25.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 M Hybrid – kevyesti sähköistetty myyntitykki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan myydyin malli saa vihdoin voimalinjaansa sähköistystä. Hyvää: tasapainoinen ajokokemus, laatuvaikutelma Huonoa: kulutus Mazda on kävellyt jo vuosikaudet vuorovesiä vastaan moottoritekniikkansa kanssa, eikä CX-5:n hybridiversio tee poikkeusta. Kyseessä on ujo hybridi, jonka sähköistyminen on niin mietoa, että se juuri ja juuri täyttää lain kirjaimen. Konepellin alla on 2,5-litrainen bensavapari, joka hyödyntää toiminnassaan hieman sähköä. CX-5 on merkin myydyin automalli, ja Euroopassa sen markkinaosuus on neljännes koko merkin myynnistä. Tämä ei ole ihme, sillä ”Qashqai-luokan” mallit keräävät edelleen kovin myyntilukuja. Automarkkinoilla pääpaino on tällä hetkellä päästöjen optimoinnissa, sillä sanktiot liian saastuttavien autojen valmistamisesta ovat melkoiset. Siksi myös Mazda on sähköistänyt oman syömähampaansa päästövähennysten perässä. CX-5:ssä päästöjä suitsitaan kevythybriditekniikalla, sylinterien lepuutuksella ja vaihteiston optimoinnilla. Näillä muokkauksilla on päästy 9 gramman CO2-säästöön sadalla kilometrillä. Käyttäjän näkökulmasta Mazdan säästötoimenpiteet eivät näy muualla kuin polttoaineen kulutuksessa. Koska kevythybridijärjestelmä ei koskaan liikuta autoa pelkällä sähköllä, ei sen toimintaa juuri rekisteröi. Ja vaihteisto toimii kuten aina ennenkin – 6-vaihteisena automaattina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttua kauraa jo vuodesta 2017 CX-5 on ollut markkinoilla jo vuodesta 2017, joten malli on ehtinyt tulla jo kovin tutuksi. Vuosien varrella on tullut muutamia päivityksiä, joista viimeisin on kyseessä oleva mallivuosi 2023. Mazda on onnistunut säilyttämään tuoreutensa, eikä esimerkiksi muotoilu ole lainkaan vanhan oloista. Itse asiassa CX-5 näyttää luokassaan edelleen varsin tuoreelta. Sisustan laatu on hyvää ja ajomukavuus kohdallaan. Tietoviihdejärjestelmä tukee Apple Car Playta ja Android -autoa langattomasti ja keskikonsolin näyttö toimii saumattomasti yhteen oman älylaitteen kanssa. Tämä on toki useassa automallissa jo peruskauraa, mutta onneksi tätä nykyä myös Mazdan kohdalla. Ohjaamossa on palikat kohdallaan ja koeajetulla Exclusive–varustelutasolla laatuvaikutelma on kohdallaan. Mazdan kyytiin mahtuu mukavasti neljä matkustajaa, lyhyemmille matkoille viisikin. Takapenkin keskipaikka ei ole kaikkein tilavin, mutta tilanne on toki sama luokan muissakin automalleissa. Pintakovasti SUV-hengessä Ajo-ominaisuuksiltaan Mazda edustaa varsin tyypillistä SUV:ta, eli jousitus on hieman pintakova ja ikään kuin urheilullisen oloinen. Mukavuuttakin löytyy, eikä alustan jämäkkyys häiritse ajonautintoa. Rengasmelu on pidetty kurissa, mikä on monen nykyautomallin kohdalla hieman haaste. Vaikka kyseessä on kevythybridi, ei kulutusta voi sanoa kovin pieneksi. Yhdistetty WLTP-vertailuarvo on 7,2 litraa sadalla kilometrillä, mikä on reippaanlaisesti. Usea CX-5:n kanssa kilpaileva malli nipistää lukemasta vähintään litran verran. Reippaampi sähköistys olisi varmasti pienentänyt kulutusta entisestään. CX-5 on automalli, jossa kaikki on mukavasti paikoillaan. Mikään ei ärsytä, mutta ei samaan aikaan suuremmin ihastutakaan. Kyseessä on hyvä perustuote, jonka ohjaimissa voi kuvitella selviävänsä roudan raiskaamasta mökkitiestä hieman paremmin kuin pari senttiä matalammalla seilaavalla sedanilla. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mazda CX-5 2,5 M Hybrid e-Skyactiv G Exclusive-line Polttomoottori, etuveto 6-syl. bensiini/dieselmoottori 2 488 cm3 6-v. automaattivaihteistovaihteisto 143 kW (194 hv), 263 Nm WLTP-kulutus 7,2 l/100km CO2-päästöt 163 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s huippunopeus 195 km/h Mitat Pituus 4 575 mm Leveys 1 845 mm Korkeus 1 665 mm Akseliväli 2 700 mm Tavaratila 541 l Omamassa 1 627 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 3 v / 100 000 km Hinta alkaen 37 990 € Koeajoauto 47 579 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe