13.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Sports Tourer – Opel Astra pistää nyt parastaan! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra Sports Tourer palauttaa Astra-malliston sinne minne se vuosien jälkeen taas kuuluukin. Hyvää: Tilat, muotoilu, ajettavuus. Huonoa: infotainmentin käyttöliittymä. Opel Astra on uudistunut vähitellen ja se pistää nyt parastaan, kun farmarikorinen Sports Tourerkin on vihdoin markkinoilla. Farmarikorisesta Sports Tourerista voisi sanoa, että vihdoin se todellakin on Suomessa. Melkovarmasti myös jälleenmyyjät taputtelevat käsiään, kun saavat farmari-Astran vihdoin myyntiin isojen viivästyksien jälkeen. Alunperin farmari-Astran piti olla myynnissä jo loppuvuodesta 2022.Suomalaiset ovat kuitenkin farkkukansaa ja Astra on aina uponnut hyvin suomalaisiin. Kun tarjolla on vielä laaja voimalinjavalikoima, mikä Astralla on nyt ollessa. Laaja kori- ja voimalinjavalikoima on ehdottomasti Astran myyntivaltti.Kun kokonaisuus on vielä uljas ulkomuodoltaan, voisi uskoa, että jälleenmyyjien ovipumppu käy kiivaasti. Astra on nyt myös paremman näköinen kuin koskaan. Moottorin koeajossa olleen farmari-Astran punainen Kardio Red -väritys, musta katto ja maski ja mustat vanteet tekevät siitä todella sporttisen ulkomuodoltaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaratila perusmuodossa reilu 500 litraaSports Tourerissa juttu on tietysti auton farmariperä. Hybridimallissa akusto syö tavaratilaa, siis tavaratilan pohjan alla olevaa tilaa, jolloin tavaratilan kokonaislitramäärä supistuu bensiinimoottoristen 596 litrasta 516 litraan. Sports Tourerin tavaratila on selkeän muotoinen, joka lisää käytettävyyttä. Kun takaistuimen selkänojat pötkäyttää kumoon, tavaratilan koko nousee puoleentoista kuutioon. Laajan tavaratilan etupuolella, takapenkillä on ihan hyvät oltavat myös. Farmarikorin vuoksi pääntilaa takana on yhtä paljon kuin edessäkin. Takana Astrassa on niin sanotut perheauton mitat, kuten kuuluukin. Itse asiassa taka-istuin on farmarikorisessa Astrassa hieman taempana kuin hatchbackissä, joten tilaa farmarissa on vähän enemmän. Farmari-Astran akseliväli on 57 milimetriä pidempi kuin viisiovisen. Kun farmari-Astran mittoja vertaa edellisen sukupolven farmari-Astraan, niin auto on itse asiassa lyhentynyt kuusi senttiä. Akseliväli on vastaavasti pidentynyt edelliseen sukupolveen nähden seitsemän senttiä.Etuistuimilla asiat ovat myös hyvällä tolalla. Istuinergonomia on hyvä ja säädöt ovat monipuoliset. Hyvät säädöt ja istuinmukavuuden takaa kuljettajan AGR-istuin. Korkea keskikonsoli halkoo auton etutilaa ja etumatkustajille tulee tunne, että autossa istutaan omissa poteroissaan. Keskikonsollissa olevat säilytyslokerot on peitetty liukuvilla rulo-kansilla. Ne ovat hieman halvan oloiset verrattuna auton sisätilojen muuhun yleisilmeeseen.Astran infotainmentin käyttöliittymä on sama mikä kaikissa muissakin nyky-Stellantis -autoissa, eli ei ihan parasta eikä loogisinta käyttää, mutta kun infotainmentin metkut oppii, sitä käyttää kyllä.Hyvä alustatuntumaOhjaustuntuma ei ole Astrassa mikään erinomainen, ei mahdottoman tunnokas, varsinkaan talvirenkailla, mutta sillä pärjää. Ei se äärettömän huonokaan ole. Alustatuntuma Astrassa on hyvä, vaikka tarkkaa arviointia haittasi kovasti sydäntalven polanteiset tiet. Astra kuitenkin selvitti ne ihan muitta mutkitta.Koeajoassa olleessa autossa oli Led Pixel -ajovalot. Valoissa on 84 led-elementtiä per umpio, jotka reagoivat vastaan tulevan liikenteen mukaan ja varmistavat, että valoteho on sovitettu tarkasti vallitseviin ajo-olosuhteisiin ilman, että ne häikäisevät muita tienkäyttäjiä. Ihan toimivaa tämäkin, se mitä Astralla pimeässä ajettiin. Koeajettu Opel Astra Sports Tourer oli ladattava hybridi, joka tulee todennäköisesti olemaan suosituimmasta päästä oleva malli, kun farmari-Astran tulevia myyntilukuja tarkastellaan.180-heppainen voimalinjaAuton keulalla on siis 1,6-litrainen bensiinimoottori, joka kehittää 110 kilowatin tehon. Sen kaverina 8-portainen automaattivaihteisto sekä 81-kilowattinen sähkömoottori.Voimalinjan suurin teho on 132 kilowattia (180 hv). Opelin bensiinimoottori saa mukavasti lisäpotkua sähkömoottorista ja voimalinja on todella sopiva normaaliin perheauton käyttöön.Lataushybridin sisäinen latauslaite on yksivaiheinen ja 7,4-kilowattinen. Parhammillaan reilun 12 kilowattitunnin kokoinen akku täyttyy parissa tunnissa. WLTP.n mukainen toimintamatka pelkällä sähköllä on noin 65 kilometriä, mutta Suomen karussa talvikelissä tästä jäätiin reilusti. Kesäkelissä yli 50 kilometrin sähköinen toimintamatka on lie mahdollinen. Opel Astran farmarikori on ollut pitkän odotusajan päässä, mutta ottaen huomioon sen, että millainen historia Opelilla on Suomessa, odotus varmasti palkitsee monet sitä odottaneet.Siitä ei ole ainakaan kiinni, eikö Opel pistäisi Astralla nyt parastaan, sillä kyseinen automalli farmarikorisena on parhaassa iskussaan koskaan.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenOpel Astra Sports Tourer GS 180 A PHEV LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm 3 8-v. automaattivaihteisto 110 kW (150 hv), 250 Nm yhteisteho: 133 kW (180hv) Akku brutto / netto 12,4 / 10,4 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (1 x 32 A) WLTP-kulutus 1,2 l/100km CO 2 -päästöt 29 g/km toimintamatka sähköllä 65 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,7 s huippunopeus 225 km/h Mitat Pituus 4 642 mm Leveys 1 860 mm Korkeus 1 480 mm Akseliväli 2 732 mm Tavaratila 516–1 553 l Omamassa 1 717 kg perävaunu 1 400 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä (2022) Takuu 2 v hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 45 727 € koeajoauto 48 511 €Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä