14.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: paksummat pohjat – Ford Focus Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus Active tarjoaa lisää korkeutta ja sitä myötä katumaasturimaista ilmettä. Hyvää: moottori, tavaratila, räätälöitävyys varustein. Huonoa: lisävarusteiden hinnat, melko muovinen sisäilme. Korotettu Active-malli on tullut tarjolle Fiestan lisäksi Focukseen ja sen farmarimalliin. Fordin Active-ajattelun taustalla on tarjota perusmassasta erottuvia automalleja, jotka houkuttelevat katumaastureihin mieltyneitä valitsemaan kuitenkin tavallisen henkilöauton.Activen erottaa ulkoisesti perusversiosta, vaikka erot eivät ole kovin mittavia. Perus-Focukseen verrattuna vanteet ovat omanlaisensa, kattokiskot vakiovarusteena ja helmoihin on liitetty ilmettä luovat ja maalipintaa suojaavat muovilevikkeet.Tärkein ero tietysti maavara, jota Activessa on 30 milliä perus-Focusta enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisäistä kilpailuaVaivaton ajettavuus on yksi Focuksen eduista, eikä korotus ole sitä kadottanut. Muita Focuksen valtteja ovat kattava moottori- ja avustinkatras, järkevä tilankäyttö ja varsin tyylikäs ulkonäkö.Koeajettu farmarikorinen Active tällä moottori-vaihteistoyhdistelmällä maksaa edullisimmillaan rapiat 29 900 euroa. Farkku-Focusta etsivä saa aika lailla samalla rahalla eli noin 29 600 eurolla samalla voimalinjalla varustetun ST-Line-varusteisen auton. Ja Titanium-varusteisena auto maksaa 29 450 euroa. Tässä vertailussa ostajan täytyy punnita, kumpaa haluaa painottaa, maavaraa vai kattavampaa vakiovarustelua. Lisärahallahan saa mukavuutta ja turvallisuutta kohentavia lisävarusteita aina maksukyvyn kipurajoille asti.Koeajoautossa esimerkiksi on farkussa erittäin mukava ja päivittäin tarpeellisuutensa osoittava ominaisuus eli sähkötoiminen jalan heilautuksella aukeava handsfree-takaluukku, joka on osa avaimetonta keskuslukitusta ja -käynnistystä. Tämä herkku maksaa 732 lisäeuroa.Muunneltavassa kontissa on tilaa tavaroille mukavat 608 litraa.Mainio moottori1,5-litrainen bensiinimoottori on uskollinen ja riittävän nöyrä kumppani. Tehoa löytyy tarvittaessa rivakoihinkin ohituksiin, perusajo taajamassa ja matkataipaleetkin sujuvat ongelmitta. Voimanlähde pelaa odotetusti myös kulutuksen kannalta.Korotetun Focuksen valitsee se, joka haluaa ulkomuodoiltaan erottautua naapuruston perusautoista tai jonka harrastukset tai mökkimatkat vievät hieman kehnokuntoisimmille soraväylille. Varsinaiseen maastoon tällä autolla ei ole asiaa – tai ainakaan sieltä ei pääse takaisin asvaltille.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.ford.fi/focus/active Ford Focus Active 1.5 Ecoboost A8 Wagon Hinta alkaen 29 924 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 232 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,4 (yhd.) CO2-päästöt 162 g/km Mitat pituus 4693 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1532 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 720 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti