24.2.2024

Koeajo: Mini Countryman JCW – ei mikroautomainen, mutta terveen tasapainoinen

Valmistajan suurin malli Mini Countryman siirtyi uuteen sukupolveen. Ensimmäisenä tutustumaan päästään John Cooper Works -tehoversioon. Hyvää: Söpöt typografiat, ei yritä olla liian sporttinen. Huonoa: Hinta, tietoviihdejärjestelmän jähmeä toiminta.

Ennen pienistä autoistaan tunnetun brittivalmistajan kookkain malli Mini Countryman uudistuu vuodelle 2024 samaan aikaan konsernin päämerkin viistokattoisemman sisarmalli BMW X2:n kanssa. Luvassa on tietysti uudistuneita digijärjestelmiä, lisää kokoa, mutta nyt myös täyssähkövoimalinja, jonka pariin palataan hieman myöhemmin.

Uusi Countryman on myös sikäli poikkeuksellinen, että ensimmäistä kertaa Minin historiassa sen autoa valmistetaan Saksassa, tarkemmin Leipzigissä. Siksi valojen Union Jack -kuvio hymyilyttää vielä hieman aiempaakin enemmän.

Ulkomitoilta Countryman on kasvanut pituutta 13 senttimetriä ja korkeutta 6 cm. Ilmanvastuskerroin on laskenut edeltäjän 0.31:stä 0.26:een.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pyöreän ruudun ritarit

Tietoviihdejärjestelmän 9-tuumainen OLED-näyttö on nyt oikeasti pyöreä, kun aiemmin ruutu oli neliskulmainen pyöreistä kehyksistä huolimatta. Varsinaista mittaristoa ei ole lainkaan, mutta onneksi tuulilasinäyttö paikkaa puutetta. Uusi käyttöliittymä kantaa nimeä Mini Operating System 9.

Tietoviihdejärjestelmän kautta valittavissa on kahdeksan eri teemaa. Keskinäytön värin, fontin ja asettelun lisäksi teema vaikuttaa myös esimerkiksi erilaisiin äänitehosteisiin. Urheilullisemman ajon tila on nimetty leikittelevästi Go Kart -nimiseksi, ja se mahdollistaa myös esimerkiksi ajonvakautuksen, voimansiirron ja alustan asetusten muuttamisen niissä malleissa joissa ne on säädettävissä.

Teemat tuntuvat hyvin Mini-henkisiltä, ja typografioita voi kuvailla sanalla söpö. Teemat vaikuttavat keskinäytön lisäksi myös tiettyihin tuulilasin heijastusnäytön näkymiin.

Minissä ei ole enää lainkaan fyysistä mittaristoa, vaan tiedot löytyvät nyt pääsääntöisesti keskinäytöltä. Onneksi tarjolla on kuitenkin myös tuulilasin heijastusnäyttö, ettei nopeuden tarkkailemiseksi tarvitse aina siirtää katsetta kojelaudan keskiosiin. Heijastusnäyttö on tosin vanhahtavaa teknologiaa, ja tuulilasin sijaan tiedot heijastetaan erilliselle kojelaudasta nousevalle lasille.

Fyysisiä painikkeitakaan ei Ministä löydy kovin paljoa, vaan esimerkiksi sisälämpötilaa ja penkinlämmittimiä säädetään keskinäytöltä, mutta onneksi joko suoraan kulloisestakin näkymästä tai korkeintaan yhden klikkauksen päästä. Tätä ei mukavoittanut ajoittainen tietoviihdejärjestelmän jähmeähkö toimintanopeus, mutta toivottavasti käyttöliittymä saadaan pian toimimaan sulavammin.

Jonin nimikkomalli

Tuttuun tapaan malliston ärjyin malli on Mini Countryman John Cooper Works. Urheilullisen möhkö-Minin huipputehoksi ilmoitetaan 221 kW (300 hv) ja väännöksi 400 Nm. Voimalinja on sama kuin esimerkiksi BMW X1 M35i XDrivessä.

Ensimmäisenä tien päällä huomio kiinnittyy hieman turhan terävään moottoriäänien kaiutintehostukseen, mutta sen saa asetuksista onneksi pois päältä.

Auto kiihtyy varsin rivakasti ja seitsenportainen Magnan valmistama vaihteisto tekee töitä varsin huomaamattomasti ja ilman suurempia tuumaustaukoja. Ohjaus vaikuttaa Portugalin sileillä teillä palauttavan hyvin, ja tarjoavan kohtalaisesti tuntoakin.

Ratapäiville ei korkealla perheautolla tule hinkua päästä, mutta mutkaisilla vuoristoteillä välillä auton käskyttäminen hieman jopa hymyilyttää. Etenkin kun ymmärtää, että lopputulemana on pienen perheen käyttöön sopiva, mutta hieman iloisempi malli. Tämä tietysti jäykemmän alustan myötä ennen kaikkea ajomukavuuden kustannuksella.

Minin vetosuhde on muuttuvaa sorttia, ja luonnollisesti etuvetopainotteinen. Tietyissä tilanteissa neliveto kuitenkin kykenee 50:50 -vetosuhteeseen. Tarkemmin ajotuntumiin palataan myöhemmin, kun auto saadaan pidempään kotimaan koeajoon.

Siinä missä vaisumman nelivetoisen Countrymanin hinta alkaa 51 932 eurosta, Mini Countryman JCW -versiosta saa pulittaa vähintään 72 821 euroa. Rakas verottajamme tekee siis perhe-Minin tehomallin hankkimisesta vielä normaalia vaikeammin perusteltavaa. Malliston edullisimman version, etuvetoisen Countryman C:n hinta alkaa 42 750 eurosta.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Mini JCW Countryman ALL4

POLTTOMOOTTORI, neliveto
4-syl. bensiinimoottori 1 998 cm3
7-v. automaattivaihteisto
221 kW (300 hv), 400 Nm
WLTP-kulutus x,x l/100km
CO2-päästöt 187 g/km
Suorituskyky 0–100 km/h 5,4 s
huippunopeus 250 km/h
Mitat
Pituus 4 447 mm
Leveys 1 843 mm
Korkeus 1 645 mm
Akseliväli 2 692 mm
Tavaratila 505–1 530 l
Omamassa 1 735 kg
perävaunu 0 / 0 kg
Euro NCAP ei testattu
Takuu 2 v
Hinta alkaen  72 821 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat