10.4.2024

Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa

Peugeot e-Partnerin Trekki-versio on erityinen automalli, jonka käyttötarkoitus jää pieneksi mysteeriksi. Hyvää: kyvykäs paku, ajomukavuus, Huonoa: raju kulutus

Peugeotin sähköpakun Trek-versio on varsin erikoinen automalli. Kyseessä on hulppealla maavaralla ja maasto-ominaisuuksilla varustettu pakettiauto, joka ei Dangel-yhteistyöstä huolimatta ole nelivetoinen, vaan raapii pelkillä etupyörillä.

Dangel on ranskalainen virityspaja, joka on operoinut Peugeotin ja Citroenin automallien kanssa jo useamman vuosikymmenen. Firma tekee perusmalleista kyvykkäämpiä nelivetopelejä, mutta e-Partnerin kohdalla joudutaan tyytymään kaksivetoiseen. Samalla kyseessä on myös ensimmäinen sähköinen yhteistyö.

Trek-mallin suurin eroavaisuus on korotettu alusta, jonka ansiosta e-Partner kulkee selvästi perusmallia ylempänä. Maavaraa on pakumaailmassa varsin mukavat 205 mm. Trekin alusta näyttää siltä, kuin se ei oikein kuuluisi e-Partnerin koriin, eikä se oikeastaan kuulukaan.

Alustan korotuksen lisäksi auton pohjaan on laitettu suojalevyjä, jotka varmistavat, ettei moottori ja akkupaketti pääse vaurioitumaan kovemmassakaan kyydissä. Myös etuakseli on kokenut Dangeloinnin. Quaifen tasauspyörästö auttaa vaikeissa olosuhteissa, eikä Peugeot jää kiinni perusmallin tavoin.

Järjestelmä on selkeästi luotu kesäisiin olosuhteisiin, sillä kotimaassa oleva lumi- ja jääpinnoite on jopa eTrekille kova pala. Eroa tavanomaiseen etuakseliin on hankala erottaa, mutta kesäisessä maastossa tilanne on varmasti selkeämpi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisuksiltaan peruspartneri

Peruskokonpanoltaan eTrek vastaa perusmallin e-Partneria. Moottori tuottaa 136 hevosvoimaa ja 260 Nm. Akun kapasiteetti on 50 kWh ja WLTP:n mukainen toimintamatka 275 kilometriä. Ilmoitettu kulutus on 20,8 kWh. Ei kuulosta lainkaan hassummalta, kunnes peliin tuodaan korotettu maavara ja talvipakkaset.

Talvikelissä eTrek joutuu todelliselle koetukselle. Kun elohopean naula laskeutuu kymmeneen pakkasasteeseen, on Peugeot pienoisessa pulassa. Keskikulutus pyörii 35–36 kWh:n lukemissa sadalla kilometrillä, ja se tekee toimintasäteelle hallaa.

Kun e-Partnerin lataa sadan prosentin varaukseen, ilmoittaa auto optimistisesti selviävänsä energiamäärällä kirkkaasti 240 kilometriä. Totuus on kuitenkin hyvin toisenlainen, sillä kylmässä ilmanalassa joudutaan tyytymään puoleen ilmoitetusta. Laturissa saakin viettää reilusti aikaa.

Syy piuhan päässä seisomiselle löytyy kulutuksen lisäksi heikosta lataustehosta. Pakkaskelissä maksimilatausnopeus on 35kW luokkaa, mikä jää ilmoitetusta 100 kW lukemasta pahasti takamatkalle.

Autossa ei ole akun esilämmitystä, joten ainoa tapa saavuttaa nopeampaa latausta on ajaa akku kuumaksi. Kovalla pakkasella se ei oikein ota sujuakseen. Ilmoitettu 80 prosentin varaus 30 minuutissa on niin kaukana todellisuudesta kuin olla ja saattaa. Toimenpiteeseen kuluun pakkasella tunti.

Isot tilat ja riittävästi ovia

XL-kokoisessa autossa on sinänsä palikat kohdallaan. Tavaratila on pieneksi pakettiautoksi hyvän kokoinen ja kontin kolme ovea helpottavat operointia. Tavaratila on pitkässä mallissa 3,9 m2. Kantavuutta on 1000 kiloa, joten sähkön kanssa ei tarvitse siitäkään tinkiä.

Ajomukavuus on hyvällä tolalla, eikä tässä luokassa tarvitse enää kärsiä pakumaisesta kyydistä. Ajoasennon saa hiottua mukavaksi, eivätkä paikat puudu vartin ajon jälkeen. Hallintalaitteetkin ovat henkilöautomaisia

eTrekin alusta on varsin jämerää tekoa, ja kelirikon aikaan kyyti on paikoin vähän turhankin kovaa. Lisää mukavuutta korotetusta alustasta ei seuraa, mutta ajatus toki onkin tarjota kantavuutta ja jykevää tuntumaa.

e-Partnerin korotettu versio on kuriositeetti, jonka tarkoitusperästä on hieman hankalaa saada kiinni. Se soveltunee parhaiten yrittäjälle, joka joutuu kyyditsemään tavaraa huonojen kulkuyhteyksin päähän. Ne eivät voi tosin olla kovin kaukana, sillä sähkö tuppaa loppumaan etenkin talvella nopeasti.

Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Peugeot e-Partner XL eTrek

SÄHKÖAUTO, etuveto
100 kW (136 hv), 260 Nm
Akku 50 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 100 kW
WLTP-kulutus ei ilmoitettu / 100 km
Toimintamatka 275 km
Suorituskyky 0–100 km/h 5,5 s
Huippunopeus 135 km/h
Mitat
Pituus 4 735 mm
Leveys 1 848 mm
Korkeus 1 769 mm
Akseliväli 2 975 mm
Tavaratila 3500 l
Omamassa 1 804 kg
Perävaunu  750 kg
Takuu 3 v km
ajoakku 8 v / 160 000 km
Hinta ei ilmoitettu

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat