7.2.2020

Koeajo: Mitsubishi ASX ja kuinka sama auto saa neljännen kasvojenkohotuksen

Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX lähestyy nykyaikaa pienin askelin. Hyvää: selkeä perusauto. Huonoa: vaihteisto liikkeellelähdöissä, ärsyttävät piippaukset, ohjaus varauksin.

Mitsubishi ASX saa ties kuinka monennen kasvojenkohotuksen. Uudistus ostaa mallille lisäaikaa, jonka turvin merkki siirtynee Renault-Nissan -pohjaisiin perusrakenteisiin.

Keulaa koristaa nyt merkin uusi ilme, ja konepellin alta löytää 2-litraisen ahtamattoman bensiinimoottorin. Tämä 150-hevosvoimainen on ASX:n ainoa moottorivaihtoehto, mutta vaihteiston voi valita manuaalin tai CVT-automaatin väliltä, ja jälkimmäisen kera tarjolla on myös neliveto-optio.

Hinnat alkavat etuvetomanuaalin vajaasta 22 000 eurosta ja päättyvät kymppitonnia myöhemmin parhaiten varusteltuun automaatti-nelivetoon. Koeajoyksilö edusti etuvetoisen kalleinta versiota.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iän edut ja haitat

ASX:n ikä tuntuu hyvässä ja pahassa. Autossa istutaan korkealla, mutta ohjauspyörä jää vähän alas. Se on tottumiskysymys.

Suuret peilit auttavat kaupunkiajossa havainnointia. Olemus on muutenkin pelkistetty ja selkeälinjainen. Kaava jatkuu tietoviihdejärjestelmässä, jonka graafinen suunnittelu lienee insinöörien jälkeä: selkeä, mutta karu. Apple-käyttäjiä lämmittää CarPlay -älypuhelinpeilaus.

Helposti lähestyttävä olemus kärsii CVT-vaihteiston hyökkäävistä liikkeellelähdöistä, mutta muuten vaihteisto hoitaa hommansa. Ahtamaton nelisylinterinen ei ole kultivoitunut voimanlähde, mutta 150-hevosvoiman turvin se selviää tehtävistään.

Ajettavuuden suurin moite koskee epäjohdonmukaista ohjausta: pääosin asiallinen tuntuma vaihtuu kiihdyttäessä suorannaiseen kipsaantumiseen.

Muitakin puutteita on: tilava takaistuin kärsii epämukavasta istuimesta, kuljettajaa taas hämmennellään eriskummallisin piippauksin. Niitä arvuutellessa viikko kului rattoisasti.

Tämän kaiken pohjalta Mitsubishi ASX olisi helppo haukkua autoksi, joka on jäänyt ajastaan jälkeen. Vaikka näin onkin, on väitteeseen sisältyvän kritiikin merkittävyys vahvasti ostajakunnasta kiinni. Yksinkertaista, kohtuuhintaista ja korkeudellaan helppoa kulkua tarjoavaa perusautoa etsivä voi hyvinkin löytää ASX:stä sopivan vaihtoehdon.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC Instyle CVT 2WD

Hinta alkaen

24 490 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (150 hv), 6000 r/min

Vääntö

195 Nm (4200 r/min)

Vääntö

195 Nm (4200 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,7 s

Huippunopeus

190 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,8 (yhd.)

CO2-päästöt

179 g/km

Mitat

pituus 4365 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1640 mm, akseliväli 2670 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1300 / 740 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat