4.7.2018

Koeajo: Korotettu kokemus – Ford Fiesta Active

Ford Fiesta Active

Pikkuauto Ford Fiestan korotus tuo etuja ajettavuuteen ja käytettävyyteen. Hyvää: ajettavuus, ketteryys, moottori. Huonoa: pitkät välitykset, katumaasturileimalla ratsastus, muovinen sisäilme.

Ford Fiesta on erinomaisen pätevä, sukupolvi sukupolvelta kehittynyt kaupunkiauto, jonka valtteja ovat ajettavuus ja ohjaustuntuma sekä pihi bensamoottorikatras – eikä ulkonäössäkään ole moitittavaa. Kaupunkiautona Fiesta on myös ketterä.

Ja sitten on Ford Fiesta Active. Uutuuden valtit ovat toki samat kuin edellä mainitut perus-Fiestankin valtit, mutta koeajon jälkeen jää aidosti pohtimaan mihin tätä malliversiota tarvitaan?

Ford Fiesta Active

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarpeita löytyy

Valmistajan mukaan tulokas on crossover, jossa yhdistyvät pikkuauto ja katumaasturi. Korotus on kuitenkin niin mitätön, ettei kyse ole katumaasturista vaan löysästä markkinointikielestä. Ajokorkeutta on korotettu alustasta 18 millimetrillä ja raideväliä on kasvatettu 10 millimetriä. Korotus ei tuo sisätiloihin sen enempää väljyyttä matkustajille tai tavaroille kuin perus-Fiestassa on tarjolla.

Ford Fiesta Active

Ford Fiesta Activen korotettu ajokorkeus toki hieman helpottaa epätasaisilla väylillä etenemistä, ja osa autoilijoista arvostaa sitä, että muun liikenteen näkee hieman korkeammalta. Nämä ovat ihan päteviä valintasyitä. Korotus tuo hieman lisää joustovaroja ja sitä myötä auto kuolettaa varsin hyvin tien epätasaisuudet. Koeajon aikana eturenkaiden jyrinä alkaa nyppimään, se kun kantaa sisälle matkustamoon selvästi.

Ford Fiesta Active

Korotettu-Fiesta on automalli, jota voi suositella myös kaikille heille, joiden matalaan autoon käyminen on hankalaa esimerkiksi selkävaivojen tai iän tuomien liikkuvuusongelmien vuoksi.

Korotus tuo hieman lisää muista pikkuautoista erottuvaa ulkonäköä, jota korostavat pyöräkoteloiden mustat muovireunukset.

Pihi ja tehokas

Fiestan konepellin alla on tuttu ja useissa koeajoissa päteväksi koeteltu litrainen Ecoboost-moottori 125-hevosvoimaisena versiona. Korotetun Fiestan saa myös sataheppaisella voimanlähteellä.

Auto kiihtyy kerkeästi ohitustilanteisiin ja moottoriteiden rampilta liikennevirtaan. Taajamassa ja arkiajossa ei ole etenemisongelmia tehon puolesta: auto liikahtaa kiitettävästi.

Kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti, vaihdekepin liikeradat saisivat olla hieman lyhyemmät mutta tämä on makukysymys. Vaihteiston pitkät välitykset eivät kuitenkaan saa minusta ystävää.

Ford Fiesta Active

Viiden litran luvattu keskikulutus on hyvä arvo. Aivan viiteen litraan ei huolettoman koeajon aikana tosin ylletty, mutta kevyellä kaasujalalla pääsee likelle.

Ajoasento säätyy kohtuuhyvin mieleiseksi, mutta istuimen reisitukea saisi olla hieman enemmän.

Kattava turvavarustelu on plussaa tässä autojen kokoluokassa, mutta kuolleen kulman ja risteävän liikenteen valvontajärjestelmä saisi tämän hintaisessa autossa olla vakiona. Näistä järjestelmistä saa maksaa 471 lisäeuroa.

Sisäilme on muovintäyteinen – vähän liikaakin.

Ford Fiesta Active

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kohtuullinen lisähinta

Paljonko Fiestan korotuksesta saa sitten maksaa?

Koeajossa oleva Fiestan Active III -malliversio ilman lisävarusteita maksaa 23 255 euroa. Onko summa paljon, kohtuullisesti vai vähän, riippuu autoilijan tarpeista – ja kukkaron paksuudesta.

Ford Fiesta Active

Teksti: Marko Jokela Kuvat Roman Razinkov

Ford Fiesta Active III 1.0 EcoBoost 125 hv M6

Hinta alkaen

23 255 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

25 691 €

Moottori

Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto

Teho

92 kW (125 hv), 6 000 r/min

Vääntö

170 Nm (1 500–4 500 r/min)

Vääntö

170 Nm (1500–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,4 s

Huippunopeus

191 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

114 g/km

Mitat

pituus 4068 mm, leveys 1941 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2493 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

Takuu 5 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat