24.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: Muotovalio – Mercedes-Benz E 220d A Coupe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mittasuhteiltaan klassinen kaksiovinen Mercedes-Benz E 220d A Coupe houkuttelee tien päälle. Hyvää: ajettavuus, kuskin paikka, viimeistely, voimalinja. Huonoa: matalaprofiilirenkaat tuovat turhaa melua ja kovuutta. Mercedes-Benz uskoo perinteisen kaksiovisen coupen edelleen kuuluvan automaailman halutuimpiin korimalleihin, vaikka nelioviset coupet vievät niiltä ostajia. Nelipaikkainen kaksiovinen coupe on tarjolla kaikissa kolmessa kokoluokassa, C-, E- ja S-sarjassa. Kesällä tuleva E-sarjan avomalli täydentää myös kolmen koon avoautosarjan.Pahimmilla kilpailijoilla on viivalla vain Audi A5 ja BMW 4, kun bemari lopetti kuutossarjan kaksiovisen version valmistuksen. Nyt uusiutunut E-coupe asettuu kooltaan ja hinnaltaan näiden molempien yläpuolelle.Klassiset mittasuhteet ja uusi pelkistetympi muotokieli ovat yhteisiä mersun coupekolmikolle, mallien erottaminen toisistaan ei ole äkkivilkaisulla helppoa. Ainoana E-sarjan takasivuikkuna on jaettu pienalla kahteen osaan. Karmittomien sivuikkunoiden aukeaminen hardtop-tyyliin tuo lisäiloa luu ulkona ajettaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa neljälleUudistuessaan E-coupe on kasvanut joka suuntaan. Edeltävä malli oli suunniteltu C-sarjan perusrakenteelle, mutta nyt on lähdetty kuusi senttiä lyhennetystä E-sedanin pohjalevystä.Nyt on aikuiselle takaistuimellakin sekä tilaa, hyvä istuma-asento että muotoiltu istuin. Edessä moitteen sijaa ei ollut ennenkään sen enempää tiloista kuin ergonomiastakaan.Etuistuin liukuu yhdellä otteella eteen selkänojaa käännettäessä, joten taakse sujahtaa jäykemmälläkin selällä. Tavaratilaa on vain laukun verran vähemmän kuin taksimallissa, eikä pienempi luukku juurikaan rajoita lastausta.Kojelaudan muotoilu jatkaa uutta onnistunutta muotoilulinjaa. Näkymää hallitsee suihkumoottorin imuaukkoa imitoivat ilmasuuttimet ja hulppean leveä lasiruutu, joka itse asiassa muodostuu kahdesta 12-tuumaisesta näytöstä, toinen toimii mittaristona ja toinen keskinäyttönä. Näyttöjen käyttö ja säätö onnistuu niin ratin nappuloilla kuin keskikonsolin pylpyrällä tai kosketuslevylläkin. Verhoilun, somistepaneelien ja lisävarusteiden vaihtoehtojen räätälöintiin tuhraantuu rutkasti aikaa ja rahaa, mutta varmasti jokaiselle löytyy mieluisa sisustus.Hiljainen dieselUpeaan ulkomuotoon, nahan tuoksuun ja virheettömään viimeistelyyn tulee särö, kun kiertää auton taakse – takaluukussa lukee 220d. Voiko kaksiovinen sportti olla uskottava kaksilitraisella dieselmoottorilla? Epäilykset alkavat hävitä heti käynnistäessä. Näin hiljaista dieseliä ei usein tule vastaan. Jopa tyhjäkäynnillä kuuloa pitää heristää erottaakseen vaimean rapinan ja vauhtiin päästyäkin murinan esiin saaminen vaatii reipasta käskyttämistä. Yhdeksänvaihteinen automaatti osaa hyödyntää moottorin rutkaa vääntöä ja suorituskyky on eleettömän vaivatonta huudattamattakin. Hienon moottorin kruunaa alhainen normikulutuslukema, mutta koeajon tulos lipsahti lähes kuuteen litraan.Tarkka ohjausDieselcoupe sopii siis yhtä lailla työmatkoihin, rantabulevardilla cruisailuun kuin kilometrien nielemiseen maantielläkin. Harmillisesti koeajoauton matalat 35-profiilin renkaat korostavat keväisen roudan ja nastojen kaltoin kohteleman asfalttimme kuntoa rengasmeluna. Yhdessä jouston suuruuden mukaan jämäköityvän iskunvaimennuksen kanssa pito ja tuntuma tienpintaan on maksimissaan, mutta samalla kyyti on napakanpuoleista.Ohjaus on tarkka ja jopa niin nopea, että aluksi ajolinjoista tulee kulmikkaita. Eli alusta houkuttaa nopeaan etenemiseen ja mahdollisuus kokeilla sitä isommalla bensiinimoottorilla jää kaihertamaan mieltä. Nyt aluksi tehokkain moottori on ahdettu veekuutonen, mutta AMG-versiot veekaseineen nähtäneen jo syksyllä.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLue tästä ulkomailla tehty koeajoLisätietoja: www.mercedes-benz.fi//e-class/E-sarja_coupe Mercedes-Benz E 220d Coupe Hinta alkaen 55 943 € Moottori Dieselmoottori 1950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 143 kW (192 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 242 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4826 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla