28.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 on niin hienosti hiottu, että kritisoitavaa on vaikea löytää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikkaisen paranneltu Mazda CX-5 on erittäin hiottu auto. Sitä on haastava haukkua, eikä vastapuolella ole ylettömästi ylistettävää. Hyvää: hiottu kokonaisuus, laatuvaikutelma. Huonoa: etuvetoisuus sohjossa, korkea painopiste. Mazdan strategiana tuntuu olevan jatkuva hiominen ja uudistaminen yksittäisen valtavan kasvojenkohotuksen sijaan. Mazda CX-5 nauttii tämän työn hedelmistä. Auton koeajo olisi myös helppo tiivistää lyhyeen, sillä kyseessä on hyvin hiottu kokonaisuus.Ulkoa uudistuksia ei juuri huomaa, mutta esimerkiksi mukautuvat led-ajovalot muuttavat sekä keulan että perän ilmettä tyylikkäämpään suuntaan. Ajovaloautomatiikka myös kytkeytyy aiempaa aiemmin. Uusi Polymetal Grey Metallic -metallihohtosävy on maalattu kuvissa näkyvän koeajoauton pintaan.Koeajossa olevan Blackout Editionin tunnistaa ulkoa mustista peilinkuorista, kiiltävän mustista B- ja C-pilareista sekä mustista 19-tuumaisista vanteista. Sisäpuolella mallivaihtoehto tuo sähkösäätöiseen kuljettajan istuimeenkin mustaa keinonahkaa punaisin koristetikkauksin, ja samaa koristetikkausta löytyy myös ovista, keskikonsolista ja ratista. Blackout Editionin varusteluun kuuluu navigaattori, Bosen äänentoistojärjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin ja avaimeton kulku.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisällä kaikki kunnossaSisätilojen laatuvaikutelma on erinomainen, eikä käytännöllisyydessäkään ole moittimista. Kuljettajan paikalta suurin moite on suurten A-pilareiden ja peilien aiheuttama varsin laaja katve. Auto tuntuu myös tässä mielessä suurelta. Sisällä on tilaa kaikille matkaajille, ja takanakin istutaan ryhdikkäästi. Käytännöllisesti muotoillun tavaratilan vetoisuus on 506 litraa, ja istuimet kaatuvat kätevästi kolmessa osassa.Blackout Edition nauttii jo alempien varustetasojen mukanaan tuomasta digimittaristosta ja 8,8-tuumaisella näytöllä varustetusta multimediajärjestelmästä. Kosketusnäyttöä Mazda tosin pitää turhan vaarallisena ajon aikana käytettäväksi, mutta BMW:n iDriven tapaan toimiva käyttöliittymä on erinomainen. Sen sijaan 10 kaiuttimen Bose Premium Audio -järjestelmä kumisee ikävästi tietyillä matalilla taajuuksilla. Tutut kritiikin kohteet2,5-litrainen nelisylinterinen Skyactiv-G-bensiinimoottori tarjoaa sylinterien lepuutustoiminnon kulutuksen pihistelemiseksi. Korkealle katumaasturille paljon lyhyttä ja sekalaista ajoa sisältäneen koeajon ajotietokoneen lukema 7,7 l/100 km on asiallinen suoritus kylmillä keleillä.Auto liikkuu 194 hevosvoimalla vaivattomasti, mutta vapaasti hengittävä moottori ei tarjoa turbomoottorin vääntöpotkua. Kovemmissa kiihdytyksissä kaivataan kierroksia, jolloin moottori kuuluu hieman sisäänkin. Sointi ei ole epämiellyttävä, mutta kaksi lisäsylinteriä loisi sinfonian.Automaattivaihteiston toimintaa kerrotaan kehitetyn eteenpäin ja se tuntuisi toimivan hieman aiempaa paremmin. Myös manuaalivaihteisto on Mazdan tapauksessa aina erinomainen vaihtoehto.Etuvetoisuus tympii sohjossa, mutta muuten nelivetoisuuden lisähinta tuntuu kovalta. Ohjaus on pääosin varsin miellyttävä tuttavuus, joskaan liukkaalla pidon hävitessä se ei juuri kevene kertomaan kitkasta.Katumaasturin kritiikin kohteet liittyvät yleensä korkeamman massan ja painopisteen seurauksiin korin kallisteluna, vaikka samaan aikaan alusta on hieman jämäkkä töyssyissä. Näin tässäkin tapauksessa, ainakin 19-tuumaisilla vanteilla, vaikka kompromissi onkin onnistunut. Laatuvaikutelma on muuten sekä melun että pienten epätasaisuuksien suodattamisen osalta erinomaisella tasolla.CX-5 on monellakin tapaa tavanomainen katumaasturi, mutta myös ehdottoman hyvässä. Siitä on vaikea löytää kritisoitavaa. Kyseessä on merkille tärkeä syömähammas, sillä se kattaa maailmanlaajuisesti lähes kolmanneksen koko merkin myynnistä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G Blackout Edition 6AT Hinta alkaen 45 935 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 935 € Moottori Bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 143 kW (194 hv), 6000 r/min Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 172 g/km Mitat pituus 4550 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle