24.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: perhefarkulla 4,9 sekunnissa sataseen – Seat Leon ST Cupra 300 4Drive Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 300 hevosvoimaa ja neliveto piristävät kenties markkinoiden hauskinta perhesporttia. Hyvää: hinta, suorituskyky, ajettavuus, hauskuus. Huonoa: saisiko perinteisen käsijarrun takaisin? Seat Leon Cuprassa on ripaus taikaa. Auto koostuu muista Volkswagen-konsernin malleista tutuista komponenteista, mutta kokonaisuus nousee yli osiensa summan.Vuodesta 2012 valmistetun nykykorin Seat Leon Cupra on kehittynyt portaittain. Mallisto aloitti 265 ja 280 hevosvoimaisina, ja nykyiseen 300 hevosvoimaan saavuttiin 290 hevosvoimaisen välimallin kautta.Tehoerojen sijaan Leon Cuprien ajokokemusta on aina hallinnut repivästi rajoittimelle vetävä moottori, hieno alusta, toimiva ohjaus ja erityisesti upea etuakselin tasauspyörästön lukko. Sähkömekaanisesti toteutettu järjestelmä säätää etupyörien välistä lukitusta ajotilanteen mukaan.Lopputuloksena on Seat Leon, jonka etupyörillä on lähes käsittämätön ote asvaltista. Neutraali, tarvittaessa jopa hivenen yliohjaava käytös on mannaa kilparadoilla ja Etelä-Euroopan väljästi nopeusrajoitetuilla vuoristoteillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHerkkua kilparadoillaTodisteena sähkömekaanisen lukon kyvykkyydestä on Seat Leon Cup Racer -kilpa-auto, jonka kerrotaan käyttävän tuotantomallin tasauspyörästön komponentteja.Leon Cupracer antaa paitsi nimen Cupralle, perustuu auto samaan tekniikkaan. Moottori ja sähkömekaaninen tasauspyörästönlukko ovat yhteisiä. Cupracerin saa DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla sekä kalliimmalla sekventiaalivaihteistolla. Noin 90 000 euron hintaisena Leon Cupracer on Seatin kallein malli.Suomessa Leon Cupran ongelma on aina ollut hauskuuden kausiluontoisuus. Kuumilla kesäteillä auto on ollut kenties etuvetoisista sporteista se kaikkein hauskin, mutta sateiset syksyt ja lumiset talvet ovat taannuttaneet tämänkin ruutipakkauksen litraisen perusmallien tasolle.Audi, Volkswagen vai Seat?Leonin kasvojenkohotuksen yhteydessä Espanjasta kantautui ilouutinen: Leon ST -farmarimallin Cupra-painokseen voi nyt tilata nelivedon.Nelivedon tunnistaa vain pienestä 4Drive-logosta.Nelivetoisen 300 hevosvoimaisen ja kaksoiskytkinvaihteistolla varustetun Leon ST Cupra 300 4Driven saa noin 46 000 eurolla. Se on paljon rahaa, mutta lähes identtisellä voimalinjalla varustettu Volkswagen Golf R maksaa viitosella alkavia summia. Laadukkaasta, mutta joukon hillityimmästä Audi S3:sta saa pulittaa jo kymppitonnin enemmän.Sisusta noudattaa uudistettua perus-Leonia. Uusi kosketusnäyttö on menettänyt pikanäppäimet ja kartan zoomausnupin, mutta pyöritettävä äänenvoimakkuudensäädin löytyy.Hintaero näkyy Seatin viimeistelyssä. Auto on laadukkaasti kasattu, mutta valitut materiaalit ja somisteet ovat Volkswagenia arkisempia. Audiin verrattuna Seatin yleisilme tuntuu lähes käytetyltä autolta.Rakkautta ajamiseenVähät muovitekstuureista, sisusta on ergonomisesti toimiva ja hoitaa asiansa. Seat Leon Cupra on aina säteillyt rakkautta ajamiseen, eikä neliveto riko perinteitä.Leon Cupra on tarjolla ST-farmarina, kolmiovisena Leon SC:nä ja tavallisena viisiovisena Leonina. Nelivedon saa vain ST-farmariin.Nelivedon valitseva joutuu luopumaan upeasta tasauspyörästön lukosta, mutta takapyörille ohjattava voima paikkaa tilannetta. Voimanjaosta vastaa konsernin poikittaismoottorisista tuttu BorgWarnerin valmistama sähköohjattu lamellikytkin, joka ennen tunnettiin nimellä Haldex.Yksinkertainen, mutta toimivaksi säädetty systeemi saa tukea erinomaisesta alustavirityksestä. Nelivetoinen Cupra etenee tasapainoisesti, vain kaikkein nopeimmissa loivissa kaarteissa se puskee etuvetoista enemmän.Vastapainoksi neljä vetävää pyörää tarjoavat repivää kiihtyvyyttä ulos tiukoista neulansilmistä, missä etuvetoisen voimavarat riittävät kääntämään kalliita renkaita siniseksi savuksi. Sataseen Leon ST Cupran luvataan sinkoavan 4,9 sekunnissa!Jääradalle Leon ST Cupralla mieliville tiedoksi: ajonvakautuksen voi kytkeä sallivampaan urheilutilaan tai sammuttaa kokonaan. Valitettavasti käsijarru on nyt sähköistä tyyppiä, ja se ei tiukoissa neulansilmissä naurata.Kilparadoilla Leon lienee yhä hauskimmillaan etuvetoisena, mutta ympärivuotiseksi käyttöautoksi neliveto on selvä valinta. Varmuutta asiaan ei saatu, sillä upealla Castellolin kilparadalla autoa pääsi ajamaan vain etuvetoisena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerformance Pack palkitseeMinkä tahansa version 300 hevosvoimaisesta Leon Cuprasta valitseekaan, kannattaa ratapäiville mielivän tilata auto tilata Performance Pack -lisävarustepaketin kera. Etuakselin jarrusatulat päivittyvät nelimäntäisiin Bremboihin ja 19-tuumaisille vanteille kiedotaan Michelinin superpitävät Pilot Sport Cup 2 -ratapäivärenkaat. Ne toimivat erinomaisesti vakiovarusteisen sähkösäädettävän DCC-iskunvaimennuksen kanssa: mukavuusasetuksilla Leon Cupra on jämäkkä, muttei ärsyttävän pintakova.Michelin Pilot Sport Cup 2:t ovat asianharrastajan valinta. Pelkkään arkiajoon tavallisemmat rengasvalinnat ovat helpompi vaihtoehto.Urheilullisimmalla Cupra-asetuksella auto herää eloon: alusta jäykistyy, tienpinnan heitot tasoittuvat ja keula puree ahnaasti asvalttia. Leon etenee mutkien läpi tavalla, johon tuskin yksikään alle 50 000 euron henkilöauto kykenee.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous