20.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: ranskalaisella tyylillä – Peugeot 3008 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 3008 erottuu joukosta tyylikkäällä sisustuksellaan. Hyvää: runsaat tilat, mukavuus, varustelu, ketteryys. Huonoa: kevyt ohjaus, ei nelivetomahdollisuutta. Äkkiseltään voisi ajatella, että niin ranskalaiset autonostajat kuin valmistajatkin ovat olleet vastahakoisia muualla suosittuja kaupunkimaastureita kohtaan. Sikäläiset tehtaat ovat sinnitelleet erilaisten yhteistyömallien avulla, Renault Nissanin ja PSA Mitsubishin kanssa.Mutta ranskalaisethan ovat itse asiassa keksineet koko autoluokan jo aikaa sitten, nelivetoinen Tipparellu, Peugeot 504 Dangel ja Simca Matra Rancho tulevat ensimmäisenä mieleen. Ne vain olivat aikaansa huimasti edellä, eivätkä muodostuneet myyntimenestyksiksi.Kun sitten Nissan Qashqai esiteltiin paljon myöhemmin, ranskalaiset varmaan naureskelivat todeten kokeilleensa tuotakin jo. Viimeistään myyntitilastot ovat hyydyttäneet hymyn.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatNyt ranskalaiset ovat ilmeisesti tulleet johtopäätökseen, etteivät citymaasturit olekaan mikään ohimenevä trendi. Kasvavasta markkinasta on saatava oma osuutensa. Peugeot on ratkaissut asian helpolla tavalla, Citroën Picasso -tila-auton kanssa samalle perusrakenteelle on tehty ulkonäöltään maasturimaisempi kori ja perässä seuraa Grand Picasson sisar seitsemänpaikkainen Peugeot 5008.Kummassakaan nelivetomahdollisuutta ei ole tarjolla lainkaan eikä muutakaan maasturiin yhdistettävää järeyttä.Tilaa on kuitenkin runsaasti, ja keveys tuo suorituskykyä ja taloudellisuutta. Eivätkä asiakkaat kuitenkaan haluaisi maksaa nelivedosta tai maasto-ominaisuuksista, rotevampi ulkonäkö riittää. Keskikokoluokan kaupunkimaastureista kolme neljästä on etuvetoisia.Tyylikäs sisustusPeugeot 3008 on täsmäisku juuri tähän myydyimpään kokoluokkaan. Kooltaan ja hinnaltaan se osuu muun muassa Nissan Qashqain, Misubishi ASX:n, Honda H-RV:n ja Seat Atecan tontille.Kuluttajalla riittää valinnanvaraa. Peugeot erottuu muusta joukosta tyylikkäällä sisustuksellaan, erityisesti kalleimmilla versioillaan. Koeajetun Alluren lasikatto ja vaalea verhous tuovat valoisuutta ja avaruutta.Kangaspinnat jatkuvat ovista kojelautaan ja nahkaosat tuovat laaduntuntua. Kojelaudan muodot ovat lennokkaat ja linjoiltaan selkeät.Nappularivistöjen ja kosketusnäytön käyttö ei ole aivan yhtä selkeää, mutta toimintoja oppii käyttämään nopeasti haluamallaan tavalla, joko ratin napeista tai kosketusnäytöstä.Muhkea keskikonsoli eristää kuskin ja apparin omiin looseihinsa sekä pitää sisällään valtavan säilytystilan.Leppoisaa matkantekoaMittaristo muuntuu kuskin toiveiden mukaan vaikkapa kartaksi. Erikoisinta on mittariston sijoitus ratin kehän yläpuolelle muiden Peugeotien tapaan. Siihen kuitenkin tottuu nopeasti ja useimmille ajoasennostakin tulee tällöin mainio.Pieni kahdeksankulmainen ratti ei oikein istu käteen ja yhdessä herkän kevyen tehostuksen kanssa ajamisesta tulee helposti yliohjaavan haparoivaa. Muutoin luvassa on leppoisaa menoa niin mukavan jousituksen kuin onnistuneen äänieristyksenkin puolesta.Vaivattomaan ajoon sopii myös koeajetun version 1,6-litrainen diesel, jonka yhteistyö uuden kuusivaihteisen automaatin kanssa on saumatonta ja tehokasta. Ripeät lähdöt vaativat pikkumoottorin huudattamista, mutta ääni ei kantaudu sisälle asti. Jos moottoria ei revittele kovin taajaan, kulutus pysyy viiden litran tuntumassa.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.peugeot.fi/uusi3008 Peugeot 3008 Allure BlueHDI 120 Hinta alkaen 23 702 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 318 € Moottori Dieselmoottori 1 560 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 3500 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4447 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2675 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla