7.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX ja kuinka sama auto saa neljännen kasvojenkohotuksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi ASX lähestyy nykyaikaa pienin askelin. Hyvää: selkeä perusauto. Huonoa: vaihteisto liikkeellelähdöissä, ärsyttävät piippaukset, ohjaus varauksin. Mitsubishi ASX saa ties kuinka monennen kasvojenkohotuksen. Uudistus ostaa mallille lisäaikaa, jonka turvin merkki siirtynee Renault-Nissan -pohjaisiin perusrakenteisiin. Keulaa koristaa nyt merkin uusi ilme, ja konepellin alta löytää 2-litraisen ahtamattoman bensiinimoottorin. Tämä 150-hevosvoimainen on ASX:n ainoa moottorivaihtoehto, mutta vaihteiston voi valita manuaalin tai CVT-automaatin väliltä, ja jälkimmäisen kera tarjolla on myös neliveto-optio.Hinnat alkavat etuvetomanuaalin vajaasta 22 000 eurosta ja päättyvät kymppitonnia myöhemmin parhaiten varusteltuun automaatti-nelivetoon. Koeajoyksilö edusti etuvetoisen kalleinta versiota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIän edut ja haitatASX:n ikä tuntuu hyvässä ja pahassa. Autossa istutaan korkealla, mutta ohjauspyörä jää vähän alas. Se on tottumiskysymys. Suuret peilit auttavat kaupunkiajossa havainnointia. Olemus on muutenkin pelkistetty ja selkeälinjainen. Kaava jatkuu tietoviihdejärjestelmässä, jonka graafinen suunnittelu lienee insinöörien jälkeä: selkeä, mutta karu. Apple-käyttäjiä lämmittää CarPlay -älypuhelinpeilaus.Helposti lähestyttävä olemus kärsii CVT-vaihteiston hyökkäävistä liikkeellelähdöistä, mutta muuten vaihteisto hoitaa hommansa. Ahtamaton nelisylinterinen ei ole kultivoitunut voimanlähde, mutta 150-hevosvoiman turvin se selviää tehtävistään.Ajettavuuden suurin moite koskee epäjohdonmukaista ohjausta: pääosin asiallinen tuntuma vaihtuu kiihdyttäessä suorannaiseen kipsaantumiseen. Muitakin puutteita on: tilava takaistuin kärsii epämukavasta istuimesta, kuljettajaa taas hämmennellään eriskummallisin piippauksin. Niitä arvuutellessa viikko kului rattoisasti.Tämän kaiken pohjalta Mitsubishi ASX olisi helppo haukkua autoksi, joka on jäänyt ajastaan jälkeen. Vaikka näin onkin, on väitteeseen sisältyvän kritiikin merkittävyys vahvasti ostajakunnasta kiinni. Yksinkertaista, kohtuuhintaista ja korkeudellaan helppoa kulkua tarjoavaa perusautoa etsivä voi hyvinkin löytää ASX:stä sopivan vaihtoehdon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC Instyle CVT 2WD Hinta alkaen 24 490 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 195 Nm (4200 r/min) Vääntö 195 Nm (4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,8 (yhd.) CO2-päästöt 179 g/km Mitat pituus 4365 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1640 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 740 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija