8.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-60 – järkevä kokonaisuus premiumin vaatteissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäisen lataushybridin markkinoille tuominen vasta vuonna 2022 saattaa tuntua joistain oudolta, mutta Mazda CX-60:ssä tuntuu olevan kaikki palikat kerralla kunnossa. Hyvää: Laatuvaikutelma, varustelun hinta, jarrutuntuma. Huonoa: Esisarja-auton hiomattomuudet Eurooppaan suunnatulla Mazda CX-60 -lippulaivalla on tasan yksi tehtävä: olla samanlainen käännekohta valmistajan historiassa kuin vuonna 2013 esitelty Mazda CX-5, joka ylitti joulukuussa 2021 puolen miljoonan myydyn auton rajan. Kyseessä on niin valmistajan ensimmäinen lataushybridi, kuin myös valmistajan tehokkain sarjatuotantoauto ikinä.Autoa kerrotaan suunnitellun yli 10 vuotta, eikä se pohjaudu mihinkään aiempaan malliin, vaan se on perusrakennetta ja vaihteistoa myöten täysin uusi – tutusta muotokielestä huolimatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaadukkaan tuntuinenSisätiloihin on tuotu uutta tekniikkaa kuljettajan personointijärjestelmän muodossa. Profiilia luodessa kuljettaja kertoo autolle pituutensa ja kääntelee päätä auton ohjeiden mukaisesti. Tämän jälkeen auto arvioi itse optimaalisen ajoasennon. Jatkossa auto tunnistaa kuljettajan kasvoista, ja asettaa yli 200 eri asetusta profiiliin tallennettujen tietojen mukaiseksi. Kuljettajan ympäristöä voi kuvailla rauhalliseksi. Koeajoyksilön Homura-varustelulla sisusta on sävyltään tumma, ja materiaalit tuntuvat tuttuun Mazdan nykytyyliin laadukkailta. Näyttävyydessään se ei kuitenkaan vedä vertoja aiemmin koeistumallemme vaalealle Takumi-mallille. Takapenkillä tilaa on kiitettävästi, kaksi 185-senttimetristä istuu autossa peräkkäin kohtuullisen mukavasti. Myös tavaratila on hyvän kokoinen – hybridimallissa akku on sijoitettu lattiaan, joten se ei ole rohmuamassa litroja tavarankuljetuksesta.TekniikkaCX-60:n perusrakenne on takavetoinen, joka tarkoittaa, että moottori makaa keulalla pitkittäin ja nelivetomalleissakin suurin osa väännöstä ohjataan takapyörille. Resepti on tuttu premium-merkkien katalogeista etenkin perinteisempien henkilöautojen puolelta.Koeajossamme on lataushybridimalli, jossa yhdistyy nelisylinterinen vapaastihengittävä bensiinimoottori ja vaihteiston yhteyteen sijoitettu sähkömoottori. 17,8 kilowattitunnin ajoakkua voi ladata kaksivaiheisesti parhaillaan 7,2 kilowatin teholla, jolla tyhjä akku saadaan täyteen noin 2,5 tunnissa.Myöhemmin mallisto täydentyy myös kuusisylinterisillä bensiini- ja dieselkevythybrideinä. Autoverotuksellisista syistä ylivoimaisesti suurin osa Suomessa nähtävistä autoista tulee varmasti olemaan ladattavia.Voimalinjassa suomalaisittain ilahduttavaa on se, että käyttövoima ei vaikuta siihen, mistä päästä auto vetää. Eli nelivetoa tarvittaessa polttomoottori ei pärähdä automaattisesti käyntiin, kuten esimerkiksi Volvon lataushybrideissäPäivityksiä tiedossa.Liikkeelle lähdetään liikuttamalla vaihteenvalitsinta ensin sivusuunnassa, ja sen jälkeen valitsemalla vaihde. Pelkällä sähköllä luvataan pääsevän noin 60 kilometriä. Liikkeelle lähdetään pehmeästi, mutta esisarjan autossa vaihteiston toiminta tuntuu paikoitellen turhan nykivälle – Mazda Europen tuotekehityspäällikkö Joachim Kunzin mukaan kyseiseen ominaisuuteen on tulossa korjaus sarjatuotantoautoihin.Muuten voimalinja tuntuu hyvälle, ja ohituskiihtyvyys on erinomaisella tasolla. Lyhytliikkeinen jarrutuntuma on lataushybridiautojen parhaimmistoa. Alusta tuntuu nielevän pienet epätasaisuudet hyvin, mutta samalla auto käyttäytyy kokoisekseen hyvin myös kaarteissa. Ohjaus on pääsääntöisesti raskas, mutta välillä tuntuma muuttuu huomattavasti kevyemmäksi, joten sen arvioiminen jää odottamaan kotimaan kattavampaa koeajoa varsinaisen sarjatuotantoyksilön puikoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkaen 53 000 eSuomessa Mazda CX-60:n hinta alkaa Exclusive-line -varusteltuna 52 997 eurosta, ja tällöin varustelu on luonnollisesti varsin niukkaa. Varustelu ei kuitenkaan ole moneen muuhun merkkiin nähden kallista, sillä koko varustelistan ruksimalla hinnan saa nousemaan korkeimmillaan noin 15 000 euroa.Ensimmäiset koeajoautot tulevat Suomeen kesällä 2022, ja asiakastoimitukset alkavat näillä näkymin syksyllä. Kaikkiaan Mazda CX-60 lähentelee premium-valmistajia, etenkin jos esituotantoautojen särmät saadaan hiottua ennen sarjatuotantomalleja. Mazda CX-60 2.5 Skyactiv-PHEV Homura Hinta alkaen 55 526 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 507 € Moottori Bensiinimoottori 2 488 cm3, 4 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 141 kW (191 hv), 6000 r/min Vääntö 261 Nm Vääntö 261 Nm Akku Akuston energiasisältö käytössä oleva 17,8 kWh. Lataus Type 2 7,2 kW (2 x 16 A). Toimintamatka 63 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 241 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4745 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1686 mm, akseliväli 2870 mm Tavaratila: 570–1 726 l Omamassa: 2070 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen