24.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Menestyjän maltillinen uudistus – Škoda Fabia HB 1.0 Active Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Hyvän hienosäätöä, siinä Fabian mallipäivitys pähkinänkuoressa. Hyvää: tilat, ajo-ominaisuudet. Huonoa: uudistuksen maltillisuus, perusmallin vaatimaton varustelu. Uudistuneen Fabian ensikoeajo järjestettiin merkin kotikentällä Tšekissä. Kokonaisvaltaista uudistusta odottaneet joutuvat pettymään, sillä sen vuoro koittanee vasta muutaman vuoden kuluttua. Tällä kierroksella autoa päivitettiin siis kevyesti, mutta sentään ulkoa, sisältä ja konepellin alta. Nähtäväksi jää, mihin se riittää kilpaillussa kokoluokassa. Hyväksi koettua muutettaessa on olemassa kompuroinnin riski, mutta Fabia väistää potentiaaliset uudistuskarikot. Auton tilat ja ajo-ominaisuudet ovat olleet menestyksen kulmakiviä, ja niitä ne ovat jatkossakin. Korimalleja on tarjolla kaksi: viistoperä ja tavaratilastaan kiitosta saanut farmari. Suomessa suosion arvioidaan jakautuvan suhteessa 50:50, eli kysyntää on tasaisesti molemmille. Jälkimmäisestä on perusmallina maksettava noin 800 euroa enemmän, mutta panostukselle on luvassa vastinetta ainakin auton monikäyttöisyyden muodossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pelkkää bensaa Moottorit ovat jatkossa litraisia ja kolmisylinterisiä bensiiniversioita, eikä muuta ole luvassakaan. Lanseeraushetken tehoversiot ovat 75, 95 ja 110 hevosvoimaa. Kaksi jälkimmäistä ovat TSI-moottoreita eli suorasuihkutteisia ja ahdettuja, ensin mainittu puolestaan MPI-kone, siis imusarjasuihkutteinen ja vapaasti hengittävä. Voimanläheisiin on lisätty esikatalysaattori ja TSI-malleihin myös pakokaasujen hiukkassuodatin. Myös moottorinohjausjärjestelmä on muokattu uuteen uskoon päästöjen minimoimiseksi. Vaihteisto on tehokkaimmassa mallissa joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, muutoin laatikko on viisivaihteinen ja käsivalintainen. Varustetasoja on tarjolla neljä, joista Active-perusvarustus on varsin karsittu. Kokonaisuuteen ei kuulu edes automaattista hätäjarrutusta. Sen ja vakionopeudensäätimen takia Ambition lienee useimpia kiinnostava varustetaso. Uusina avustimina kuolleen kulman varoitus, risteävän liikenteen varoitus peruutustutkaan sekä kaukovaloavustin ovat tarjolla lisävarusteina. Tarjolla on vielä kaksi ylempääkin vaihtoehtoa, Style ja pramein Monte Carlo. Viistoperissä hintahaitari venyy 14 376 eurosta aina 22 526 euroon. Valmistaja korostaa uutuuden personointimahdollisuuksia, joten rahaa saa kulumaan helposti enemmänkin. Uusi ilme Ulkona tuoreet uudistukset huomaa keulasta: maski, valot ja puskuri ovat hieman aiempaa linjakkaammat. Takana ilmettä on muovattu varovaisemmin. Toiminnallisesti uutta on led-valoihin siirtyminen. Sisällä uudistus näkyy muun muassa kaksivärisenä verhoiluna. Mittaristoa on selkeytetty ja monitoiminäyttö on pykälää isompi. Tilat ovat etupenkkiläisten osalta kohdallaan, takapenkillä on tiiviimpää. Viistoperän sijaan farmarin tilat miellyttävät kokonaisuutena enemmän, mutta kyseessä on osin makuasia. Fabian kuljettajan istuimella on helppo viihtyä. Hallintalaitteet ovat tutuilla paikoillaan, ja ainakin ensikoeajon perusteella ajotuntuma on entiseen tapaan kohdallaan, eikä ajomelu häiritse. Perusmallin maltilliset hevosvoimat kannustavat ennakoivaan ajotapaan, ripeämpiin kiihdytyksiin edellytyksiä ei ole. Viisivaihteinen manuaali hoitaa tehtävänsä, mutta kaupunkiajossa vaihtamista riittää siinä määrin, että mukavuutta arvostavan kannattaa kokeilla myös TSI-moottorivaihtoehtoa ja sen parina automaattia ennen lopullista ostopäätöstä. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lisätietoja: www.skoda.fi/fabia Škoda Fabia HB 1.0 Active Hinta alkaen 14 376 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 55 kW (75 hv), 6200 r/min Vääntö 95 Nm (3000–4300 r/min) Vääntö 95 Nm (3000–4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,9 s Huippunopeus 168 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 3997 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1467 mm, akseliväli 2470 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista