4.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: perustana perusvarustelu – Volvo XC40 D3 Volvo XC40:n täyssähköversio on tulossa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miellyttävää Volvo XC40 -perusdieseliä povataan malliston suosikiksi. Hyvää: ajettavuus, perusvarustelun riittävyys. Huonoa: raa’aksi jäävät digitoiminnot, kaukovalot. Volvo XC40 on uudistuneen ruotsalaisvalmistajan mielenkiintoisin tuote monellakin tavalla. Valmistajalleen kyseessä on uuden kokoluokan valloitus, ja samalla suunnittelutiimit on päästetty työskentelemään vapaasti niin ulko- kuin sisämuotoilun kanssa. Lopputulos on virkistävän raikas ja nuorekas, nokkeluutta unohtamatta.Yleensä tämän luokan autoissa vaaditaan lisävarustelistan liberaalia ruksimista, jotta lopputulos olisi odotettu. XC40 D3 AWD -perusmalli osoittaa kuitenkin trendin vääräksi. Halvaksi ei tätä pienimmän dieselin nelivetoversiotakaan voi sanoa, mutta lukuisat innovaatiot tulevat oikeuksiinsa jo tällä varustelulla.Tavaratilan pohja on näppärästi jaettavissa, keskitunnelissa odottaa roskis ja ovitaskut ovat valtavat, kiitos hyvien soivien kaiuttimien siirtymisen ilmastointikanaviin. Samalla tulevat esiin myös Volvon kyvyt talviautoilussa, sillä tuulilasin kameran sisältävä kohta lämpenee erityisen tehokkaasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuutteitakin löytyySisätiloissa XC40 on hämmästyttävän lähellä isompaa XC60:tä, ainakin kun takapenkille istahtaa kaksi keskimittaista aikuista. Pidemmätkin mahtuvat, joskin pysty selkänojan asento aluksi vähän vieroksuttaa. Tavaratilaa löytyy 460 litraa.Musta auto mustalla katolla, mustalla kangassisustalla ja mustalla muoviavaimella saa kaipaamaan varustelistan raikkaita värejä ja oransseja huopaverhoiluja. Merkittävimmin varustevähyys vaikuttaa digitaalisten järjestelmien toimintaan. Mainio näyttöpohjainen mittaristo osaa näyttää vain muutamia asioita, ja Volvon pystypäinen viihdejärjestelmä käyttäytyy suorastaan omituisesti.Esimerkiksi digitaaliset kartat hoitavat nykyaikaisen puhelinluettelokartan virkaa paikannuksella höystettynä, mutta varsinainen navigointi systeemistä puuttuu. Olisiko ajo-ohjeiden lukeminen todellakin liikaa vaadittu lisäominaisuus? Toimiva kokonaisuusAjettavuudessa tarina on toinen. Malliston pienin dieselmoottori pärjää hienosti yhdessä automaattivaihteiston ja nelivedon kanssa. D3 AWD automaatin arvellaan nousevan koko malliston myydyimpien joukkoon, eikä turhaan, sillä suorituskyky riittää mainiosti maantiellekin.Rajummissa kiihdytyksissä dieselin karkealta ääneltä ei voi välttyä, mutta perusajossa XC40 ilahduttaa hiljaisuudellaan. Rengasmelu on hyvällä tolalla jopa nastarenkailla ajettaessa. Samalla kompaktin katumaasturin alusta pääsee oikeuksiinsa, ja lukuisia kilpakumppaneita tässä segmentissä vaivaava pintakovuus loistaa lähes täysin poissaolollaan. XC40 on kaupungissa ketterä ohjattava, joskin kääntöympyrän koko kangistaa hiukan U-käännöksissä. Syksyn pimeydessä Volvon varmoja otteita häiritsee vain kaukovalojen teho, jotka jättävät toivomisen varaa. Mielenrauhaa tarjoaa valmistajalle ominainen armeija erilaisia turvatoimintoja, joista osa on niputettu City Safety -sateenvarjon alle. Maavaraa löytyy 205 millimetriä.Volvo XC40 onnistuu siinä, missä monilla premium-segmentin autoilla on usein vaikeuksia: auto tuntuu erityiseltä jo perusvarusteilla, ilman merkittäviä lisävarustepakettejakin.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus ja Aake KinnunenLisätietoja: www.volvocars.com/xc40 Volvo XC40 D3 AWD Business Aut Hinta alkaen 42 939 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 939 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3750 r/min Vääntö 320 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 320 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2702 mm Muu tieto Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 2 000/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla