24.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Menestyjän maltillinen uudistus – Škoda Fabia HB 1.0 Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvän hienosäätöä, siinä Fabian mallipäivitys pähkinänkuoressa. Hyvää: tilat, ajo-ominaisuudet. Huonoa: uudistuksen maltillisuus, perusmallin vaatimaton varustelu. Uudistuneen Fabian ensikoeajo järjestettiin merkin kotikentällä Tšekissä. Kokonaisvaltaista uudistusta odottaneet joutuvat pettymään, sillä sen vuoro koittanee vasta muutaman vuoden kuluttua. Tällä kierroksella autoa päivitettiin siis kevyesti, mutta sentään ulkoa, sisältä ja konepellin alta. Nähtäväksi jää, mihin se riittää kilpaillussa kokoluokassa.Hyväksi koettua muutettaessa on olemassa kompuroinnin riski, mutta Fabia väistää potentiaaliset uudistuskarikot. Auton tilat ja ajo-ominaisuudet ovat olleet menestyksen kulmakiviä, ja niitä ne ovat jatkossakin. Korimalleja on tarjolla kaksi: viistoperä ja tavaratilastaan kiitosta saanut farmari. Suomessa suosion arvioidaan jakautuvan suhteessa 50:50, eli kysyntää on tasaisesti molemmille. Jälkimmäisestä on perusmallina maksettava noin 800 euroa enemmän, mutta panostukselle on luvassa vastinetta ainakin auton monikäyttöisyyden muodossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelkkää bensaaMoottorit ovat jatkossa litraisia ja kolmisylinterisiä bensiiniversioita, eikä muuta ole luvassakaan. Lanseeraushetken tehoversiot ovat 75, 95 ja 110 hevosvoimaa. Kaksi jälkimmäistä ovat TSI-moottoreita eli suorasuihkutteisia ja ahdettuja, ensin mainittu puolestaan MPI-kone, siis imusarjasuihkutteinen ja vapaasti hengittävä.Voimanläheisiin on lisätty esikatalysaattori ja TSI-malleihin myös pakokaasujen hiukkassuodatin. Myös moottorinohjausjärjestelmä on muokattu uuteen uskoon päästöjen minimoimiseksi.Vaihteisto on tehokkaimmassa mallissa joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, muutoin laatikko on viisivaihteinen ja käsivalintainen.Varustetasoja on tarjolla neljä, joista Active-perusvarustus on varsin karsittu. Kokonaisuuteen ei kuulu edes automaattista hätäjarrutusta. Sen ja vakionopeudensäätimen takia Ambition lienee useimpia kiinnostava varustetaso. Uusina avustimina kuolleen kulman varoitus, risteävän liikenteen varoitus peruutustutkaan sekä kaukovaloavustin ovat tarjolla lisävarusteina.Tarjolla on vielä kaksi ylempääkin vaihtoehtoa, Style ja pramein Monte Carlo. Viistoperissä hintahaitari venyy 14 376 eurosta aina 22 526 euroon. Valmistaja korostaa uutuuden personointimahdollisuuksia, joten rahaa saa kulumaan helposti enemmänkin.Uusi ilmeUlkona tuoreet uudistukset huomaa keulasta: maski, valot ja puskuri ovat hieman aiempaa linjakkaammat. Takana ilmettä on muovattu varovaisemmin. Toiminnallisesti uutta on led-valoihin siirtyminen.Sisällä uudistus näkyy muun muassa kaksivärisenä verhoiluna. Mittaristoa on selkeytetty ja monitoiminäyttö on pykälää isompi. Tilat ovat etupenkkiläisten osalta kohdallaan, takapenkillä on tiiviimpää. Viistoperän sijaan farmarin tilat miellyttävät kokonaisuutena enemmän, mutta kyseessä on osin makuasia.Fabian kuljettajan istuimella on helppo viihtyä. Hallintalaitteet ovat tutuilla paikoillaan, ja ainakin ensikoeajon perusteella ajotuntuma on entiseen tapaan kohdallaan, eikä ajomelu häiritse. Perusmallin maltilliset hevosvoimat kannustavat ennakoivaan ajotapaan, ripeämpiin kiihdytyksiin edellytyksiä ei ole. Viisivaihteinen manuaali hoitaa tehtävänsä, mutta kaupunkiajossa vaihtamista riittää siinä määrin, että mukavuutta arvostavan kannattaa kokeilla myös TSI-moottorivaihtoehtoa ja sen parina automaattia ennen lopullista ostopäätöstä.Teksti ja kuvat: Antti HentinenLisätietoja: www.skoda.fi/fabia Škoda Fabia HB 1.0 Active Hinta alkaen 14 376 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 55 kW (75 hv), 6200 r/min Vääntö 95 Nm (3000–4300 r/min) Vääntö 95 Nm (3000–4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,9 s Huippunopeus 168 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 3997 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1467 mm, akseliväli 2470 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”