14.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: paksummat pohjat – Ford Focus Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus Active tarjoaa lisää korkeutta ja sitä myötä katumaasturimaista ilmettä. Hyvää: moottori, tavaratila, räätälöitävyys varustein. Huonoa: lisävarusteiden hinnat, melko muovinen sisäilme. Korotettu Active-malli on tullut tarjolle Fiestan lisäksi Focukseen ja sen farmarimalliin. Fordin Active-ajattelun taustalla on tarjota perusmassasta erottuvia automalleja, jotka houkuttelevat katumaastureihin mieltyneitä valitsemaan kuitenkin tavallisen henkilöauton.Activen erottaa ulkoisesti perusversiosta, vaikka erot eivät ole kovin mittavia. Perus-Focukseen verrattuna vanteet ovat omanlaisensa, kattokiskot vakiovarusteena ja helmoihin on liitetty ilmettä luovat ja maalipintaa suojaavat muovilevikkeet.Tärkein ero tietysti maavara, jota Activessa on 30 milliä perus-Focusta enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisäistä kilpailuaVaivaton ajettavuus on yksi Focuksen eduista, eikä korotus ole sitä kadottanut. Muita Focuksen valtteja ovat kattava moottori- ja avustinkatras, järkevä tilankäyttö ja varsin tyylikäs ulkonäkö.Koeajettu farmarikorinen Active tällä moottori-vaihteistoyhdistelmällä maksaa edullisimmillaan rapiat 29 900 euroa. Farkku-Focusta etsivä saa aika lailla samalla rahalla eli noin 29 600 eurolla samalla voimalinjalla varustetun ST-Line-varusteisen auton. Ja Titanium-varusteisena auto maksaa 29 450 euroa. Tässä vertailussa ostajan täytyy punnita, kumpaa haluaa painottaa, maavaraa vai kattavampaa vakiovarustelua. Lisärahallahan saa mukavuutta ja turvallisuutta kohentavia lisävarusteita aina maksukyvyn kipurajoille asti.Koeajoautossa esimerkiksi on farkussa erittäin mukava ja päivittäin tarpeellisuutensa osoittava ominaisuus eli sähkötoiminen jalan heilautuksella aukeava handsfree-takaluukku, joka on osa avaimetonta keskuslukitusta ja -käynnistystä. Tämä herkku maksaa 732 lisäeuroa.Muunneltavassa kontissa on tilaa tavaroille mukavat 608 litraa.Mainio moottori1,5-litrainen bensiinimoottori on uskollinen ja riittävän nöyrä kumppani. Tehoa löytyy tarvittaessa rivakoihinkin ohituksiin, perusajo taajamassa ja matkataipaleetkin sujuvat ongelmitta. Voimanlähde pelaa odotetusti myös kulutuksen kannalta.Korotetun Focuksen valitsee se, joka haluaa ulkomuodoiltaan erottautua naapuruston perusautoista tai jonka harrastukset tai mökkimatkat vievät hieman kehnokuntoisimmille soraväylille. Varsinaiseen maastoon tällä autolla ei ole asiaa – tai ainakaan sieltä ei pääse takaisin asvaltille.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.ford.fi/focus/active Ford Focus Active 1.5 Ecoboost A8 Wagon Hinta alkaen 29 924 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 232 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,4 (yhd.) CO2-päästöt 162 g/km Mitat pituus 4693 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1532 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 720 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”