8.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-60 – järkevä kokonaisuus premiumin vaatteissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäisen lataushybridin markkinoille tuominen vasta vuonna 2022 saattaa tuntua joistain oudolta, mutta Mazda CX-60:ssä tuntuu olevan kaikki palikat kerralla kunnossa. Hyvää: Laatuvaikutelma, varustelun hinta, jarrutuntuma. Huonoa: Esisarja-auton hiomattomuudet Eurooppaan suunnatulla Mazda CX-60 -lippulaivalla on tasan yksi tehtävä: olla samanlainen käännekohta valmistajan historiassa kuin vuonna 2013 esitelty Mazda CX-5, joka ylitti joulukuussa 2021 puolen miljoonan myydyn auton rajan. Kyseessä on niin valmistajan ensimmäinen lataushybridi, kuin myös valmistajan tehokkain sarjatuotantoauto ikinä. Autoa kerrotaan suunnitellun yli 10 vuotta, eikä se pohjaudu mihinkään aiempaan malliin, vaan se on perusrakennetta ja vaihteistoa myöten täysin uusi – tutusta muotokielestä huolimatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laadukkaan tuntuinen Sisätiloihin on tuotu uutta tekniikkaa kuljettajan personointijärjestelmän muodossa. Profiilia luodessa kuljettaja kertoo autolle pituutensa ja kääntelee päätä auton ohjeiden mukaisesti. Tämän jälkeen auto arvioi itse optimaalisen ajoasennon. Jatkossa auto tunnistaa kuljettajan kasvoista, ja asettaa yli 200 eri asetusta profiiliin tallennettujen tietojen mukaiseksi. Kuljettajan ympäristöä voi kuvailla rauhalliseksi. Koeajoyksilön Homura-varustelulla sisusta on sävyltään tumma, ja materiaalit tuntuvat tuttuun Mazdan nykytyyliin laadukkailta. Näyttävyydessään se ei kuitenkaan vedä vertoja aiemmin koeistumallemme vaalealle Takumi-mallille. Takapenkillä tilaa on kiitettävästi, kaksi 185-senttimetristä istuu autossa peräkkäin kohtuullisen mukavasti. Myös tavaratila on hyvän kokoinen – hybridimallissa akku on sijoitettu lattiaan, joten se ei ole rohmuamassa litroja tavarankuljetuksesta. Tekniikka CX-60:n perusrakenne on takavetoinen, joka tarkoittaa, että moottori makaa keulalla pitkittäin ja nelivetomalleissakin suurin osa väännöstä ohjataan takapyörille. Resepti on tuttu premium-merkkien katalogeista etenkin perinteisempien henkilöautojen puolelta. Koeajossamme on lataushybridimalli, jossa yhdistyy nelisylinterinen vapaastihengittävä bensiinimoottori ja vaihteiston yhteyteen sijoitettu sähkömoottori. 17,8 kilowattitunnin ajoakkua voi ladata kaksivaiheisesti parhaillaan 7,2 kilowatin teholla, jolla tyhjä akku saadaan täyteen noin 2,5 tunnissa. Myöhemmin mallisto täydentyy myös kuusisylinterisillä bensiini- ja dieselkevythybrideinä. Autoverotuksellisista syistä ylivoimaisesti suurin osa Suomessa nähtävistä autoista tulee varmasti olemaan ladattavia. Voimalinjassa suomalaisittain ilahduttavaa on se, että käyttövoima ei vaikuta siihen, mistä päästä auto vetää. Eli nelivetoa tarvittaessa polttomoottori ei pärähdä automaattisesti käyntiin, kuten esimerkiksi Volvon lataushybrideissä Päivityksiä tiedossa. Liikkeelle lähdetään liikuttamalla vaihteenvalitsinta ensin sivusuunnassa, ja sen jälkeen valitsemalla vaihde. Pelkällä sähköllä luvataan pääsevän noin 60 kilometriä. Liikkeelle lähdetään pehmeästi, mutta esisarjan autossa vaihteiston toiminta tuntuu paikoitellen turhan nykivälle – Mazda Europen tuotekehityspäällikkö Joachim Kunzin mukaan kyseiseen ominaisuuteen on tulossa korjaus sarjatuotantoautoihin. Muuten voimalinja tuntuu hyvälle, ja ohituskiihtyvyys on erinomaisella tasolla. Lyhytliikkeinen jarrutuntuma on lataushybridiautojen parhaimmistoa. Alusta tuntuu nielevän pienet epätasaisuudet hyvin, mutta samalla auto käyttäytyy kokoisekseen hyvin myös kaarteissa. Ohjaus on pääsääntöisesti raskas, mutta välillä tuntuma muuttuu huomattavasti kevyemmäksi, joten sen arvioiminen jää odottamaan kotimaan kattavampaa koeajoa varsinaisen sarjatuotantoyksilön puikoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alkaen 53 000 e Suomessa Mazda CX-60:n hinta alkaa Exclusive-line -varusteltuna 52 997 eurosta, ja tällöin varustelu on luonnollisesti varsin niukkaa. Varustelu ei kuitenkaan ole moneen muuhun merkkiin nähden kallista, sillä koko varustelistan ruksimalla hinnan saa nousemaan korkeimmillaan noin 15 000 euroa. Ensimmäiset koeajoautot tulevat Suomeen kesällä 2022, ja asiakastoimitukset alkavat näillä näkymin syksyllä. Kaikkiaan Mazda CX-60 lähentelee premium-valmistajia, etenkin jos esituotantoautojen särmät saadaan hiottua ennen sarjatuotantomalleja. Mazda CX-60 2.5 Skyactiv-PHEV Homura Hinta alkaen 55 526 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 507 € Moottori Bensiinimoottori 2 488 cm3, 4 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 141 kW (191 hv), 6000 r/min Vääntö 261 Nm Vääntö 261 Nm Akku Akuston energiasisältö käytössä oleva 17,8 kWh. Lataus Type 2 7,2 kW (2 x 16 A). Toimintamatka 63 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 241 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4745 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1686 mm, akseliväli 2870 mm Tavaratila: 570–1 726 l Omamassa: 2070 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt