4.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Korotettu kokemus – Ford Fiesta Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikkuauto Ford Fiestan korotus tuo etuja ajettavuuteen ja käytettävyyteen. Hyvää: ajettavuus, ketteryys, moottori. Huonoa: pitkät välitykset, katumaasturileimalla ratsastus, muovinen sisäilme. Ford Fiesta on erinomaisen pätevä, sukupolvi sukupolvelta kehittynyt kaupunkiauto, jonka valtteja ovat ajettavuus ja ohjaustuntuma sekä pihi bensamoottorikatras – eikä ulkonäössäkään ole moitittavaa. Kaupunkiautona Fiesta on myös ketterä.Ja sitten on Ford Fiesta Active. Uutuuden valtit ovat toki samat kuin edellä mainitut perus-Fiestankin valtit, mutta koeajon jälkeen jää aidosti pohtimaan mihin tätä malliversiota tarvitaan?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarpeita löytyyValmistajan mukaan tulokas on crossover, jossa yhdistyvät pikkuauto ja katumaasturi. Korotus on kuitenkin niin mitätön, ettei kyse ole katumaasturista vaan löysästä markkinointikielestä. Ajokorkeutta on korotettu alustasta 18 millimetrillä ja raideväliä on kasvatettu 10 millimetriä. Korotus ei tuo sisätiloihin sen enempää väljyyttä matkustajille tai tavaroille kuin perus-Fiestassa on tarjolla.Ford Fiesta Activen korotettu ajokorkeus toki hieman helpottaa epätasaisilla väylillä etenemistä, ja osa autoilijoista arvostaa sitä, että muun liikenteen näkee hieman korkeammalta. Nämä ovat ihan päteviä valintasyitä. Korotus tuo hieman lisää joustovaroja ja sitä myötä auto kuolettaa varsin hyvin tien epätasaisuudet. Koeajon aikana eturenkaiden jyrinä alkaa nyppimään, se kun kantaa sisälle matkustamoon selvästi.Korotettu-Fiesta on automalli, jota voi suositella myös kaikille heille, joiden matalaan autoon käyminen on hankalaa esimerkiksi selkävaivojen tai iän tuomien liikkuvuusongelmien vuoksi.Korotus tuo hieman lisää muista pikkuautoista erottuvaa ulkonäköä, jota korostavat pyöräkoteloiden mustat muovireunukset.Pihi ja tehokasFiestan konepellin alla on tuttu ja useissa koeajoissa päteväksi koeteltu litrainen Ecoboost-moottori 125-hevosvoimaisena versiona. Korotetun Fiestan saa myös sataheppaisella voimanlähteellä. Auto kiihtyy kerkeästi ohitustilanteisiin ja moottoriteiden rampilta liikennevirtaan. Taajamassa ja arkiajossa ei ole etenemisongelmia tehon puolesta: auto liikahtaa kiitettävästi.Kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti, vaihdekepin liikeradat saisivat olla hieman lyhyemmät mutta tämä on makukysymys. Vaihteiston pitkät välitykset eivät kuitenkaan saa minusta ystävää.Viiden litran luvattu keskikulutus on hyvä arvo. Aivan viiteen litraan ei huolettoman koeajon aikana tosin ylletty, mutta kevyellä kaasujalalla pääsee likelle.Ajoasento säätyy kohtuuhyvin mieleiseksi, mutta istuimen reisitukea saisi olla hieman enemmän.Kattava turvavarustelu on plussaa tässä autojen kokoluokassa, mutta kuolleen kulman ja risteävän liikenteen valvontajärjestelmä saisi tämän hintaisessa autossa olla vakiona. Näistä järjestelmistä saa maksaa 471 lisäeuroa.Sisäilme on muovintäyteinen – vähän liikaakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohtuullinen lisähintaPaljonko Fiestan korotuksesta saa sitten maksaa?Koeajossa oleva Fiestan Active III -malliversio ilman lisävarusteita maksaa 23 255 euroa. Onko summa paljon, kohtuullisesti vai vähän, riippuu autoilijan tarpeista – ja kukkaron paksuudesta.Teksti: Marko Jokela Kuvat Roman Razinkov Ford Fiesta Active III 1.0 EcoBoost 125 hv M6 Hinta alkaen 23 255 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 691 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 92 kW (125 hv), 6 000 r/min Vääntö 170 Nm (1 500–4 500 r/min) Vääntö 170 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 191 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4068 mm, leveys 1941 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2493 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?