24.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: Muotovalio – Mercedes-Benz E 220d A Coupe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mittasuhteiltaan klassinen kaksiovinen Mercedes-Benz E 220d A Coupe houkuttelee tien päälle. Hyvää: ajettavuus, kuskin paikka, viimeistely, voimalinja. Huonoa: matalaprofiilirenkaat tuovat turhaa melua ja kovuutta. Mercedes-Benz uskoo perinteisen kaksiovisen coupen edelleen kuuluvan automaailman halutuimpiin korimalleihin, vaikka nelioviset coupet vievät niiltä ostajia. Nelipaikkainen kaksiovinen coupe on tarjolla kaikissa kolmessa kokoluokassa, C-, E- ja S-sarjassa. Kesällä tuleva E-sarjan avomalli täydentää myös kolmen koon avoautosarjan.Pahimmilla kilpailijoilla on viivalla vain Audi A5 ja BMW 4, kun bemari lopetti kuutossarjan kaksiovisen version valmistuksen. Nyt uusiutunut E-coupe asettuu kooltaan ja hinnaltaan näiden molempien yläpuolelle.Klassiset mittasuhteet ja uusi pelkistetympi muotokieli ovat yhteisiä mersun coupekolmikolle, mallien erottaminen toisistaan ei ole äkkivilkaisulla helppoa. Ainoana E-sarjan takasivuikkuna on jaettu pienalla kahteen osaan. Karmittomien sivuikkunoiden aukeaminen hardtop-tyyliin tuo lisäiloa luu ulkona ajettaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa neljälleUudistuessaan E-coupe on kasvanut joka suuntaan. Edeltävä malli oli suunniteltu C-sarjan perusrakenteelle, mutta nyt on lähdetty kuusi senttiä lyhennetystä E-sedanin pohjalevystä.Nyt on aikuiselle takaistuimellakin sekä tilaa, hyvä istuma-asento että muotoiltu istuin. Edessä moitteen sijaa ei ollut ennenkään sen enempää tiloista kuin ergonomiastakaan.Etuistuin liukuu yhdellä otteella eteen selkänojaa käännettäessä, joten taakse sujahtaa jäykemmälläkin selällä. Tavaratilaa on vain laukun verran vähemmän kuin taksimallissa, eikä pienempi luukku juurikaan rajoita lastausta.Kojelaudan muotoilu jatkaa uutta onnistunutta muotoilulinjaa. Näkymää hallitsee suihkumoottorin imuaukkoa imitoivat ilmasuuttimet ja hulppean leveä lasiruutu, joka itse asiassa muodostuu kahdesta 12-tuumaisesta näytöstä, toinen toimii mittaristona ja toinen keskinäyttönä. Näyttöjen käyttö ja säätö onnistuu niin ratin nappuloilla kuin keskikonsolin pylpyrällä tai kosketuslevylläkin. Verhoilun, somistepaneelien ja lisävarusteiden vaihtoehtojen räätälöintiin tuhraantuu rutkasti aikaa ja rahaa, mutta varmasti jokaiselle löytyy mieluisa sisustus.Hiljainen dieselUpeaan ulkomuotoon, nahan tuoksuun ja virheettömään viimeistelyyn tulee särö, kun kiertää auton taakse – takaluukussa lukee 220d. Voiko kaksiovinen sportti olla uskottava kaksilitraisella dieselmoottorilla? Epäilykset alkavat hävitä heti käynnistäessä. Näin hiljaista dieseliä ei usein tule vastaan. Jopa tyhjäkäynnillä kuuloa pitää heristää erottaakseen vaimean rapinan ja vauhtiin päästyäkin murinan esiin saaminen vaatii reipasta käskyttämistä. Yhdeksänvaihteinen automaatti osaa hyödyntää moottorin rutkaa vääntöä ja suorituskyky on eleettömän vaivatonta huudattamattakin. Hienon moottorin kruunaa alhainen normikulutuslukema, mutta koeajon tulos lipsahti lähes kuuteen litraan.Tarkka ohjausDieselcoupe sopii siis yhtä lailla työmatkoihin, rantabulevardilla cruisailuun kuin kilometrien nielemiseen maantielläkin. Harmillisesti koeajoauton matalat 35-profiilin renkaat korostavat keväisen roudan ja nastojen kaltoin kohteleman asfalttimme kuntoa rengasmeluna. Yhdessä jouston suuruuden mukaan jämäköityvän iskunvaimennuksen kanssa pito ja tuntuma tienpintaan on maksimissaan, mutta samalla kyyti on napakanpuoleista.Ohjaus on tarkka ja jopa niin nopea, että aluksi ajolinjoista tulee kulmikkaita. Eli alusta houkuttaa nopeaan etenemiseen ja mahdollisuus kokeilla sitä isommalla bensiinimoottorilla jää kaihertamaan mieltä. Nyt aluksi tehokkain moottori on ahdettu veekuutonen, mutta AMG-versiot veekaseineen nähtäneen jo syksyllä.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLue tästä ulkomailla tehty koeajoLisätietoja: www.mercedes-benz.fi//e-class/E-sarja_coupe Mercedes-Benz E 220d Coupe Hinta alkaen 55 943 € Moottori Dieselmoottori 1950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 143 kW (192 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 242 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4826 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella