25.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 M Hybrid – kevyesti sähköistetty myyntitykki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan myydyin malli saa vihdoin voimalinjaansa sähköistystä. Hyvää: tasapainoinen ajokokemus, laatuvaikutelma Huonoa: kulutus Mazda on kävellyt jo vuosikaudet vuorovesiä vastaan moottoritekniikkansa kanssa, eikä CX-5:n hybridiversio tee poikkeusta. Kyseessä on ujo hybridi, jonka sähköistyminen on niin mietoa, että se juuri ja juuri täyttää lain kirjaimen. Konepellin alla on 2,5-litrainen bensavapari, joka hyödyntää toiminnassaan hieman sähköä.CX-5 on merkin myydyin automalli, ja Euroopassa sen markkinaosuus on neljännes koko merkin myynnistä. Tämä ei ole ihme, sillä ”Qashqai-luokan” mallit keräävät edelleen kovin myyntilukuja.Automarkkinoilla pääpaino on tällä hetkellä päästöjen optimoinnissa, sillä sanktiot liian saastuttavien autojen valmistamisesta ovat melkoiset. Siksi myös Mazda on sähköistänyt oman syömähampaansa päästövähennysten perässä. CX-5:ssä päästöjä suitsitaan kevythybriditekniikalla, sylinterien lepuutuksella ja vaihteiston optimoinnilla. Näillä muokkauksilla on päästy 9 gramman CO2-säästöön sadalla kilometrillä.Käyttäjän näkökulmasta Mazdan säästötoimenpiteet eivät näy muualla kuin polttoaineen kulutuksessa. Koska kevythybridijärjestelmä ei koskaan liikuta autoa pelkällä sähköllä, ei sen toimintaa juuri rekisteröi. Ja vaihteisto toimii kuten aina ennenkin – 6-vaihteisena automaattina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttua kauraa jo vuodesta 2017CX-5 on ollut markkinoilla jo vuodesta 2017, joten malli on ehtinyt tulla jo kovin tutuksi. Vuosien varrella on tullut muutamia päivityksiä, joista viimeisin on kyseessä oleva mallivuosi 2023. Mazda on onnistunut säilyttämään tuoreutensa, eikä esimerkiksi muotoilu ole lainkaan vanhan oloista. Itse asiassa CX-5 näyttää luokassaan edelleen varsin tuoreelta.Sisustan laatu on hyvää ja ajomukavuus kohdallaan. Tietoviihdejärjestelmä tukee Apple Car Playta ja Android -autoa langattomasti ja keskikonsolin näyttö toimii saumattomasti yhteen oman älylaitteen kanssa. Tämä on toki useassa automallissa jo peruskauraa, mutta onneksi tätä nykyä myös Mazdan kohdalla.Ohjaamossa on palikat kohdallaan ja koeajetulla Exclusive–varustelutasolla laatuvaikutelma on kohdallaan. Mazdan kyytiin mahtuu mukavasti neljä matkustajaa, lyhyemmille matkoille viisikin. Takapenkin keskipaikka ei ole kaikkein tilavin, mutta tilanne on toki sama luokan muissakin automalleissa. Pintakovasti SUV-hengessäAjo-ominaisuuksiltaan Mazda edustaa varsin tyypillistä SUV:ta, eli jousitus on hieman pintakova ja ikään kuin urheilullisen oloinen. Mukavuuttakin löytyy, eikä alustan jämäkkyys häiritse ajonautintoa. Rengasmelu on pidetty kurissa, mikä on monen nykyautomallin kohdalla hieman haaste.Vaikka kyseessä on kevythybridi, ei kulutusta voi sanoa kovin pieneksi. Yhdistetty WLTP-vertailuarvo on 7,2 litraa sadalla kilometrillä, mikä on reippaanlaisesti. Usea CX-5:n kanssa kilpaileva malli nipistää lukemasta vähintään litran verran. Reippaampi sähköistys olisi varmasti pienentänyt kulutusta entisestään.CX-5 on automalli, jossa kaikki on mukavasti paikoillaan. Mikään ei ärsytä, mutta ei samaan aikaan suuremmin ihastutakaan. Kyseessä on hyvä perustuote, jonka ohjaimissa voi kuvitella selviävänsä roudan raiskaamasta mökkitiestä hieman paremmin kuin pari senttiä matalammalla seilaavalla sedanilla.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mazda CX-5 2,5 M Hybrid e-Skyactiv G Exclusive-line Polttomoottori, etuveto 6-syl. bensiini/dieselmoottori 2 488 cm3 6-v. automaattivaihteistovaihteisto 143 kW (194 hv), 263 Nm WLTP-kulutus 7,2 l/100km CO2-päästöt 163 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s huippunopeus 195 km/h Mitat Pituus 4 575 mm Leveys 1 845 mm Korkeus 1 665 mm Akseliväli 2 700 mm Tavaratila 541 l Omamassa 1 627 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 3 v / 100 000 km Hinta alkaen 37 990 € Koeajoauto 47 579 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?