13.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Sports Tourer – Opel Astra pistää nyt parastaan! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra Sports Tourer palauttaa Astra-malliston sinne minne se vuosien jälkeen taas kuuluukin. Hyvää: Tilat, muotoilu, ajettavuus. Huonoa: infotainmentin käyttöliittymä. Opel Astra on uudistunut vähitellen ja se pistää nyt parastaan, kun farmarikorinen Sports Tourerkin on vihdoin markkinoilla. Farmarikorisesta Sports Tourerista voisi sanoa, että vihdoin se todellakin on Suomessa. Melkovarmasti myös jälleenmyyjät taputtelevat käsiään, kun saavat farmari-Astran vihdoin myyntiin isojen viivästyksien jälkeen. Alunperin farmari-Astran piti olla myynnissä jo loppuvuodesta 2022. Suomalaiset ovat kuitenkin farkkukansaa ja Astra on aina uponnut hyvin suomalaisiin. Kun tarjolla on vielä laaja voimalinjavalikoima, mikä Astralla on nyt ollessa. Laaja kori- ja voimalinjavalikoima on ehdottomasti Astran myyntivaltti. Kun kokonaisuus on vielä uljas ulkomuodoltaan, voisi uskoa, että jälleenmyyjien ovipumppu käy kiivaasti. Astra on nyt myös paremman näköinen kuin koskaan. Moottorin koeajossa olleen farmari-Astran punainen Kardio Red -väritys, musta katto ja maski ja mustat vanteet tekevät siitä todella sporttisen ulkomuodoltaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tavaratila perusmuodossa reilu 500 litraa Sports Tourerissa juttu on tietysti auton farmariperä. Hybridimallissa akusto syö tavaratilaa, siis tavaratilan pohjan alla olevaa tilaa, jolloin tavaratilan kokonaislitramäärä supistuu bensiinimoottoristen 596 litrasta 516 litraan. Sports Tourerin tavaratila on selkeän muotoinen, joka lisää käytettävyyttä. Kun takaistuimen selkänojat pötkäyttää kumoon, tavaratilan koko nousee puoleentoista kuutioon. Laajan tavaratilan etupuolella, takapenkillä on ihan hyvät oltavat myös. Farmarikorin vuoksi pääntilaa takana on yhtä paljon kuin edessäkin. Takana Astrassa on niin sanotut perheauton mitat, kuten kuuluukin. Itse asiassa taka-istuin on farmarikorisessa Astrassa hieman taempana kuin hatchbackissä, joten tilaa farmarissa on vähän enemmän. Farmari-Astran akseliväli on 57 milimetriä pidempi kuin viisiovisen. Kun farmari-Astran mittoja vertaa edellisen sukupolven farmari-Astraan, niin auto on itse asiassa lyhentynyt kuusi senttiä. Akseliväli on vastaavasti pidentynyt edelliseen sukupolveen nähden seitsemän senttiä. Etuistuimilla asiat ovat myös hyvällä tolalla. Istuinergonomia on hyvä ja säädöt ovat monipuoliset. Hyvät säädöt ja istuinmukavuuden takaa kuljettajan AGR-istuin. Korkea keskikonsoli halkoo auton etutilaa ja etumatkustajille tulee tunne, että autossa istutaan omissa poteroissaan. Keskikonsollissa olevat säilytyslokerot on peitetty liukuvilla rulo-kansilla. Ne ovat hieman halvan oloiset verrattuna auton sisätilojen muuhun yleisilmeeseen. Astran infotainmentin käyttöliittymä on sama mikä kaikissa muissakin nyky-Stellantis -autoissa, eli ei ihan parasta eikä loogisinta käyttää, mutta kun infotainmentin metkut oppii, sitä käyttää kyllä. Hyvä alustatuntuma Ohjaustuntuma ei ole Astrassa mikään erinomainen, ei mahdottoman tunnokas, varsinkaan talvirenkailla, mutta sillä pärjää. Ei se äärettömän huonokaan ole. Alustatuntuma Astrassa on hyvä, vaikka tarkkaa arviointia haittasi kovasti sydäntalven polanteiset tiet. Astra kuitenkin selvitti ne ihan muitta mutkitta. Koeajoassa olleessa autossa oli Led Pixel -ajovalot. Valoissa on 84 led-elementtiä per umpio, jotka reagoivat vastaan tulevan liikenteen mukaan ja varmistavat, että valoteho on sovitettu tarkasti vallitseviin ajo-olosuhteisiin ilman, että ne häikäisevät muita tienkäyttäjiä. Ihan toimivaa tämäkin, se mitä Astralla pimeässä ajettiin. Koeajettu Opel Astra Sports Tourer oli ladattava hybridi, joka tulee todennäköisesti olemaan suosituimmasta päästä oleva malli, kun farmari-Astran tulevia myyntilukuja tarkastellaan. 180-heppainen voimalinja Auton keulalla on siis 1,6-litrainen bensiinimoottori, joka kehittää 110 kilowatin tehon. Sen kaverina 8-portainen automaattivaihteisto sekä 81-kilowattinen sähkömoottori. Voimalinjan suurin teho on 132 kilowattia (180 hv). Opelin bensiinimoottori saa mukavasti lisäpotkua sähkömoottorista ja voimalinja on todella sopiva normaaliin perheauton käyttöön. Lataushybridin sisäinen latauslaite on yksivaiheinen ja 7,4-kilowattinen. Parhammillaan reilun 12 kilowattitunnin kokoinen akku täyttyy parissa tunnissa. WLTP.n mukainen toimintamatka pelkällä sähköllä on noin 65 kilometriä, mutta Suomen karussa talvikelissä tästä jäätiin reilusti. Kesäkelissä yli 50 kilometrin sähköinen toimintamatka on lie mahdollinen. Opel Astran farmarikori on ollut pitkän odotusajan päässä, mutta ottaen huomioon sen, että millainen historia Opelilla on Suomessa, odotus varmasti palkitsee monet sitä odottaneet. Siitä ei ole ainakaan kiinni, eikö Opel pistäisi Astralla nyt parastaan, sillä kyseinen automalli farmarikorisena on parhaassa iskussaan koskaan. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Opel Astra Sports Tourer GS 180 A PHEV LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm 3 8-v. automaattivaihteisto 110 kW (150 hv), 250 Nm yhteisteho: 133 kW (180hv) Akku brutto / netto 12,4 / 10,4 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (1 x 32 A) WLTP-kulutus 1,2 l/100km CO 2 -päästöt 29 g/km toimintamatka sähköllä 65 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,7 s huippunopeus 225 km/h Mitat Pituus 4 642 mm Leveys 1 860 mm Korkeus 1 480 mm Akseliväli 2 732 mm Tavaratila 516–1 553 l Omamassa 1 717 kg perävaunu 1 400 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä (2022) Takuu 2 v hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 45 727 € koeajoauto 48 511 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe