30.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 – konservatiivi uudistuu tyylilleen uskollisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-5 on valmistajan varsinainen syömähammas, joten onkin luonnollista että autoa päivitetään erittäin varovaisin askelin. Hyvää: Laatuvaikutelma, käytettävyys. Huonoa: Kulutus, ajomelu huonolla tiellä. Nykyisen sukupolven Mazda CX-5 esiteltiin vuonna 2017 ja mallia esitti jo tuolloin olevansa erinomainen kokonaisuus. Erinäisten vuosimallipäivitysten myötä auto on hioutunut yhä paremmaksi – ja auton päivittämistä jatketaan myös mallivuodelle 2022. Ulkonäölliset muutokset keskittyvät auton päätyihin. Puskurin alaosa on muotoiltu sulavampilinjaiseksi ja maskin kuviointi on vaihtunut tiiviistä hunajakennosta suurempi- ja harvempikuvioiseen. Myös takapäätä on muotoiltu hieman uusiksi, mutta kaikkiaan uudistuneen CX-5:n uusia muotoja saa oikein etsiä – Mazdan mielestä vanhassa on selvästi vara parempi. Sisätiloja ei ole visuaalisessa mielessä juuri uudistettu, mutta uutena toimintona Mazdasta löytyy (oikean varustetason myötä) puhelimen langaton lataustoiminto. Tavaratilan lattiassa ei ole enää lastauskynnystä ja varapyöräkoteloon on vapautunut lisää tilaa bassokaiuttimen uudelleenmuotoilulla. Nyt tavaratilan välipohjan alle saakin roinaa varsin reilusti. Takaovet avautuvat 90 astetta, joten lastenistuimet heittää kyytiin vaivatta. Ilmeen muuttumattomuudesta huolimatta CX-5:n ohjaamon kelluva näyttö, fyysiset painikkeet ja laadukkaan tuntuiset pintamateriaalit tuntuvat yhä virkeältä ratkaisulta. Ja ennen kaikkea käytettävyys on huipputasoa, ohjaamossa ei käytännössä ärsytä yhtään mikään – eikä auton tarvitse huutaa varusteistaan, vaikka koeajoyksilö on imaissut sisuksiinsa koko lisävaruste-menun. Kosketusnäyttöäkään ei kaipaa, sillä Mazdan tietoviihdejärjestelmä tottelee kauniisti keskikonsoliin sijoitettua komentorullaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parempaa mukavuutta Ennestään hyvällä tasolla olleita NVH-ominaisuuksia on parannettu – valmistajan mukaan niin jousitusmukavuus kuin ajomelukin pitäisi olla aiempaa paremmalla tasolla. Mukavasti ja hiljaisesti Mazda kulkeekin – kuten se on tehnyt aiemminkin. Tuttuun tapaan ohjaamoon kantautuu lähinnä vapaastihengittävän neloskoneen murinaa, mutta ei häiritsevällä tavalla. Mukavuus tosin painottuu kestopäällysteisille teille, talvella huonosti ylläpidetyillä sivuteillä alustan vire on isompiin töyssyihin liian kova ja tarpeeksi karkealla pinnalla korviin alkaa kantautua myös resonointia. "Uutena" ominaisuutena Mazda CX-5 on saanut Off road -ajotilan joka optimoi I-Activ -nelivedon, luistoneston, vaihteiston ja tyhjäkäynnin parhaan pidon ehdoille. Vaikka kyseessä ei mikään maasturi olekaan, japanilainen ryömii hämmästyttävän helposti auraamattomilla metsäautoteillä. Nykyään autosta ei saa myöskään ajonvakautusta kokonaan pois päältä lainkaan, joten nelivetohauskan lumella voi unohtaa. Vetoluistonesto kytkeytyy kuitenkin pois päältä Off road -tilan myötä, ja tällöin huomaa myös selvästi vedon kytkeytyvän muita ajotiloja vahvemmin takarenkaille. Kipupisteenä kulutus Tiukkojen EU-päästörajojen myötä autonvalmistajille jokainen vähennetty hiilidioksidigramma on tärkeä, ja kulutusta kerrotaan saadun alas automaattivaihteiston optimoinnilla. 2,5-litraisen moottorin kerrotaan myös vastaavan kaasuun paremmin – eroa on vaikea huomata kun koeajon aikana ei ollut mahdollisuutta ajaa rinnakkain uutta ja vanhaa mallia, mutta kaasunvastetta voi kieltämättä kutsua ripeäksi ja intuitiiviseksi. Kulutus sen sijaan tuntuu nykyään sähköistettyjen voimalinjojen aikana korkealta. Yhä vapaasti haukkovan nelivetomallin kulutus tuntui pyörivän noin 8,5 litran tienoilla sataa kilometriä kohden, ja se onkin ehkä CX-5:n heikoin kohde. Halvimmillaan nelivetoisen CX-5:n saa alkaen-varustelulla, kaksilitraisella koneella ja manuaalivaihteistolla alle 42 000 euron, mutta silloin joutuu luopumaan muun muassa hyvästä Bosen audiojärjestelmästä, digimittaristosta, tuulilasinäytöstä, puhelimen langattomasta latauksesta, sekä monesta turvallisuusvarusteesta. Etuvetomalliston halvimmalle yksilölle näytetään 35 900 e:n hintaa, joten laajasta mallistosta löytyy reilusti vaihtoehtoja eri tarpeisiin. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD Signature 6AT Hinta alkaen 56 102 € Koeajetun auton hinta varusteineen 59 028 € Moottori Bensiinimoottori 2 488 cm3, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 143 kW (194 hv), 6000 r/min Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,0 (yhd.) CO2-päästöt 182 g/km Mitat pituus 4575 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1665 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 541–1303 l Omamassa: 1627 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan