10.3.2017

Koeajo: Mercedes-Benz E 220d Coupe on saavutettava unelma

Mercedes-Benz E 220d Coupe

Paluu klassiseen gran turismoon. Hyvää: kauneus, ylellisyys varusteltuna, tilat autoluokka huomioiden, ajettavuus. Huonoa: varusteilla herkuttelu käy kalliiksi.

Katse kiertää tyytyväisenä pitkin uuden Mercedes-Benz E 220d Coupen linjoja. Auringonvalo peilailee pehmeän pyöreistä pinnoista, huomionhakuisia pokkauksia ei ole. Tasapainoinen ja mittasuhteiltaan moitteeton kokonaisuus ei tarvitse kikkailua.

E-sarjan coupe viestii Mercedes-Benzin uudesta muotoilusuunnasta. Päämuotoilija Gorden Wagener tavoittelee pokkausten minimointia. Kyse on paluusta yksinkertaisuuteen.

Autoluokan perinteikkäät tunnuspiirteet löytyvät heti: pitkä keula, etupyörää kohti laskeutuva A-pilari ja pehmeästi peräksi taittuva kattolinja. E-sarjasta löytyy myös pala coupemallisten Mercedes-Benzien historiaa, jota pienemmässä C-sarjan coupessa ei ole vara tarjota: korirakenne on B-pilariton, eli ikkunat laskettuna kylkilinja on avoin.

Mercedes-Benz E 220d Coupe

Kameralle E-sarjan coupe on vaikeampi. Pysäytetty hetki lopettaa valon leikin, katse siirtyy kohti kromilistan korostamaa ikkunalinjaa. Yhtäkkiä luonnossa pysähdyttävä muoto näyttää helposti kapeammalle ja korkeammalle. Uutuus ei näytä arvoiseltaan kännykällä kuvatussa somevirrassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aidosti E-sarjaa

Jos uusi E-sarjan coupe näyttää edeltäjäänsä leveämmältä ja pidemmältä, on se sitä myös mitattuna. Auto on venynyt 123 millimetriä, josta akselivälille on koitunut 113 milliä. Kasvun taustalla on muutos perusrakenteessa. Nyt E-sarjan coupe ja Genevessä esitelty cabriolet-avomalli perustuvat E-sarjan sedaniin, kun aiemmin pinnan alta löytyi C-sarjasta lainatut rakenteet. Muutoksen ansiosta auto on oikeasti nelipaikkainen. Keskimittaiselle takaistuin on jopa mukava.

Sisätilat perustuvat E-sarjan arkimalleihin, mutta lentokoneen turbiinia matkivat ilmansuuttimet kohottavat tunnelmaa. Jos budjetti kestää, saa peruslaadukkaan, mutta hivenen arjen harmaan tunnelman vaihdettua loistokkaaseen nahan, alumiinin ja jalopuun hehkuun. Erityisesti ajattoman rohkea vaalean ja harmahtavan sinisen nahan yhdistelmä miellyttää silmää – kunhan valitsee kokonaisuuteen sointuvan ulkovärin.

Mukavaa matkantekoa

Coupe-painos jakaa tavallisten E-sarjalaisten teknologian. Toisin sanoen arvokkaat avustinjärjestelmät ovat esimerkillisellä tasolla, mutta käyttökokemuksessa Mercedes-Benzin paraskin Comand-järjestelmä häviää BMW:n tuoreimman iDriven sulavuudelle.

Mercedes-Benz E 220d Coupe

E 220d Coupen ajettavuus lunastaa mukavaa gran turismoa lupailevan ulkokuoren odotukset. Alusta on 15 millimetriä perus-sedania matalampi ja akseliväli on 66 milliä lyhyempi. Se tekee autosta ketterämmän, mutta mukavuus moottoritiesiirtymillä ei kärsi.

Erinomaisen ohjauksen ansiosta auto on vaivaton kumppani moottoriteiltä vuoriston serpoihin, Repivän ajotyylin sijaan auto kannustaa jouhevuuteen. Vakioalusta on hyvä kompromissi mukavuuden ja urheilullisuuden välillä. Lisärahalla teräsjousien parina toimivat iskunvaimentimet voi vaihtaa sähkösäätöisiin, tai koko alustan voi vaihtaa takapuolen tienpinnan karheudesta erottavaan ilmajousitukseen.

Mercedes-Benz E 220d Coupe

Elegantti coupe ja työjuhdaksi sopiva dieselmoottori voivat vieläkin kuulostaa ristiriitaiselta kombinaatiolta, mutta moottori riittää mainiosti vaivattomaan ajamiseen. Silti vasta lyhyt kokeilu turbo-V6:n hellimällä E400 Coupella sulattaa sydämen: moottoritiellä herkkä korva erottaa kauniin hurinan, joka pintakaasulla vaihtuu arvokkaaseen kurnutukseen. Silloin E-sarjan Coupe nousee todelliseen loistoonsa, ja matkaa tekisi mieli jatkaa vaikka naapurimantereelle.

Kalliiseen huippumalliin verrattuna koeajetulla E 220d Coupella on kuitenkin huima hintaetu. Kenties kauniista linjoista saa nauttia Suomenkin katukuvassa, sillä tässä luokassa 55 943 euron lähtöhintaa voi pitää hyvinkin kohtuullisena.

Mercedes-Benz E 220d Coupe
Barcelonassa ajetuissa ensikoeajoissa E 220d:stä oli tarjolla nelivetoinen 4Matic. Suomen myynti alkaa takavetoisella, jota myös koeajon tekniset tiedot vastaavat.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat