24.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: Muotovalio – Mercedes-Benz E 220d A Coupe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mittasuhteiltaan klassinen kaksiovinen Mercedes-Benz E 220d A Coupe houkuttelee tien päälle. Hyvää: ajettavuus, kuskin paikka, viimeistely, voimalinja. Huonoa: matalaprofiilirenkaat tuovat turhaa melua ja kovuutta. Mercedes-Benz uskoo perinteisen kaksiovisen coupen edelleen kuuluvan automaailman halutuimpiin korimalleihin, vaikka nelioviset coupet vievät niiltä ostajia. Nelipaikkainen kaksiovinen coupe on tarjolla kaikissa kolmessa kokoluokassa, C-, E- ja S-sarjassa. Kesällä tuleva E-sarjan avomalli täydentää myös kolmen koon avoautosarjan.Pahimmilla kilpailijoilla on viivalla vain Audi A5 ja BMW 4, kun bemari lopetti kuutossarjan kaksiovisen version valmistuksen. Nyt uusiutunut E-coupe asettuu kooltaan ja hinnaltaan näiden molempien yläpuolelle.Klassiset mittasuhteet ja uusi pelkistetympi muotokieli ovat yhteisiä mersun coupekolmikolle, mallien erottaminen toisistaan ei ole äkkivilkaisulla helppoa. Ainoana E-sarjan takasivuikkuna on jaettu pienalla kahteen osaan. Karmittomien sivuikkunoiden aukeaminen hardtop-tyyliin tuo lisäiloa luu ulkona ajettaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa neljälleUudistuessaan E-coupe on kasvanut joka suuntaan. Edeltävä malli oli suunniteltu C-sarjan perusrakenteelle, mutta nyt on lähdetty kuusi senttiä lyhennetystä E-sedanin pohjalevystä.Nyt on aikuiselle takaistuimellakin sekä tilaa, hyvä istuma-asento että muotoiltu istuin. Edessä moitteen sijaa ei ollut ennenkään sen enempää tiloista kuin ergonomiastakaan.Etuistuin liukuu yhdellä otteella eteen selkänojaa käännettäessä, joten taakse sujahtaa jäykemmälläkin selällä. Tavaratilaa on vain laukun verran vähemmän kuin taksimallissa, eikä pienempi luukku juurikaan rajoita lastausta.Kojelaudan muotoilu jatkaa uutta onnistunutta muotoilulinjaa. Näkymää hallitsee suihkumoottorin imuaukkoa imitoivat ilmasuuttimet ja hulppean leveä lasiruutu, joka itse asiassa muodostuu kahdesta 12-tuumaisesta näytöstä, toinen toimii mittaristona ja toinen keskinäyttönä. Näyttöjen käyttö ja säätö onnistuu niin ratin nappuloilla kuin keskikonsolin pylpyrällä tai kosketuslevylläkin. Verhoilun, somistepaneelien ja lisävarusteiden vaihtoehtojen räätälöintiin tuhraantuu rutkasti aikaa ja rahaa, mutta varmasti jokaiselle löytyy mieluisa sisustus.Hiljainen dieselUpeaan ulkomuotoon, nahan tuoksuun ja virheettömään viimeistelyyn tulee särö, kun kiertää auton taakse – takaluukussa lukee 220d. Voiko kaksiovinen sportti olla uskottava kaksilitraisella dieselmoottorilla? Epäilykset alkavat hävitä heti käynnistäessä. Näin hiljaista dieseliä ei usein tule vastaan. Jopa tyhjäkäynnillä kuuloa pitää heristää erottaakseen vaimean rapinan ja vauhtiin päästyäkin murinan esiin saaminen vaatii reipasta käskyttämistä. Yhdeksänvaihteinen automaatti osaa hyödyntää moottorin rutkaa vääntöä ja suorituskyky on eleettömän vaivatonta huudattamattakin. Hienon moottorin kruunaa alhainen normikulutuslukema, mutta koeajon tulos lipsahti lähes kuuteen litraan.Tarkka ohjausDieselcoupe sopii siis yhtä lailla työmatkoihin, rantabulevardilla cruisailuun kuin kilometrien nielemiseen maantielläkin. Harmillisesti koeajoauton matalat 35-profiilin renkaat korostavat keväisen roudan ja nastojen kaltoin kohteleman asfalttimme kuntoa rengasmeluna. Yhdessä jouston suuruuden mukaan jämäköityvän iskunvaimennuksen kanssa pito ja tuntuma tienpintaan on maksimissaan, mutta samalla kyyti on napakanpuoleista.Ohjaus on tarkka ja jopa niin nopea, että aluksi ajolinjoista tulee kulmikkaita. Eli alusta houkuttaa nopeaan etenemiseen ja mahdollisuus kokeilla sitä isommalla bensiinimoottorilla jää kaihertamaan mieltä. Nyt aluksi tehokkain moottori on ahdettu veekuutonen, mutta AMG-versiot veekaseineen nähtäneen jo syksyllä.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLue tästä ulkomailla tehty koeajoLisätietoja: www.mercedes-benz.fi//e-class/E-sarja_coupe Mercedes-Benz E 220d Coupe Hinta alkaen 55 943 € Moottori Dieselmoottori 1950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 143 kW (192 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 242 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4826 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa