14.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: paksummat pohjat – Ford Focus Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus Active tarjoaa lisää korkeutta ja sitä myötä katumaasturimaista ilmettä. Hyvää: moottori, tavaratila, räätälöitävyys varustein. Huonoa: lisävarusteiden hinnat, melko muovinen sisäilme. Korotettu Active-malli on tullut tarjolle Fiestan lisäksi Focukseen ja sen farmarimalliin. Fordin Active-ajattelun taustalla on tarjota perusmassasta erottuvia automalleja, jotka houkuttelevat katumaastureihin mieltyneitä valitsemaan kuitenkin tavallisen henkilöauton.Activen erottaa ulkoisesti perusversiosta, vaikka erot eivät ole kovin mittavia. Perus-Focukseen verrattuna vanteet ovat omanlaisensa, kattokiskot vakiovarusteena ja helmoihin on liitetty ilmettä luovat ja maalipintaa suojaavat muovilevikkeet.Tärkein ero tietysti maavara, jota Activessa on 30 milliä perus-Focusta enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisäistä kilpailuaVaivaton ajettavuus on yksi Focuksen eduista, eikä korotus ole sitä kadottanut. Muita Focuksen valtteja ovat kattava moottori- ja avustinkatras, järkevä tilankäyttö ja varsin tyylikäs ulkonäkö.Koeajettu farmarikorinen Active tällä moottori-vaihteistoyhdistelmällä maksaa edullisimmillaan rapiat 29 900 euroa. Farkku-Focusta etsivä saa aika lailla samalla rahalla eli noin 29 600 eurolla samalla voimalinjalla varustetun ST-Line-varusteisen auton. Ja Titanium-varusteisena auto maksaa 29 450 euroa. Tässä vertailussa ostajan täytyy punnita, kumpaa haluaa painottaa, maavaraa vai kattavampaa vakiovarustelua. Lisärahallahan saa mukavuutta ja turvallisuutta kohentavia lisävarusteita aina maksukyvyn kipurajoille asti.Koeajoautossa esimerkiksi on farkussa erittäin mukava ja päivittäin tarpeellisuutensa osoittava ominaisuus eli sähkötoiminen jalan heilautuksella aukeava handsfree-takaluukku, joka on osa avaimetonta keskuslukitusta ja -käynnistystä. Tämä herkku maksaa 732 lisäeuroa.Muunneltavassa kontissa on tilaa tavaroille mukavat 608 litraa.Mainio moottori1,5-litrainen bensiinimoottori on uskollinen ja riittävän nöyrä kumppani. Tehoa löytyy tarvittaessa rivakoihinkin ohituksiin, perusajo taajamassa ja matkataipaleetkin sujuvat ongelmitta. Voimanlähde pelaa odotetusti myös kulutuksen kannalta.Korotetun Focuksen valitsee se, joka haluaa ulkomuodoiltaan erottautua naapuruston perusautoista tai jonka harrastukset tai mökkimatkat vievät hieman kehnokuntoisimmille soraväylille. Varsinaiseen maastoon tällä autolla ei ole asiaa – tai ainakaan sieltä ei pääse takaisin asvaltille.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.ford.fi/focus/active Ford Focus Active 1.5 Ecoboost A8 Wagon Hinta alkaen 29 924 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 232 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,4 (yhd.) CO2-päästöt 162 g/km Mitat pituus 4693 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1532 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 720 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster