauksensa vuoksi. Enimmillään auto ottaa tasasähköä vastaan 50 kilowatin teholla, ja kuormittavan ajon jälkeen tuokin tuntuu olevan tiukassa. Kotilatauspuoli on paremmalla tolalla, ja kolmivaihelatauksen ansiosta auto latautuu tyhjästä täyteen 11 kilowatin teholla kahdeksassa tunnissa.Kuormatila on käytännöllinen, vaikka nostokynnys on korkeahko lattiaan sijoitetun akkupaketin vuoksi. Liukuovet löytyvät molemmin puolin autoa, ja takaovet aukeavat aina 236 asteen verran. Lattiassa on reilusti jykevän tuntuisia sidontalenkkejä, mutta valaistus on niukkaa.Melutaso ja istuinergonomia ovat kunnossa, ja e-Deliver 3:n tapaan suorituskyky tuntuu ilmoitettua kiihtyvyyslukemaa paremmalta. Moitittavaakin löytyy: ahtaassa tilassa vekslattaessa vaihde ei kytkeydy välttämättä nopean suunnanvaihdon seurauksena päälle, vaan jää vapaalle. Muuten auto tuntuu erinomaiselta kokonaisuudelta, ja toimintamatkan riittäessä e-Deliver 9 on varmasti kelpo peli taajamajakeluun.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Maxus e-Deliver 9 L3H2 72 kWh Hinta alkaen 75 628 € Koeajetun auton hinta varusteineen 75 628 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 147 kW (200 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 72 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 236 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 18,4 s Huippunopeus 100 km/h Mitat pituus 5940 mm, leveys 2062 mm, korkeus 2525 mm, akseliväli 3760 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä