16.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Muuntuva ja valoisa matkakoti – Adria Matrix Axess M 670 SL Adria Matrix Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Adria Matrix Axess M 670 SL on suosittu ja varusteltu. Hyvää: moottori, ohjaustuntuma, sisätilojen muunneltavuus, alaslaskettava vuode, kattoikkunat. Huonoa: peruutuskameran hinta, vaihdekepin jähmeys, heijastelut tuulilasiin. Slovenialainen Adria on tuoreimmissa tilastoissa rekisteröidyin matkailuautomerkki, ja sen mallistossa nyt koeajettu puoli-integroitu malli, täydelliseltä nimeltään Adria Matrix Axess M 670 SL, on myös erittäin suosittu.Suosittuja ovat myös koeajetun Adrianin sisätilaratkaisut, kuten erillisvuode ja edessä oleva sähkötoimisena käteväkäyttöinen alaslaskettava vuode. Adria tarjoaa yösijan 5+1 henkilölle, sillä kuudes peti rakentuu ruokailuryhmän paikalle. Matkailuauto on rekisteröity viidelle hengelle. Adrianin pieni mutta tilatehokkaasti sijoiteltu keittiö on L-mallinen. Keittonurkkauksessa on vesipiste, allas ja liesi. Kaasuliesi on kolmiliekkinen, joten sen avulla saa valmistettua isonkin aterian koko autokunnalle. Jääkaappi/pakastin on 167-litraisena kookas.Pöytäryhmän käyttöä helpottavat kääntyvät etuistuimet ja pöytälevyn helppo liikuteltavuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValoa ja tuuletustaSisätilat ovat valoisat, kiitos kattoikkunoiden. Etenkin etuistuinten yllä oleva iso ikkuna langettaa sisälle luonnonvaloa. Vaaleahkot pinnat luovat osaltaan avaruutta. Sisäkorkeutta on mukavasti rapiat kaksi metriä.Suihku on vessasta erillinen tila, mikä tuo yksityisyyttä ja mukavuutta: vessassa kävijän ei tarvitse asioida märässä ja vesihöyryisessä eriössä. Suihkutilassa on tuuletusta edesauttava kattoluukku.Trumatic-lämmitys on kaksitoiminen, eli se käyttää tilanteen mukaan joko sähköä tai kaasua. Talvikäyttöä ajatellen mukava ominaisuus on lattialämmitys.Matkailuautossa on useita pistorasioita (12 V ja 230 V) sekä television ja satelliittiantennin asennusvalmius. Katolle voi myös asentaa aurinkopaneelit virtaa tuottamaan. Sisätilojen katto-ja tunnelmavalaisimet on toteutettu ledein.Erilaisia lokeroita ja laatikostoja on sijoitettu mitä kekseliäimmin kaikkiin mahdollisiin paikkoihin.Sitkeä ja väkeväKoeajettu Adria-malli on tehty Citroën Jumperin alustalle. Voimanlähteenä on kaksilitrainen dieselmoottori, jossa on tehoa 160 hevosvoimaa.Voimat riittävät viemään kookasta ja ilmanvastuksen puolesta haastavaa ajoneuvoa. Ylämäissä matkavauhti saattaa toki ilman ennakoivaa kaasunkäyttöä hieman hiipua, eikä matkailuautolla ohitella rekkoja henkilöautojen tapaan, mutta matka joutuu silti varsin vaivattomasti.Ulkomitat opittavissaMatkailuautoilu on omimmillaan kiinnostavien nähtävyyksien löytämisessä myös suurkaupunkien ja valtaväylien ulkopuolelta.Vaikka tällaisella autolla ei ole lystiä ajaa metropolien kaupunkisokkelikoissa, käyttäytyy Adria kokoisekseen ketterästi: mittasuhteet saa aika pian haltuunsa, ohjauksen tehostus tekee auton liikuttelusta vaivatonta ja ylhäältä kuskin pukilta näkee hyvin muun liikenteen myös auton sivulla – kiitos suurten peilien. Vaihdevipu on hyvin käsillä, mutta sen käyttö vaatii turhan paljon voimaa. Ajaessa mikään ei helise tai kitise, mutta muutoin ajomelu kyllä kantaa sisälle. Yksi epäkohta on se, että kojelaudan hopeanväriset ilmansuuttimet heijastuvat häiritsevästi tuulilasiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMissä peruutuskamera?Ajonaikaista mukavuutta tuo taka-akselin ilmajousitus. Lisävarusteina tässä matkailuautoyksilössä oli muun muassa ilmastointi, matkustajan turvatyyny, vakionopeudensäädin, hyttysverkko ovessa sekä takatukijalat.Yhtä lisävarustetta jää vielä kaipaamaan. Peruutuskamera avittaisi takaa umpikorisen matkailuauton pysäköintiä ja estäisi turhanaikaisia kolahduksia, niitä kun voi tulla harrastuksen alkuvaiheessa eli ennen kuin matkailuauton mittasuhteet ovat hahmottuneet.Peruutuskamera ei ole ihan halpa lisävaruste. Kamerasta ja näytön koosta riippuen multimediajärjestelmän yhteydessä tuleva peruutuskamera maksaa 1 000–2 500 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: fi.adria-mobil.com/matrix+axess Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle