8.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-60 – järkevä kokonaisuus premiumin vaatteissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäisen lataushybridin markkinoille tuominen vasta vuonna 2022 saattaa tuntua joistain oudolta, mutta Mazda CX-60:ssä tuntuu olevan kaikki palikat kerralla kunnossa. Hyvää: Laatuvaikutelma, varustelun hinta, jarrutuntuma. Huonoa: Esisarja-auton hiomattomuudet Eurooppaan suunnatulla Mazda CX-60 -lippulaivalla on tasan yksi tehtävä: olla samanlainen käännekohta valmistajan historiassa kuin vuonna 2013 esitelty Mazda CX-5, joka ylitti joulukuussa 2021 puolen miljoonan myydyn auton rajan. Kyseessä on niin valmistajan ensimmäinen lataushybridi, kuin myös valmistajan tehokkain sarjatuotantoauto ikinä.Autoa kerrotaan suunnitellun yli 10 vuotta, eikä se pohjaudu mihinkään aiempaan malliin, vaan se on perusrakennetta ja vaihteistoa myöten täysin uusi – tutusta muotokielestä huolimatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaadukkaan tuntuinenSisätiloihin on tuotu uutta tekniikkaa kuljettajan personointijärjestelmän muodossa. Profiilia luodessa kuljettaja kertoo autolle pituutensa ja kääntelee päätä auton ohjeiden mukaisesti. Tämän jälkeen auto arvioi itse optimaalisen ajoasennon. Jatkossa auto tunnistaa kuljettajan kasvoista, ja asettaa yli 200 eri asetusta profiiliin tallennettujen tietojen mukaiseksi. Kuljettajan ympäristöä voi kuvailla rauhalliseksi. Koeajoyksilön Homura-varustelulla sisusta on sävyltään tumma, ja materiaalit tuntuvat tuttuun Mazdan nykytyyliin laadukkailta. Näyttävyydessään se ei kuitenkaan vedä vertoja aiemmin koeistumallemme vaalealle Takumi-mallille. Takapenkillä tilaa on kiitettävästi, kaksi 185-senttimetristä istuu autossa peräkkäin kohtuullisen mukavasti. Myös tavaratila on hyvän kokoinen – hybridimallissa akku on sijoitettu lattiaan, joten se ei ole rohmuamassa litroja tavarankuljetuksesta.TekniikkaCX-60:n perusrakenne on takavetoinen, joka tarkoittaa, että moottori makaa keulalla pitkittäin ja nelivetomalleissakin suurin osa väännöstä ohjataan takapyörille. Resepti on tuttu premium-merkkien katalogeista etenkin perinteisempien henkilöautojen puolelta.Koeajossamme on lataushybridimalli, jossa yhdistyy nelisylinterinen vapaastihengittävä bensiinimoottori ja vaihteiston yhteyteen sijoitettu sähkömoottori. 17,8 kilowattitunnin ajoakkua voi ladata kaksivaiheisesti parhaillaan 7,2 kilowatin teholla, jolla tyhjä akku saadaan täyteen noin 2,5 tunnissa.Myöhemmin mallisto täydentyy myös kuusisylinterisillä bensiini- ja dieselkevythybrideinä. Autoverotuksellisista syistä ylivoimaisesti suurin osa Suomessa nähtävistä autoista tulee varmasti olemaan ladattavia.Voimalinjassa suomalaisittain ilahduttavaa on se, että käyttövoima ei vaikuta siihen, mistä päästä auto vetää. Eli nelivetoa tarvittaessa polttomoottori ei pärähdä automaattisesti käyntiin, kuten esimerkiksi Volvon lataushybrideissäPäivityksiä tiedossa.Liikkeelle lähdetään liikuttamalla vaihteenvalitsinta ensin sivusuunnassa, ja sen jälkeen valitsemalla vaihde. Pelkällä sähköllä luvataan pääsevän noin 60 kilometriä. Liikkeelle lähdetään pehmeästi, mutta esisarjan autossa vaihteiston toiminta tuntuu paikoitellen turhan nykivälle – Mazda Europen tuotekehityspäällikkö Joachim Kunzin mukaan kyseiseen ominaisuuteen on tulossa korjaus sarjatuotantoautoihin.Muuten voimalinja tuntuu hyvälle, ja ohituskiihtyvyys on erinomaisella tasolla. Lyhytliikkeinen jarrutuntuma on lataushybridiautojen parhaimmistoa. Alusta tuntuu nielevän pienet epätasaisuudet hyvin, mutta samalla auto käyttäytyy kokoisekseen hyvin myös kaarteissa. Ohjaus on pääsääntöisesti raskas, mutta välillä tuntuma muuttuu huomattavasti kevyemmäksi, joten sen arvioiminen jää odottamaan kotimaan kattavampaa koeajoa varsinaisen sarjatuotantoyksilön puikoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkaen 53 000 eSuomessa Mazda CX-60:n hinta alkaa Exclusive-line -varusteltuna 52 997 eurosta, ja tällöin varustelu on luonnollisesti varsin niukkaa. Varustelu ei kuitenkaan ole moneen muuhun merkkiin nähden kallista, sillä koko varustelistan ruksimalla hinnan saa nousemaan korkeimmillaan noin 15 000 euroa.Ensimmäiset koeajoautot tulevat Suomeen kesällä 2022, ja asiakastoimitukset alkavat näillä näkymin syksyllä. Kaikkiaan Mazda CX-60 lähentelee premium-valmistajia, etenkin jos esituotantoautojen särmät saadaan hiottua ennen sarjatuotantomalleja. Mazda CX-60 2.5 Skyactiv-PHEV Homura Hinta alkaen 55 526 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 507 € Moottori Bensiinimoottori 2 488 cm3, 4 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 141 kW (191 hv), 6000 r/min Vääntö 261 Nm Vääntö 261 Nm Akku Akuston energiasisältö käytössä oleva 17,8 kWh. Lataus Type 2 7,2 kW (2 x 16 A). Toimintamatka 63 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 241 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4745 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1686 mm, akseliväli 2870 mm Tavaratila: 570–1 726 l Omamassa: 2070 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa