1.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Maxus Mifa 9 – jättikokoinen kiinalaisvaunu hulppealla matkustusmukavuudella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Maxus Mifa 9 on iso auto ja myös poikkeuksellinen näky suomalaisessa katukuvassa. Hyvää: Tilat, takamatkustajan tilat ja istuimen säädöt, alustan toiminta. Huonoa: Ei navigaattoria, istuinten sivuttaistuki, ärhäkkä kaistavahti. Maxus Mifa 9 on iso auto. Pituutta autolla on lähes 5,3 metriä ja sen akselivälikin on 3,2 metriä. Ison kokonsa lisäksi Mifa 9 on myös muotoilultaan täysin poikkeuksellinen näky suomalaisessa katukuvassa. Tällaista sukkulanmuotoista tila-autoa ei Suomessa juuri ole totuttu näkemään ja Mifa 9 kerääkin paljon katseita. Ihmisten päät kääntyvät, kun Mifa 9:llä lipuu pitkin katuja.Mifa 9 edustaa kuitenkin muotoilultaan sellaisia autoja, joita tulevaisuudessa saatetaan nähdä Suomessa enemmänkin. Mifa 9:n mallinen tila-auto on esimerkiksi kiinalaisessa katukuvassa hyvin tavanomainen näky ja nyt kun kiinalaiset autot vyöryvät Eurooppaan, lisää vastaavanlaisia automalleja on arvatenkin tulossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaxus ennestään tuttu merkki SuomessaMaxus-automerkki Suomessa on jo tuttu parin vuoden takaa ja Mifa 9 on Maxuksen uusi automalli muiden joukkoon. Maxus on yksi kiinalaisen Saic Motorin tuotemerkki. Saic Motor on puolestaan yksi maailman suurimmista autonvalmistajista ja muun muassa Suomeen vastikään rantautunut automerkki MG on myös yksi sen tuotemerkeistä.Saic Motorin alta löytyy myös muun muassa Saic Volkswagen Automotive -niminen yritys, joka on Saic Motorin ja Volkswagen Groupin yhteisyritys ja se vastaa Volkswagen Groupin tuotemerkkien, kuten Volkswagenin, Audin ja Skodan valmistuksesta Kiinassa.Maxus on kehittänyt tulevalle automallistolleen standardialustan, alusta on nimeltään Maxus Intelligent Flexible Architecture eli Mifa – ja siitä Mifa 9 -automalli on myös saanut nimensä.Mifa 9 on ensimmäinen automalli, jonka Maxus on tämän skaalautuvan alustan päälle rakentanut. Myöhemmin Mifa-alustaa käytetään Maxuksen eri mallien alustana.Kuin Finnairin businessluokassaMifa 9 on 8-paikkainen tila-auto, jossa istuinjärjestys on 2+2+3 – eli keskirivillä siinä on vain kaksi istuinta, takarivillä kolme. Taakse ja keskelle autoon kuljetaan auton molemmin puolin olevista isoista sähkötoimisista liukuovista. Keskirivin istuimissa matkustusmukavuus on kuin Finnairin bisnesluokassa, istuimet säätyvät kaikkiin mahdollisiin suuntiin ja lämmityksen sekä ilmastoinnin lisäksi niissä on myös hierontatoiminto. Matkustusmukavuus Mifa9:n keskirivillä on huipussaan. Kaikkia istuimien toimintoja ohjataan käsinojien digitaalisista näytöistä.Muidenkin penkkirivien istuimista löytyy tuuletus sekä lämmitys, mutta keskipaikkojen säädöt ovat kaikkein monipuolisimmat.Kuljettajan istuimessa vaisu sivuttaistukiKuljettajan istuin on myös mukava, tosin sivuttaistuki niissä jää vaatimattomaksi. Ihan jo pelkästään moottoritien ramppiin ajaminen liikuttaa kuljettajan ruhoa sen verran, että parempaa sivuttaistukea jää kaipaamaan. Lisäksi Mifa 9:n ohjaustuntuma on vasteeton ja tunnoton, mutten auto on varsin miellyttävä ja leppoisa ajettava. Alustatuntuma autossa on mukava ja iso ja painava auto on tukeva ajaa. Leppoisaa ajettavuutta tosin rikkoo hieman ärhäkkä kaistavahti, joka on todella tarkka siitä, että autolla ajetaan kaistan keskellä. Silloin kun ei ajeta, kaistavahti tekee sen hyvin selväksi kimeällä ja pitkällä piip-äänellään. Kaistavahdin kolmesta tasosta, standard- ja high-tasoista puhumattakaan, vielä low-tasokin on vielä niin aggressiivinen komentaja, että kaistavahti on pakko ottaa pois päältä.Maxuksen ohjaamo on hyvin pelkistetty, ratin ja parin viiksen lisäksi autossa on kaksi näyttöä ja muutama painike sen alla. Auton kaikkia toimintoja ohjataan pääasiassa kojelaudan keskellä olevasta kosketusnäytöstä. Valikot ovat hyvin selkeät, tosin englanninkieliset. Navigaattoria autossa ei ole, mutta sellaisen saa yhdistettyä autoon älypuhelimen peilauksen kautta. Android-laitteet peilautuvat Mifa 9:ään langattomasti, Applen laitteiden peilaus vaatii usb-johdon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehoa riittävästiMaxuksen suorituskyky on myös varsin riittävää, 180-kilowatin teho on isolle autolle varsin riittävä. Maxuksen akku on myös iso, sen energiasisältö on peräti 90 kilowattituntia. Toimintasädettä siinä siis riittää eikä seuraavaa latauspaikkaa tarvitse kytätä koko aikaa. Valmistaja kertoo, että WLTP-syklin mukainen toimintamatka autolla olisi 440 kilometriä yhdistetyssä ajossa ja kaupunkiajossa peräti 595 kilometriä. Koeajon perusteella tällaisiin kilometrimääriin ainakin kesäkelissä on mahdollista päästä.Akun varaustasoa ei Mifa9:ssä näytetä prosentteina, vaan se näkyy mittaristossa jäljellä olevana toimintamatkana. Kun lataus käynnistetään, auto väläyttää mittaristossa säännöllisin ajoin akun prosentuaalisen täyttöasteen.Auton lataus toimii koeajon aikana tapahtuneiden latausten perusteella myös niinkuin on luvattu, valmistaja ilmoittaa, että akku täyttyisi 30 prosentista 80 prosenttiin 30 minuutissa. Kun Mifa 9:ää ladattiin, lataus aloitettiin akun varauksen ollessa 17 prosenttia ja lopetettiin 80 prosentissa, tähän kului aikaa 38 minuuttia.Maxus Mifa 9 on monilla tavoin hyvin erilainen auto kuin mihin Suomessa ja länsimaissa on totuttu. Siihen on kuitenkin parempi tottua, että Mifa 9:ää alkaa tulevaisuudessa näkyä katukuvassa varmasti enemmänkin, sillä Mifa 9 täyttää varmasti esimerkiksi monien henkilökuljetuksia tekevien kuljetusyritysten kriteerit – kirkkaastikin. Ensimmäiset asiakasluovutukset Mifa 9:n kohdalla tapahtuvat Suomessa loppuvuodesta.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Maxus Mifa 9 Hinta alkaen 78 990 € Moottori Sähköauto, etuveto Teho 180 kW Vääntö 350 Nm Vääntö 350 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 90 kWh. Lataus: Type 2 11 kW, CCS 130 kW. Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km Toimintamatka 430/565 km (yhd./kaup.) (vapaakenttä) Mitat pituus 5270 mm, leveys 2000 mm, korkeus 1840 mm, akseliväli 3200 mm Omamassa: 2535 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5v / 100 000 km, korkeajänniteakku 8v/200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”