13.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Sports Tourer – Opel Astra pistää nyt parastaan! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra Sports Tourer palauttaa Astra-malliston sinne minne se vuosien jälkeen taas kuuluukin. Hyvää: Tilat, muotoilu, ajettavuus. Huonoa: infotainmentin käyttöliittymä. Opel Astra on uudistunut vähitellen ja se pistää nyt parastaan, kun farmarikorinen Sports Tourerkin on vihdoin markkinoilla. Farmarikorisesta Sports Tourerista voisi sanoa, että vihdoin se todellakin on Suomessa. Melkovarmasti myös jälleenmyyjät taputtelevat käsiään, kun saavat farmari-Astran vihdoin myyntiin isojen viivästyksien jälkeen. Alunperin farmari-Astran piti olla myynnissä jo loppuvuodesta 2022.Suomalaiset ovat kuitenkin farkkukansaa ja Astra on aina uponnut hyvin suomalaisiin. Kun tarjolla on vielä laaja voimalinjavalikoima, mikä Astralla on nyt ollessa. Laaja kori- ja voimalinjavalikoima on ehdottomasti Astran myyntivaltti.Kun kokonaisuus on vielä uljas ulkomuodoltaan, voisi uskoa, että jälleenmyyjien ovipumppu käy kiivaasti. Astra on nyt myös paremman näköinen kuin koskaan. Moottorin koeajossa olleen farmari-Astran punainen Kardio Red -väritys, musta katto ja maski ja mustat vanteet tekevät siitä todella sporttisen ulkomuodoltaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaratila perusmuodossa reilu 500 litraaSports Tourerissa juttu on tietysti auton farmariperä. Hybridimallissa akusto syö tavaratilaa, siis tavaratilan pohjan alla olevaa tilaa, jolloin tavaratilan kokonaislitramäärä supistuu bensiinimoottoristen 596 litrasta 516 litraan. Sports Tourerin tavaratila on selkeän muotoinen, joka lisää käytettävyyttä. Kun takaistuimen selkänojat pötkäyttää kumoon, tavaratilan koko nousee puoleentoista kuutioon. Laajan tavaratilan etupuolella, takapenkillä on ihan hyvät oltavat myös. Farmarikorin vuoksi pääntilaa takana on yhtä paljon kuin edessäkin. Takana Astrassa on niin sanotut perheauton mitat, kuten kuuluukin. Itse asiassa taka-istuin on farmarikorisessa Astrassa hieman taempana kuin hatchbackissä, joten tilaa farmarissa on vähän enemmän. Farmari-Astran akseliväli on 57 milimetriä pidempi kuin viisiovisen. Kun farmari-Astran mittoja vertaa edellisen sukupolven farmari-Astraan, niin auto on itse asiassa lyhentynyt kuusi senttiä. Akseliväli on vastaavasti pidentynyt edelliseen sukupolveen nähden seitsemän senttiä.Etuistuimilla asiat ovat myös hyvällä tolalla. Istuinergonomia on hyvä ja säädöt ovat monipuoliset. Hyvät säädöt ja istuinmukavuuden takaa kuljettajan AGR-istuin. Korkea keskikonsoli halkoo auton etutilaa ja etumatkustajille tulee tunne, että autossa istutaan omissa poteroissaan. Keskikonsollissa olevat säilytyslokerot on peitetty liukuvilla rulo-kansilla. Ne ovat hieman halvan oloiset verrattuna auton sisätilojen muuhun yleisilmeeseen.Astran infotainmentin käyttöliittymä on sama mikä kaikissa muissakin nyky-Stellantis -autoissa, eli ei ihan parasta eikä loogisinta käyttää, mutta kun infotainmentin metkut oppii, sitä käyttää kyllä.Hyvä alustatuntumaOhjaustuntuma ei ole Astrassa mikään erinomainen, ei mahdottoman tunnokas, varsinkaan talvirenkailla, mutta sillä pärjää. Ei se äärettömän huonokaan ole. Alustatuntuma Astrassa on hyvä, vaikka tarkkaa arviointia haittasi kovasti sydäntalven polanteiset tiet. Astra kuitenkin selvitti ne ihan muitta mutkitta.Koeajoassa olleessa autossa oli Led Pixel -ajovalot. Valoissa on 84 led-elementtiä per umpio, jotka reagoivat vastaan tulevan liikenteen mukaan ja varmistavat, että valoteho on sovitettu tarkasti vallitseviin ajo-olosuhteisiin ilman, että ne häikäisevät muita tienkäyttäjiä. Ihan toimivaa tämäkin, se mitä Astralla pimeässä ajettiin. Koeajettu Opel Astra Sports Tourer oli ladattava hybridi, joka tulee todennäköisesti olemaan suosituimmasta päästä oleva malli, kun farmari-Astran tulevia myyntilukuja tarkastellaan.180-heppainen voimalinjaAuton keulalla on siis 1,6-litrainen bensiinimoottori, joka kehittää 110 kilowatin tehon. Sen kaverina 8-portainen automaattivaihteisto sekä 81-kilowattinen sähkömoottori.Voimalinjan suurin teho on 132 kilowattia (180 hv). Opelin bensiinimoottori saa mukavasti lisäpotkua sähkömoottorista ja voimalinja on todella sopiva normaaliin perheauton käyttöön.Lataushybridin sisäinen latauslaite on yksivaiheinen ja 7,4-kilowattinen. Parhammillaan reilun 12 kilowattitunnin kokoinen akku täyttyy parissa tunnissa. WLTP.n mukainen toimintamatka pelkällä sähköllä on noin 65 kilometriä, mutta Suomen karussa talvikelissä tästä jäätiin reilusti. Kesäkelissä yli 50 kilometrin sähköinen toimintamatka on lie mahdollinen. Opel Astran farmarikori on ollut pitkän odotusajan päässä, mutta ottaen huomioon sen, että millainen historia Opelilla on Suomessa, odotus varmasti palkitsee monet sitä odottaneet.Siitä ei ole ainakaan kiinni, eikö Opel pistäisi Astralla nyt parastaan, sillä kyseinen automalli farmarikorisena on parhaassa iskussaan koskaan.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenOpel Astra Sports Tourer GS 180 A PHEV LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm 3 8-v. automaattivaihteisto 110 kW (150 hv), 250 Nm yhteisteho: 133 kW (180hv) Akku brutto / netto 12,4 / 10,4 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (1 x 32 A) WLTP-kulutus 1,2 l/100km CO 2 -päästöt 29 g/km toimintamatka sähköllä 65 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,7 s huippunopeus 225 km/h Mitat Pituus 4 642 mm Leveys 1 860 mm Korkeus 1 480 mm Akseliväli 2 732 mm Tavaratila 516–1 553 l Omamassa 1 717 kg perävaunu 1 400 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä (2022) Takuu 2 v hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 45 727 € koeajoauto 48 511 €Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen