28.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 on niin hienosti hiottu, että kritisoitavaa on vaikea löytää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikkaisen paranneltu Mazda CX-5 on erittäin hiottu auto. Sitä on haastava haukkua, eikä vastapuolella ole ylettömästi ylistettävää. Hyvää: hiottu kokonaisuus, laatuvaikutelma. Huonoa: etuvetoisuus sohjossa, korkea painopiste. Mazdan strategiana tuntuu olevan jatkuva hiominen ja uudistaminen yksittäisen valtavan kasvojenkohotuksen sijaan. Mazda CX-5 nauttii tämän työn hedelmistä. Auton koeajo olisi myös helppo tiivistää lyhyeen, sillä kyseessä on hyvin hiottu kokonaisuus.Ulkoa uudistuksia ei juuri huomaa, mutta esimerkiksi mukautuvat led-ajovalot muuttavat sekä keulan että perän ilmettä tyylikkäämpään suuntaan. Ajovaloautomatiikka myös kytkeytyy aiempaa aiemmin. Uusi Polymetal Grey Metallic -metallihohtosävy on maalattu kuvissa näkyvän koeajoauton pintaan.Koeajossa olevan Blackout Editionin tunnistaa ulkoa mustista peilinkuorista, kiiltävän mustista B- ja C-pilareista sekä mustista 19-tuumaisista vanteista. Sisäpuolella mallivaihtoehto tuo sähkösäätöiseen kuljettajan istuimeenkin mustaa keinonahkaa punaisin koristetikkauksin, ja samaa koristetikkausta löytyy myös ovista, keskikonsolista ja ratista. Blackout Editionin varusteluun kuuluu navigaattori, Bosen äänentoistojärjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin ja avaimeton kulku.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisällä kaikki kunnossaSisätilojen laatuvaikutelma on erinomainen, eikä käytännöllisyydessäkään ole moittimista. Kuljettajan paikalta suurin moite on suurten A-pilareiden ja peilien aiheuttama varsin laaja katve. Auto tuntuu myös tässä mielessä suurelta. Sisällä on tilaa kaikille matkaajille, ja takanakin istutaan ryhdikkäästi. Käytännöllisesti muotoillun tavaratilan vetoisuus on 506 litraa, ja istuimet kaatuvat kätevästi kolmessa osassa.Blackout Edition nauttii jo alempien varustetasojen mukanaan tuomasta digimittaristosta ja 8,8-tuumaisella näytöllä varustetusta multimediajärjestelmästä. Kosketusnäyttöä Mazda tosin pitää turhan vaarallisena ajon aikana käytettäväksi, mutta BMW:n iDriven tapaan toimiva käyttöliittymä on erinomainen. Sen sijaan 10 kaiuttimen Bose Premium Audio -järjestelmä kumisee ikävästi tietyillä matalilla taajuuksilla. Tutut kritiikin kohteet2,5-litrainen nelisylinterinen Skyactiv-G-bensiinimoottori tarjoaa sylinterien lepuutustoiminnon kulutuksen pihistelemiseksi. Korkealle katumaasturille paljon lyhyttä ja sekalaista ajoa sisältäneen koeajon ajotietokoneen lukema 7,7 l/100 km on asiallinen suoritus kylmillä keleillä.Auto liikkuu 194 hevosvoimalla vaivattomasti, mutta vapaasti hengittävä moottori ei tarjoa turbomoottorin vääntöpotkua. Kovemmissa kiihdytyksissä kaivataan kierroksia, jolloin moottori kuuluu hieman sisäänkin. Sointi ei ole epämiellyttävä, mutta kaksi lisäsylinteriä loisi sinfonian.Automaattivaihteiston toimintaa kerrotaan kehitetyn eteenpäin ja se tuntuisi toimivan hieman aiempaa paremmin. Myös manuaalivaihteisto on Mazdan tapauksessa aina erinomainen vaihtoehto.Etuvetoisuus tympii sohjossa, mutta muuten nelivetoisuuden lisähinta tuntuu kovalta. Ohjaus on pääosin varsin miellyttävä tuttavuus, joskaan liukkaalla pidon hävitessä se ei juuri kevene kertomaan kitkasta.Katumaasturin kritiikin kohteet liittyvät yleensä korkeamman massan ja painopisteen seurauksiin korin kallisteluna, vaikka samaan aikaan alusta on hieman jämäkkä töyssyissä. Näin tässäkin tapauksessa, ainakin 19-tuumaisilla vanteilla, vaikka kompromissi onkin onnistunut. Laatuvaikutelma on muuten sekä melun että pienten epätasaisuuksien suodattamisen osalta erinomaisella tasolla.CX-5 on monellakin tapaa tavanomainen katumaasturi, mutta myös ehdottoman hyvässä. Siitä on vaikea löytää kritisoitavaa. Kyseessä on merkille tärkeä syömähammas, sillä se kattaa maailmanlaajuisesti lähes kolmanneksen koko merkin myynnistä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G Blackout Edition 6AT Hinta alkaen 45 935 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 935 € Moottori Bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 143 kW (194 hv), 6000 r/min Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 172 g/km Mitat pituus 4550 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen