25.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 M Hybrid – kevyesti sähköistetty myyntitykki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan myydyin malli saa vihdoin voimalinjaansa sähköistystä. Hyvää: tasapainoinen ajokokemus, laatuvaikutelma Huonoa: kulutus Mazda on kävellyt jo vuosikaudet vuorovesiä vastaan moottoritekniikkansa kanssa, eikä CX-5:n hybridiversio tee poikkeusta. Kyseessä on ujo hybridi, jonka sähköistyminen on niin mietoa, että se juuri ja juuri täyttää lain kirjaimen. Konepellin alla on 2,5-litrainen bensavapari, joka hyödyntää toiminnassaan hieman sähköä. CX-5 on merkin myydyin automalli, ja Euroopassa sen markkinaosuus on neljännes koko merkin myynnistä. Tämä ei ole ihme, sillä ”Qashqai-luokan” mallit keräävät edelleen kovin myyntilukuja. Automarkkinoilla pääpaino on tällä hetkellä päästöjen optimoinnissa, sillä sanktiot liian saastuttavien autojen valmistamisesta ovat melkoiset. Siksi myös Mazda on sähköistänyt oman syömähampaansa päästövähennysten perässä. CX-5:ssä päästöjä suitsitaan kevythybriditekniikalla, sylinterien lepuutuksella ja vaihteiston optimoinnilla. Näillä muokkauksilla on päästy 9 gramman CO2-säästöön sadalla kilometrillä. Käyttäjän näkökulmasta Mazdan säästötoimenpiteet eivät näy muualla kuin polttoaineen kulutuksessa. Koska kevythybridijärjestelmä ei koskaan liikuta autoa pelkällä sähköllä, ei sen toimintaa juuri rekisteröi. Ja vaihteisto toimii kuten aina ennenkin – 6-vaihteisena automaattina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttua kauraa jo vuodesta 2017 CX-5 on ollut markkinoilla jo vuodesta 2017, joten malli on ehtinyt tulla jo kovin tutuksi. Vuosien varrella on tullut muutamia päivityksiä, joista viimeisin on kyseessä oleva mallivuosi 2023. Mazda on onnistunut säilyttämään tuoreutensa, eikä esimerkiksi muotoilu ole lainkaan vanhan oloista. Itse asiassa CX-5 näyttää luokassaan edelleen varsin tuoreelta. Sisustan laatu on hyvää ja ajomukavuus kohdallaan. Tietoviihdejärjestelmä tukee Apple Car Playta ja Android -autoa langattomasti ja keskikonsolin näyttö toimii saumattomasti yhteen oman älylaitteen kanssa. Tämä on toki useassa automallissa jo peruskauraa, mutta onneksi tätä nykyä myös Mazdan kohdalla. Ohjaamossa on palikat kohdallaan ja koeajetulla Exclusive–varustelutasolla laatuvaikutelma on kohdallaan. Mazdan kyytiin mahtuu mukavasti neljä matkustajaa, lyhyemmille matkoille viisikin. Takapenkin keskipaikka ei ole kaikkein tilavin, mutta tilanne on toki sama luokan muissakin automalleissa. Pintakovasti SUV-hengessä Ajo-ominaisuuksiltaan Mazda edustaa varsin tyypillistä SUV:ta, eli jousitus on hieman pintakova ja ikään kuin urheilullisen oloinen. Mukavuuttakin löytyy, eikä alustan jämäkkyys häiritse ajonautintoa. Rengasmelu on pidetty kurissa, mikä on monen nykyautomallin kohdalla hieman haaste. Vaikka kyseessä on kevythybridi, ei kulutusta voi sanoa kovin pieneksi. Yhdistetty WLTP-vertailuarvo on 7,2 litraa sadalla kilometrillä, mikä on reippaanlaisesti. Usea CX-5:n kanssa kilpaileva malli nipistää lukemasta vähintään litran verran. Reippaampi sähköistys olisi varmasti pienentänyt kulutusta entisestään. CX-5 on automalli, jossa kaikki on mukavasti paikoillaan. Mikään ei ärsytä, mutta ei samaan aikaan suuremmin ihastutakaan. Kyseessä on hyvä perustuote, jonka ohjaimissa voi kuvitella selviävänsä roudan raiskaamasta mökkitiestä hieman paremmin kuin pari senttiä matalammalla seilaavalla sedanilla. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mazda CX-5 2,5 M Hybrid e-Skyactiv G Exclusive-line Polttomoottori, etuveto 6-syl. bensiini/dieselmoottori 2 488 cm3 6-v. automaattivaihteistovaihteisto 143 kW (194 hv), 263 Nm WLTP-kulutus 7,2 l/100km CO2-päästöt 163 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s huippunopeus 195 km/h Mitat Pituus 4 575 mm Leveys 1 845 mm Korkeus 1 665 mm Akseliväli 2 700 mm Tavaratila 541 l Omamassa 1 627 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 3 v / 100 000 km Hinta alkaen 37 990 € Koeajoauto 47 579 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan