17.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Polestar 2 Long Range Single Motor – se järkevämpi vaihtoehto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 2 on ottanut oman paikkansa sähköautojen markkinassa. Eikä ihme, sillä kyseessä on helposti lähestyttävä ja tasapainoinen kokonaisuus. Hyvää yleinen helppokäyttöisyys. Huonoa kaikkien säätöjen tekeminen valikoiden takaa. Monien muiden sähköautojen tapaan Polestar 2 tuli markkinoille malliston yläpää edellä. Nelivetoinen keskikokoinen auto raapii joka kulmasta ja tarjoaa tehoa kunnioitettavat 300 kW (408 hv). Ei tarvitse mennä montaa vuotta taaksepäin, kun tällaiset lukemat olivat vielä urheiluautojen yksinoikeutta.Polestar 2:n mallisto alkoi täydentyä kuitenkin pian edullisempaan ja samalla järkevämpään suuntaan. Takamoottorista tuli valinnainen, kun mallisto täydentyi etuvetoisella versiolla. Tällä valinnalla hinta tippui noin neljä tuhatta euroa, samalla tippui paino, tavaratilan välipohjan alapuolinen tila kasvoi ja toimintamatka piteni. Jos nelivetoisuus ja suorituskyky eivät ole omalla listalla kovin tärkeitä kriteerejä, niin ei valinta näiden kahden mallin väliltä ole kovin haastava. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikin puolin riittäväSukulaisuussuhde Volvoon on varsin helppo huomata. Vaikka kyseessä on oma korimallinsa, on muotoilussa paljon tuttuja peruspiirteitä. Ohjaamossa samoja palikoita on sitäkin enemmän ja eroavaisuudet keskittyvät lähinnä yksityiskohtiin. Toisaalta kuljettajan ympäristö on kokonaisuudessaan selkeä ja toimiva, joten asiat ovat ratin takana siinä mielessä hyvin. Myös ergonomia on hyvällä tasolla, mutta istuin voisi tarjota hieman napakamman sivuttaistuen.Auton käynnistäminen tapahtuu muutamien muiden sähköautojen tapaan vain jarrua painamalla. Tämän jälkeen kytketään ajovaihde automaattivaihteisten autojen tapaan keskikonsolista löytyvällä korumaisella valitsimella ja lähdetään liikkeelle. Alusta lähtien huomio kiinnittyy polkimien rauhalliseen ja loogiseen käytökseen. Etenkin kaasupolkimen osalta tämä on miellyttävä ominaisuus sekä kaupungissa että maantiellä. Turhan herkkä reagointi tuo etenemiseen lähinnä hermostuneisuutta ja tasainen ajaminen vaatii kuljettajan tarkkaa jalkakoordinaatiota.Suorituskykynsä osalta etuvetoinen Polestar 2 on riittävä. Se ei tarjoa rajua kyytiä, mitä sen toki ei ole tarkoituskaan tarjota.Hallintalaitteiden periaatteessa miellyttävä vaste jatkaa myös ohjauksen osalta. Tässä on kuitenkin valitettavasti kadotettu valtaosa tunnosta samalla. Auto kyllä tottelee ohjausta kiitettävän tarkasti, mutta esimerkiksi soratiellä ajettaessa kuljettajalle ei välity tietoa etupyörien pidosta ohjausvoiman pysyessä käytännössä samana ajotilanteesta riippumatta. Ohjaus tuo ajotuntumaan lievän puutuneisuuden, eikä Polestar 2 houkuttele erityisen urheilullisiin suorituksiin, vaikka alusta pystyisi selvästi käsittelemään hieman enemmänkin nopeutta. Hallintalaitteiden tuntumaan voi myös vaikuttaa keskikonsolin valikoiden kautta löytyvien asetusten kautta. Esimerkiksi ohjaukselle löytyy kolme asetusta, mutta nämä vaikuttavat vain vasteeseen ja tarvittavaan voimaan. Lisäksi valikoiden takaa löytyy asetus moottorijarrutuksen voimakkuudelle, joista tehokkain huolehtii auton hidastamisesta pysähdyksiin saakka. Etenkin tätä viimeisintä olisi mukavampi käyttää esimerkiksi vain ajosuunnan valitsemasta, tai mistä tahansa muusta painikkeesta. Nyt useamman askeleen seikkailut kosketusnäytöllä nopean ja toistuvan säädön tekemiseen tuntuu turhalta.Polestar 2 on tasapainoinen ja helposti lähestyttävä kokonaisuus. Ajettavuutta leimaava tunnottomuus on auton harmittavin piirre, ja myös ajamiseen liittyvien säätöjen helpompi saavutettavuus tekisi käytöstä miellyttävämpää. Polestar 2 on varmasti moneen tilanteeseen mainio arkikumppani, mutta tunteita se ei kyllä suuremmin pääse herättämään.Teksti ja kuvat: Moottori Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?