7.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX ja kuinka sama auto saa neljännen kasvojenkohotuksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi ASX lähestyy nykyaikaa pienin askelin. Hyvää: selkeä perusauto. Huonoa: vaihteisto liikkeellelähdöissä, ärsyttävät piippaukset, ohjaus varauksin. Mitsubishi ASX saa ties kuinka monennen kasvojenkohotuksen. Uudistus ostaa mallille lisäaikaa, jonka turvin merkki siirtynee Renault-Nissan -pohjaisiin perusrakenteisiin. Keulaa koristaa nyt merkin uusi ilme, ja konepellin alta löytää 2-litraisen ahtamattoman bensiinimoottorin. Tämä 150-hevosvoimainen on ASX:n ainoa moottorivaihtoehto, mutta vaihteiston voi valita manuaalin tai CVT-automaatin väliltä, ja jälkimmäisen kera tarjolla on myös neliveto-optio. Hinnat alkavat etuvetomanuaalin vajaasta 22 000 eurosta ja päättyvät kymppitonnia myöhemmin parhaiten varusteltuun automaatti-nelivetoon. Koeajoyksilö edusti etuvetoisen kalleinta versiota. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Iän edut ja haitat ASX:n ikä tuntuu hyvässä ja pahassa. Autossa istutaan korkealla, mutta ohjauspyörä jää vähän alas. Se on tottumiskysymys. Suuret peilit auttavat kaupunkiajossa havainnointia. Olemus on muutenkin pelkistetty ja selkeälinjainen. Kaava jatkuu tietoviihdejärjestelmässä, jonka graafinen suunnittelu lienee insinöörien jälkeä: selkeä, mutta karu. Apple-käyttäjiä lämmittää CarPlay -älypuhelinpeilaus. Helposti lähestyttävä olemus kärsii CVT-vaihteiston hyökkäävistä liikkeellelähdöistä, mutta muuten vaihteisto hoitaa hommansa. Ahtamaton nelisylinterinen ei ole kultivoitunut voimanlähde, mutta 150-hevosvoiman turvin se selviää tehtävistään. Ajettavuuden suurin moite koskee epäjohdonmukaista ohjausta: pääosin asiallinen tuntuma vaihtuu kiihdyttäessä suorannaiseen kipsaantumiseen. Muitakin puutteita on: tilava takaistuin kärsii epämukavasta istuimesta, kuljettajaa taas hämmennellään eriskummallisin piippauksin. Niitä arvuutellessa viikko kului rattoisasti. Tämän kaiken pohjalta Mitsubishi ASX olisi helppo haukkua autoksi, joka on jäänyt ajastaan jälkeen. Vaikka näin onkin, on väitteeseen sisältyvän kritiikin merkittävyys vahvasti ostajakunnasta kiinni. Yksinkertaista, kohtuuhintaista ja korkeudellaan helppoa kulkua tarjoavaa perusautoa etsivä voi hyvinkin löytää ASX:stä sopivan vaihtoehdon. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC Instyle CVT 2WD Hinta alkaen 24 490 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 195 Nm (4200 r/min) Vääntö 195 Nm (4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,8 (yhd.) CO2-päästöt 179 g/km Mitat pituus 4365 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1640 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 740 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe