25.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 M Hybrid – kevyesti sähköistetty myyntitykki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan myydyin malli saa vihdoin voimalinjaansa sähköistystä. Hyvää: tasapainoinen ajokokemus, laatuvaikutelma Huonoa: kulutus Mazda on kävellyt jo vuosikaudet vuorovesiä vastaan moottoritekniikkansa kanssa, eikä CX-5:n hybridiversio tee poikkeusta. Kyseessä on ujo hybridi, jonka sähköistyminen on niin mietoa, että se juuri ja juuri täyttää lain kirjaimen. Konepellin alla on 2,5-litrainen bensavapari, joka hyödyntää toiminnassaan hieman sähköä.CX-5 on merkin myydyin automalli, ja Euroopassa sen markkinaosuus on neljännes koko merkin myynnistä. Tämä ei ole ihme, sillä ”Qashqai-luokan” mallit keräävät edelleen kovin myyntilukuja.Automarkkinoilla pääpaino on tällä hetkellä päästöjen optimoinnissa, sillä sanktiot liian saastuttavien autojen valmistamisesta ovat melkoiset. Siksi myös Mazda on sähköistänyt oman syömähampaansa päästövähennysten perässä. CX-5:ssä päästöjä suitsitaan kevythybriditekniikalla, sylinterien lepuutuksella ja vaihteiston optimoinnilla. Näillä muokkauksilla on päästy 9 gramman CO2-säästöön sadalla kilometrillä.Käyttäjän näkökulmasta Mazdan säästötoimenpiteet eivät näy muualla kuin polttoaineen kulutuksessa. Koska kevythybridijärjestelmä ei koskaan liikuta autoa pelkällä sähköllä, ei sen toimintaa juuri rekisteröi. Ja vaihteisto toimii kuten aina ennenkin – 6-vaihteisena automaattina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttua kauraa jo vuodesta 2017CX-5 on ollut markkinoilla jo vuodesta 2017, joten malli on ehtinyt tulla jo kovin tutuksi. Vuosien varrella on tullut muutamia päivityksiä, joista viimeisin on kyseessä oleva mallivuosi 2023. Mazda on onnistunut säilyttämään tuoreutensa, eikä esimerkiksi muotoilu ole lainkaan vanhan oloista. Itse asiassa CX-5 näyttää luokassaan edelleen varsin tuoreelta.Sisustan laatu on hyvää ja ajomukavuus kohdallaan. Tietoviihdejärjestelmä tukee Apple Car Playta ja Android -autoa langattomasti ja keskikonsolin näyttö toimii saumattomasti yhteen oman älylaitteen kanssa. Tämä on toki useassa automallissa jo peruskauraa, mutta onneksi tätä nykyä myös Mazdan kohdalla.Ohjaamossa on palikat kohdallaan ja koeajetulla Exclusive–varustelutasolla laatuvaikutelma on kohdallaan. Mazdan kyytiin mahtuu mukavasti neljä matkustajaa, lyhyemmille matkoille viisikin. Takapenkin keskipaikka ei ole kaikkein tilavin, mutta tilanne on toki sama luokan muissakin automalleissa. Pintakovasti SUV-hengessäAjo-ominaisuuksiltaan Mazda edustaa varsin tyypillistä SUV:ta, eli jousitus on hieman pintakova ja ikään kuin urheilullisen oloinen. Mukavuuttakin löytyy, eikä alustan jämäkkyys häiritse ajonautintoa. Rengasmelu on pidetty kurissa, mikä on monen nykyautomallin kohdalla hieman haaste.Vaikka kyseessä on kevythybridi, ei kulutusta voi sanoa kovin pieneksi. Yhdistetty WLTP-vertailuarvo on 7,2 litraa sadalla kilometrillä, mikä on reippaanlaisesti. Usea CX-5:n kanssa kilpaileva malli nipistää lukemasta vähintään litran verran. Reippaampi sähköistys olisi varmasti pienentänyt kulutusta entisestään.CX-5 on automalli, jossa kaikki on mukavasti paikoillaan. Mikään ei ärsytä, mutta ei samaan aikaan suuremmin ihastutakaan. Kyseessä on hyvä perustuote, jonka ohjaimissa voi kuvitella selviävänsä roudan raiskaamasta mökkitiestä hieman paremmin kuin pari senttiä matalammalla seilaavalla sedanilla.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mazda CX-5 2,5 M Hybrid e-Skyactiv G Exclusive-line Polttomoottori, etuveto 6-syl. bensiini/dieselmoottori 2 488 cm3 6-v. automaattivaihteistovaihteisto 143 kW (194 hv), 263 Nm WLTP-kulutus 7,2 l/100km CO2-päästöt 163 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s huippunopeus 195 km/h Mitat Pituus 4 575 mm Leveys 1 845 mm Korkeus 1 665 mm Akseliväli 2 700 mm Tavaratila 541 l Omamassa 1 627 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 3 v / 100 000 km Hinta alkaen 37 990 € Koeajoauto 47 579 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?