15.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 6 on jo 20-vuotias, mutta kilpailijat ovat crossover-bileissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 6 korvasi 626:n 20 vuotta sitten. Nyt sankari joutuu juhlii 20-vuotissynttäreitään lähes yksinään, kun kilpailijat ovat siirtyneet muihin autoluokkiin. Hyvää: tilat, helppokäyttöisyys, ajettavuus, varustelu, viimeistely. Huonoa: topakka jousitus, pieni keskinäyttö. Mazda 6 esiteltiin Detroitin autonäyttelyssä talvella 2002, nyt menossa on kolmas sukupolvi. Mallinimen 20-vuotismerkkipaalua väheksymättä huomio kiinnittyy ennemminkin nykykorin juuri saavuttamaan kymmenen vuoden ikään. Sitä on toki päivitetty säännöllisesti parin vuoden välein niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. Auton perusarkkitehtuuri on mahdollistanut uusimpien sähköisten avustimien lisäämisen matkan varrella pitäen sen ajan tasalla.Vaikka ikä ei vielä vaivaakaan, joku saattaa pitää vaikkapa pienehköä keskinäyttöä merkkinä vanhenemisesta. Toisaalta useimmat asiakkaat arvostanevat perinteisiä kytkimiä, lämmönsäätimiä ja valikoiden käyttöä rullaohjaimella, eikä niinkään isoja kiiltäviä pintoja heijastelevina ja sormenjälkiä keräävinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksinkertaista ja toimivaaSama pätee auton voimalinjaan, jonkun mielestä se on jo polttomoottorienkin joukossa vanhanaikainen, toiset arvostavat koeteltua tekniikkaa. Mazda ei käytä suosittua pientä turbomoottoria, ei kaksoiskytkinvaihteistoa eikä hybriditekniikkaa, vaan vapaastihengittävää 2,5-litraista bensiinimoottoria perinteisellä kuusivaihteisella automaattivaihteistolla. Aivan vanhaan malliin Mazdakaan ei ole selvinnyt päästömääräyksistä: hyötysuhdetta on parannettu korkealla puristussuhteella, jarrutusenergiaa otetaan talteen ja osakuormalla kaksi sylinteriä neljästä huilaa.Lopputulos ei jää kauaksi kilpailijoiden ratkaisuista. Kierroksia käyttämällä suorituskyky on reipas – osin alle 1 500 kilon pidetyn omamassan ansiosta – ja keskikulutuksen saa jäämään kuuteen litraan pääkaupungin kehäteillä rullaamalla. Kiivaampi kaupunkiajo tai moottoritie nostavat kulutuksen heti kahdeksaan litraan.Vaikka Mazda 6 oli aikanaan huikea parannus 626-mallin ajettavuuteen, nyt se ei enää säväytä. Alustan edelleenkin sopiva kompromissi ajettavuutta ja mukavuutta päihittää kyllä useimmat kaupunkimaastureihin siirtyneet kilpailijat. Isojen sedanien ja farmarien luokassa varsinkin ajetun kalleimman kuutosen vaihtoehdot ovat entistä enemmän ylemmän keskiluokan valioita, joiden varpaille yltääkseen alustan ja voimalinjan pitäisi toimia hienostuneemmin.Ylellistä varustelua ja paksua nahkaaTälle vuodelle Mazda 6:n varustelutasot on nimetty uudelleen yhtenäiseksi muiden mallisarjojen kanssa. Siinä missä kaksilitrainen (121 kW/165 hv) on joko Centre-line tai Exclusive-line, isompi 2,5-litrainen (143 kW/194 hv) on sporttinen Homura, ylellinen Takumi tai 20th Anniversary. Tasoja on monta osin siksi, että lisävarustelistassa on vain yksi rivi: metalliväri.Jo perustaso kaikkine sähköisine avustimineen ja liitettävyysmahdollisuuksineen on kattava, mitään oleellista ei puutu. Uusimpana ruuhka-ajoavustin vakiovarusteena. Erikoisuutena keskinäyttö toimii kosketuksella vain auton ollessa pysähdyksissä. Varusteviilausten ansiosta hinnat ovat joissain versioissa jopa hitusen laskeneet. Ajettu 20-vuotisjuhlamalli on kallein, houkuttavan eron mustasisustaisiin muihin tekee ruskea oviin ja kojelautaan ulottuva nappanahkaverhoilu tuuletusmahdollisuudella.Suomessa Mazda 626 oli suosittu malli jo varhaisista takavedoista alkaen. Vuosien varrella sedanin, viistoperän ja farmarin lisäksi kaksiovinen coupékin oli tuttu näky teillämme. Jostain kumman syystä suosio ei tarttunut seuraajaan, Mazda 6:een, vaikka se oli melkoinen harppaus eteenpäin ominaisuuksiltaan. Täyttyikö mitta 626:n ruostumiseen vai oliko harppaus sitten hinnassakin niin iso, että suomalaiset hylkäsivät vähitellen vanhan suosikkimerkkinsä?Nyt iso Mazda on kypsässä iässä parhaimmillaan, mutta myyntitilastoissa se ei näy. Liekö sen kohtalona Mondeon, Avensiksen, Passat-sedanin, Sonatan, Optiman ja Talismanin tavoin vaipua unholaan citymaasturien jatkaessa valloitustaan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary Hinta alkaen 37 397 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 610 € Moottori Bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto Teho 143 kW (194 hv), 5700 r/min Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 223 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 172 g/km Mitat pituus 4805 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2750 mm Tavaratila: 522 / 1664 l l Omamassa: 1476 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1700 / 680 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 6v / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa