10.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz E 220d Coupe on saavutettava unelma Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paluu klassiseen gran turismoon. Hyvää: kauneus, ylellisyys varusteltuna, tilat autoluokka huomioiden, ajettavuus. Huonoa: varusteilla herkuttelu käy kalliiksi. Katse kiertää tyytyväisenä pitkin uuden Mercedes-Benz E 220d Coupen linjoja. Auringonvalo peilailee pehmeän pyöreistä pinnoista, huomionhakuisia pokkauksia ei ole. Tasapainoinen ja mittasuhteiltaan moitteeton kokonaisuus ei tarvitse kikkailua.E-sarjan coupe viestii Mercedes-Benzin uudesta muotoilusuunnasta. Päämuotoilija Gorden Wagener tavoittelee pokkausten minimointia. Kyse on paluusta yksinkertaisuuteen.Autoluokan perinteikkäät tunnuspiirteet löytyvät heti: pitkä keula, etupyörää kohti laskeutuva A-pilari ja pehmeästi peräksi taittuva kattolinja. E-sarjasta löytyy myös pala coupemallisten Mercedes-Benzien historiaa, jota pienemmässä C-sarjan coupessa ei ole vara tarjota: korirakenne on B-pilariton, eli ikkunat laskettuna kylkilinja on avoin.Kameralle E-sarjan coupe on vaikeampi. Pysäytetty hetki lopettaa valon leikin, katse siirtyy kohti kromilistan korostamaa ikkunalinjaa. Yhtäkkiä luonnossa pysähdyttävä muoto näyttää helposti kapeammalle ja korkeammalle. Uutuus ei näytä arvoiseltaan kännykällä kuvatussa somevirrassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAidosti E-sarjaaJos uusi E-sarjan coupe näyttää edeltäjäänsä leveämmältä ja pidemmältä, on se sitä myös mitattuna. Auto on venynyt 123 millimetriä, josta akselivälille on koitunut 113 milliä. Kasvun taustalla on muutos perusrakenteessa. Nyt E-sarjan coupe ja Genevessä esitelty cabriolet-avomalli perustuvat E-sarjan sedaniin, kun aiemmin pinnan alta löytyi C-sarjasta lainatut rakenteet. Muutoksen ansiosta auto on oikeasti nelipaikkainen. Keskimittaiselle takaistuin on jopa mukava. Sisätilat perustuvat E-sarjan arkimalleihin, mutta lentokoneen turbiinia matkivat ilmansuuttimet kohottavat tunnelmaa. Jos budjetti kestää, saa peruslaadukkaan, mutta hivenen arjen harmaan tunnelman vaihdettua loistokkaaseen nahan, alumiinin ja jalopuun hehkuun. Erityisesti ajattoman rohkea vaalean ja harmahtavan sinisen nahan yhdistelmä miellyttää silmää – kunhan valitsee kokonaisuuteen sointuvan ulkovärin.Mukavaa matkantekoaCoupe-painos jakaa tavallisten E-sarjalaisten teknologian. Toisin sanoen arvokkaat avustinjärjestelmät ovat esimerkillisellä tasolla, mutta käyttökokemuksessa Mercedes-Benzin paraskin Comand-järjestelmä häviää BMW:n tuoreimman iDriven sulavuudelle.E 220d Coupen ajettavuus lunastaa mukavaa gran turismoa lupailevan ulkokuoren odotukset. Alusta on 15 millimetriä perus-sedania matalampi ja akseliväli on 66 milliä lyhyempi. Se tekee autosta ketterämmän, mutta mukavuus moottoritiesiirtymillä ei kärsi.Erinomaisen ohjauksen ansiosta auto on vaivaton kumppani moottoriteiltä vuoriston serpoihin, Repivän ajotyylin sijaan auto kannustaa jouhevuuteen. Vakioalusta on hyvä kompromissi mukavuuden ja urheilullisuuden välillä. Lisärahalla teräsjousien parina toimivat iskunvaimentimet voi vaihtaa sähkösäätöisiin, tai koko alustan voi vaihtaa takapuolen tienpinnan karheudesta erottavaan ilmajousitukseen.Elegantti coupe ja työjuhdaksi sopiva dieselmoottori voivat vieläkin kuulostaa ristiriitaiselta kombinaatiolta, mutta moottori riittää mainiosti vaivattomaan ajamiseen. Silti vasta lyhyt kokeilu turbo-V6:n hellimällä E400 Coupella sulattaa sydämen: moottoritiellä herkkä korva erottaa kauniin hurinan, joka pintakaasulla vaihtuu arvokkaaseen kurnutukseen. Silloin E-sarjan Coupe nousee todelliseen loistoonsa, ja matkaa tekisi mieli jatkaa vaikka naapurimantereelle.Kalliiseen huippumalliin verrattuna koeajetulla E 220d Coupella on kuitenkin huima hintaetu. Kenties kauniista linjoista saa nauttia Suomenkin katukuvassa, sillä tässä luokassa 55 943 euron lähtöhintaa voi pitää hyvinkin kohtuullisena.Barcelonassa ajetuissa ensikoeajoissa E 220d:stä oli tarjolla nelivetoinen 4Matic. Suomen myynti alkaa takavetoisella, jota myös koeajon tekniset tiedot vastaavat.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen