25.10.2023

Koeajo: Mazda CX-5 M Hybrid – kevyesti sähköistetty myyntitykki

Mazdan myydyin malli saa vihdoin voimalinjaansa sähköistystä. Hyvää: tasapainoinen ajokokemus, laatuvaikutelma Huonoa: kulutus

Mazda on kävellyt jo vuosikaudet vuorovesiä vastaan moottoritekniikkansa kanssa, eikä CX-5:n hybridiversio tee poikkeusta. Kyseessä on ujo hybridi, jonka sähköistyminen on niin mietoa, että se juuri ja juuri täyttää lain kirjaimen. Konepellin alla on 2,5-litrainen bensavapari, joka hyödyntää toiminnassaan hieman sähköä.

CX-5 on merkin myydyin automalli, ja Euroopassa sen markkinaosuus on neljännes koko merkin myynnistä. Tämä ei ole ihme, sillä ”Qashqai-luokan” mallit keräävät edelleen kovin myyntilukuja.

Automarkkinoilla pääpaino on tällä hetkellä päästöjen optimoinnissa, sillä sanktiot liian saastuttavien autojen valmistamisesta ovat melkoiset. Siksi myös Mazda on sähköistänyt oman syömähampaansa päästövähennysten perässä. CX-5:ssä päästöjä suitsitaan kevythybriditekniikalla, sylinterien lepuutuksella ja vaihteiston optimoinnilla. Näillä muokkauksilla on päästy 9 gramman CO2-säästöön sadalla kilometrillä.

Käyttäjän näkökulmasta Mazdan säästötoimenpiteet eivät näy muualla kuin polttoaineen kulutuksessa. Koska kevythybridijärjestelmä ei koskaan liikuta autoa pelkällä sähköllä, ei sen toimintaa juuri rekisteröi. Ja vaihteisto toimii kuten aina ennenkin – 6-vaihteisena automaattina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttua kauraa jo vuodesta 2017

CX-5 on ollut markkinoilla jo vuodesta 2017, joten malli on ehtinyt tulla jo kovin tutuksi. Vuosien varrella on tullut muutamia päivityksiä, joista viimeisin on kyseessä oleva mallivuosi 2023. Mazda on onnistunut säilyttämään tuoreutensa, eikä esimerkiksi muotoilu ole lainkaan vanhan oloista. Itse asiassa CX-5 näyttää luokassaan edelleen varsin tuoreelta.

Sisustan laatu on hyvää ja ajomukavuus kohdallaan. Tietoviihdejärjestelmä tukee Apple Car Playta ja Android -autoa langattomasti ja keskikonsolin näyttö toimii saumattomasti yhteen oman älylaitteen kanssa. Tämä on toki useassa automallissa jo peruskauraa, mutta onneksi tätä nykyä myös Mazdan kohdalla.

Ohjaamossa on palikat kohdallaan ja koeajetulla Exclusive–varustelutasolla laatuvaikutelma on kohdallaan. Mazdan kyytiin mahtuu mukavasti neljä matkustajaa, lyhyemmille matkoille viisikin. Takapenkin keskipaikka ei ole kaikkein tilavin, mutta tilanne on toki sama luokan muissakin automalleissa.

Pintakovasti SUV-hengessä

Ajo-ominaisuuksiltaan Mazda edustaa varsin tyypillistä SUV:ta, eli jousitus on hieman pintakova ja ikään kuin urheilullisen oloinen. Mukavuuttakin löytyy, eikä alustan jämäkkyys häiritse ajonautintoa. Rengasmelu on pidetty kurissa, mikä on monen nykyautomallin kohdalla hieman haaste.

Vaikka kyseessä on kevythybridi, ei kulutusta voi sanoa kovin pieneksi. Yhdistetty WLTP-vertailuarvo on 7,2 litraa sadalla kilometrillä, mikä on reippaanlaisesti. Usea CX-5:n kanssa kilpaileva malli nipistää lukemasta vähintään litran verran. Reippaampi sähköistys olisi varmasti pienentänyt kulutusta entisestään.

CX-5 on automalli, jossa kaikki on mukavasti paikoillaan. Mikään ei ärsytä, mutta ei samaan aikaan suuremmin ihastutakaan. Kyseessä on hyvä perustuote, jonka ohjaimissa voi kuvitella selviävänsä roudan raiskaamasta mökkitiestä hieman paremmin kuin pari senttiä matalammalla seilaavalla sedanilla.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Mazda CX-5 2,5 M Hybrid e-Skyactiv G Exclusive-line

Polttomoottori, etuveto
6-syl. bensiini/dieselmoottori 2 488 cm3
6-v. automaattivaihteistovaihteisto
143 kW (194 hv), 263 Nm
WLTP-kulutus 7,2 l/100km
CO2-päästöt 163 g/km
Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s
huippunopeus 195 km/h

Mitat
Pituus 4 575 mm
Leveys 1 845 mm
Korkeus 1 665 mm
Akseliväli 2 700 mm
Tavaratila 541 l
Omamassa 1 627 kg
perävaunu 2 000 / 750 kg
Euro NCAP 5 tähteä (2022)
Takuu 3 v / 100 000 km
Hinta alkaen 37 990 €
Koeajoauto 47 579 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat