10.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Onnistunut kompromissi – Audi A6 Allroad Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljäs Audi A6 Allroad -sukupolvi juhlistaa mallin 20-vuotista taivalta. Hyvää: tilat, ajettavuus, mukavuus. Huonoa: voimalinja, ohjaamon digiloikka, säilytyslokeroiden puute. Aina vain kiihtyvä citymaasturivillitys kummastuttaa, koska lähes järjestään korkeat maasturit ovat huonompia ajettavuudeltaan, epämukavampia, kömpelömpiä, suurempipäästöisiä ja ennen kaikkea kalliimpia kuin samankokoiset henkilöautot. Aniharva on ajanut niillä maastossa, eikä kaikissa ole edes nelivetoa. Ainoaksi hyödyksi jää helpompi autoon käynti ja maavara mahdolliselle mökkitielle. Kompromissit harvoin ovat hyviä missään, mutta tässä tapauksessa usein väheksytyt vähän vähemmän korotetut henkilöautot mökkihelmoineen ovat edukseen. Kuten vaikkapa Audi A6 Allroad.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa ja tyyliäA6 Allroad on koriltaan, tiloiltaan ja sisäilmeeltään identtinen tavallisen A6 Avant -farmarin kanssa. Tilaa on hulppeasti neljälle ja lyhyen matkaa viidellekin aikuiselle tavaroineen. Ajoasento on luonteva, tosin sivuttaissuunnassa istuimen muotoilu voisi olla tyköistuvampikin. Perushallintalaitteet osuvat hyvin käteen, mutta isojen lasiruutujen valikoiden taakse piiloutuvat toiminnot vaativat harjaantunutta kosketusta. Automaattisten toimintojen omapäisyys aiheuttaa jupinaa. Suuria kiiltäviä lasipintoja on kaunis katsoa, mutta säilytyslokeroita pikkutavaroille voisi olla enemmänkin.Mukavuutta ja maasto-ominaisuuksiaAllroad on seitsemisen tonnia vastaavaa farmarimallia tyyriimpi; suurimman osan siitä vie ilmajousitus, ja tuhdimmat lokasuojat, helmat sekä puskurit tulevat kaupan päälle. Ilmajousitus tuo mukanaan korkeudensäädön. Jousitus alimmassa ajoasennossaan Allroad ei ole juuri perusmallia korkeampi, mutta ylimpään asentoon keskikonsolin napista nostettuna korkeutta ja samalla maavaraa saadaan 45 mm lisää. Se riittää jo huonommallakin mökkipolulla tai umpihangessa etenemiseen yhdessä jatkuvatoimisen ja itselukittuvalla keskitasauspyörästöllä varustetun nelivedon kanssa.Allroad on kuitenkin kallisteleviin ja pompahteleviin maastureihin verrattuna ylivertaisen mukava, ilmajousitus silittää niin isot heitot kuin pienet nypytkin. Nimensä mukaisesti Allroadilla nauttii kaikenlaisista teistä.Voimaa ja vatulointiaAllroadin moottori on aina kolmelitrainen veekuutosdiesel. Tehoversioita on kolme, 231, 286 tai 349 hevosvoimaa, Audi-koodeina 45, 50 tai 55 TDI. Vaihteisto on aina kahdeksanvaihteinen perinteinen automaatti. Testiauton moottori on teholtaan säysein, mutta riittää kaksitonnisen auton liikuttamiseen. Se ei kuitenkaan ole eleettömän ripeä, kuten voisi odottaa. Aina hidastuksen vaihtuessa kiihdytykseen, eli jokaisessa kadunkulmassa ja liikennevaloissa, vaihteen arpominen ja vedon palautuminen kestää tovin. Tällöin hätäisen kuljettajan lisäkaasu vain pahentaa tilannetta ja johtaa lopulta kiivaaseen lähtöön ja sadatteluun. Ajotilan asetus sporttimoodille tai vaihteiden valinta manuaalisesti poistaa osan epäröinnistä, mutta tällöin osa kevythybriditekniikan säästöistä jää saavuttamatta. Maantievoittoisen koeajon kulutus oli tasan 7 l/100 km. Farmariksi paljon, maasturiksi vähän.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi A6 allroad 45 TDI quattro tiptronic Hinta alkaen 79 262 € Koeajetun auton hinta varusteineen 91 215 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 170 kW (231 hv), 3250–4750 r/min Vääntö 500 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 500 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,5 (yhd.) CO2-päästöt 195 g/km Mitat pituus 4951 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1497 mm, akseliväli 2925 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti