31.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 2 – korpitkin ovat sen väristä kateellisia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 2 on uudistuessaan saanut uusia ja pirteitä ulkovärejä, joista sysimustat korpitkin ovat kateellisia. Hyvää: Ketteryys, kompakti koko, ajettavuus, pirteät värit. Huonoa: Etuistuimien leveys hartiakohdassa, matala alavääntö. Mazda 2 on uudistunut. Pienten varustemuutosten myötä Mazda on myös palauttanut kakkosen mallistoon 75-hevosvoimaisen 1,5-litraisen bensiinimoottorin, jonka vaihteistona on kuusiportainen manuaali.Samalla kysymyksessä on hinnat alkaen -malli, seuraavat vaihtoehdot kakkosen mallistossa ovat 90-hevosvoimainen bensiinimoottori manuaalivaihteistolla sekä automaattivaihteistolla. Kakkosen 90-hevosvoimainen manuaalivaihteinen versio on myös kevythybridi.Mazda 2:ssa on hyvä muistaa yksi asia, kun esimerkiksi tekee valintoja voimalinjojen suhteen. Mazda 2, joka on päätähtenä tässä koeajoartikkelissa, on Mazdan omaa tuotantoa, jota saa siis 90-hevosvoimaisena kevythybridinäkin. Jos varsinaista hybridiä Mazda 2:sta mielii, silloin kysymyksessä on täysin eri auto. Mazda 2 Hybrid on käytännössä sama auto kuin Toyota Yaris Hybrid, Mazda on sen tuotannon ostanut Toyotalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhditon moottoriMutta takaisin Mazdan omaan kakkoseen ja nimenomaan sen edullisimpaan hinnat alkaen versioon. Oleellista mallissa on se, että ottamalla 75-hevosvoimaisen moottorin mallistoon, hintaa ollaan saatu painettua alas, mutta samalla autoon on saatu valitettavan hengetön moottori.Tämä tuli konkreettisesti esille, kun autolla ajettiin esimerkiksi nelostietä satasen nopeusrajoitusalueella vakionopeudensäädin päällä. Auto yksinkertaisesti hyytyi ylämäkiin, vauhti putosi hyvin nopeasti 90 kilometriin tunnissa. Jotta vauhdin sai pidettyä sadan kilometrin tuntinopeudessa, käsi kävi taajaan vaihdekepillä. Viitosvaihde tällaisessa ajossa on ajettavuuden ja liikenteen rytmissä pysymisen näkökulmasta oikeampi välitys.Myös moottoritiellä pysyäkseen liikenteen rytmissä, myös viitosvaihde on oikeampi pykälä moottorin elossa pysymiselle, tosin kierrokset nousevat tällöin jo hyvin korkeaksi. Satasen vauhdissa kuutosvaihteella auton moottorin kierrokset ovat noin 1800 kierroksessa per minuutti. Mazdan turboton Skyactiv-G -moottorista puuttuu siis alavääntöä ja sitkeyttä. Mazdan filosofian mukaan moottori on turboton, mutta se ei valitettavasti nyt oikein toimi. Alaväännön puutteen huomaa kaupunkiajossakin, vaikkakin moottorilla pärjää kaupunkiajossa paremmin.Turvallisempi vaihtoehto Mazdan mallistossa on siis turvautua 90-hevosvoimaiseen versioon, vaikkakin se maksaa runsas 800 euroa enemmän. Vastineena saa enemmän tehoa ja sujuvuutta ajamiseen, mutta myös aavistuksen pienempää polttoaineen kulutusta, autojen ilmoitettujen WLTP:n mukaisten lukemien mukaan 0,1 litraa per sata kilometriä 90-hevosvoimaisen moottorin eduksi.Toinen vaihtoehto olisi ehkä se, että autossa olisi viisivaihteinen vaihteisto, jonka viides vaihde olisi hieman lyhyempi kuin nykyisen kuusivaihteiston kuudes vaihde, mutta sellaista ei nyt Mazdalla ole tarjolla.Uusia ulkovärejäKun korpit saattavat nyt hieman ilkkua Mazdan hengettömälle moottorille, auton ulkoväristä ne ovat päin vastoin kateellisia.Kakkosen uudistuttua se sai myös uusia pirteitä värejä. Esimerkiksi koeajoauto oli väriltään pirteä Air Stream Blue, joka herättää kyllä huomiota.Hinnat alkaen mallissa ei ole kevytmetallivanteita, vaan 15-tuumaiset teräsvanteet pölykapselein – ja pölykapselien värit määrittyvät auton ulkovärin mukaan. Sisätiloissa sama väriteema jatkuu kojelaudan koristepaneelissa. Lisäksi hinnat alkaen malli sai uudistuksen myötä muutamia hyviä varusteita, kuten katvealueen valvontajärjestelmän sekä risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän.Mazda 2 on kiva auto ajaa. Se on kompakti ja ketterä, sen ajettavuus moottorin hengettömyyttä lukuun ottamatta on kaikin puolin hyvin hallussa. Ohjaus tuntuu hyvältä ja kuljettajan ergonomia on kunnossa, tosin auton etuistuimia vaivaa hartialinjan kapeus, aivan samalla tavalla kuin esimerkiksi Mazda MX-30 -sähköautossa. Kuljettajan yläselkä jää lepäämään istuimen reunojen päälle eikä selkä asetu täysin istuimen muotoihin – eikä allekirjoittaneella ole mitenkään poikkeuksellisen leveät hartiat. Auton multimedia-järjestelmä on kätevä käyttää keskikonsolin painikkeista, sekin on sitä taattua Mazdaa, josta on helppo pitää.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Mazda 2 1,5 Centre-line MT Hinta alkaen 21 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 584 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 4 sylinteriä, .6-v. manuaali, etuveto Teho 55 kW (75 hv) Vääntö 143 Nm Vääntö 143 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 171 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4070 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1524 mm, akseliväli 2570 mm Tavaratila: 255–887 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 545 / 900 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 v / 100 000 Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä