16.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Muuntuva ja valoisa matkakoti – Adria Matrix Axess M 670 SL Adria Matrix Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Adria Matrix Axess M 670 SL on suosittu ja varusteltu. Hyvää: moottori, ohjaustuntuma, sisätilojen muunneltavuus, alaslaskettava vuode, kattoikkunat. Huonoa: peruutuskameran hinta, vaihdekepin jähmeys, heijastelut tuulilasiin. Slovenialainen Adria on tuoreimmissa tilastoissa rekisteröidyin matkailuautomerkki, ja sen mallistossa nyt koeajettu puoli-integroitu malli, täydelliseltä nimeltään Adria Matrix Axess M 670 SL, on myös erittäin suosittu.Suosittuja ovat myös koeajetun Adrianin sisätilaratkaisut, kuten erillisvuode ja edessä oleva sähkötoimisena käteväkäyttöinen alaslaskettava vuode. Adria tarjoaa yösijan 5+1 henkilölle, sillä kuudes peti rakentuu ruokailuryhmän paikalle. Matkailuauto on rekisteröity viidelle hengelle. Adrianin pieni mutta tilatehokkaasti sijoiteltu keittiö on L-mallinen. Keittonurkkauksessa on vesipiste, allas ja liesi. Kaasuliesi on kolmiliekkinen, joten sen avulla saa valmistettua isonkin aterian koko autokunnalle. Jääkaappi/pakastin on 167-litraisena kookas.Pöytäryhmän käyttöä helpottavat kääntyvät etuistuimet ja pöytälevyn helppo liikuteltavuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValoa ja tuuletustaSisätilat ovat valoisat, kiitos kattoikkunoiden. Etenkin etuistuinten yllä oleva iso ikkuna langettaa sisälle luonnonvaloa. Vaaleahkot pinnat luovat osaltaan avaruutta. Sisäkorkeutta on mukavasti rapiat kaksi metriä.Suihku on vessasta erillinen tila, mikä tuo yksityisyyttä ja mukavuutta: vessassa kävijän ei tarvitse asioida märässä ja vesihöyryisessä eriössä. Suihkutilassa on tuuletusta edesauttava kattoluukku.Trumatic-lämmitys on kaksitoiminen, eli se käyttää tilanteen mukaan joko sähköä tai kaasua. Talvikäyttöä ajatellen mukava ominaisuus on lattialämmitys.Matkailuautossa on useita pistorasioita (12 V ja 230 V) sekä television ja satelliittiantennin asennusvalmius. Katolle voi myös asentaa aurinkopaneelit virtaa tuottamaan. Sisätilojen katto-ja tunnelmavalaisimet on toteutettu ledein.Erilaisia lokeroita ja laatikostoja on sijoitettu mitä kekseliäimmin kaikkiin mahdollisiin paikkoihin.Sitkeä ja väkeväKoeajettu Adria-malli on tehty Citroën Jumperin alustalle. Voimanlähteenä on kaksilitrainen dieselmoottori, jossa on tehoa 160 hevosvoimaa.Voimat riittävät viemään kookasta ja ilmanvastuksen puolesta haastavaa ajoneuvoa. Ylämäissä matkavauhti saattaa toki ilman ennakoivaa kaasunkäyttöä hieman hiipua, eikä matkailuautolla ohitella rekkoja henkilöautojen tapaan, mutta matka joutuu silti varsin vaivattomasti.Ulkomitat opittavissaMatkailuautoilu on omimmillaan kiinnostavien nähtävyyksien löytämisessä myös suurkaupunkien ja valtaväylien ulkopuolelta.Vaikka tällaisella autolla ei ole lystiä ajaa metropolien kaupunkisokkelikoissa, käyttäytyy Adria kokoisekseen ketterästi: mittasuhteet saa aika pian haltuunsa, ohjauksen tehostus tekee auton liikuttelusta vaivatonta ja ylhäältä kuskin pukilta näkee hyvin muun liikenteen myös auton sivulla – kiitos suurten peilien. Vaihdevipu on hyvin käsillä, mutta sen käyttö vaatii turhan paljon voimaa. Ajaessa mikään ei helise tai kitise, mutta muutoin ajomelu kyllä kantaa sisälle. Yksi epäkohta on se, että kojelaudan hopeanväriset ilmansuuttimet heijastuvat häiritsevästi tuulilasiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMissä peruutuskamera?Ajonaikaista mukavuutta tuo taka-akselin ilmajousitus. Lisävarusteina tässä matkailuautoyksilössä oli muun muassa ilmastointi, matkustajan turvatyyny, vakionopeudensäädin, hyttysverkko ovessa sekä takatukijalat.Yhtä lisävarustetta jää vielä kaipaamaan. Peruutuskamera avittaisi takaa umpikorisen matkailuauton pysäköintiä ja estäisi turhanaikaisia kolahduksia, niitä kun voi tulla harrastuksen alkuvaiheessa eli ennen kuin matkailuauton mittasuhteet ovat hahmottuneet.Peruutuskamera ei ole ihan halpa lisävaruste. Kamerasta ja näytön koosta riippuen multimediajärjestelmän yhteydessä tuleva peruutuskamera maksaa 1 000–2 500 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: fi.adria-mobil.com/matrix+axess Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa