1.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Sähköinen pikkuveli – Hyundai Kona Electric Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pienempiakkuinen Hyundai Kona Electric soveltuu toimintamatkansa puolesta hyvin kaupunkiajoon, pidemmät ajotaipaleet kannattaa suunnitella ennakolta. Lataukset sujuvat ongelmitta. Hyvää: voimalinja, ennakoitava toimintamatka, käsiteltävyys. Huonoa: istuma-asento takana, heppoinen latausluukku, rengasäänet. Hyundai Kona Electric on ollut sitten esittelynsä 2018 valmistajansa syömähammas: kysyntä on ollut vankkaa. Maaliskuun tullen sähkö-Konaa ryhdytään valmistamaan myös Euroopassa eli Tšekeissä. Se lyhentää uusien autojen toimitusaikoja Euroopassa, joskin Suomessa myytävät Kona Electricit valmistetaan vielä toistaiseksi Koreassa.Täyssähköisestä Hyundai Konasta on tarjolla kaksi versiota, joissa on erikokoiset ajoakut ja erilaiset moottoritehot. Mallien välillä on myös merkittävä hintaero.Koeajossamme on pienemmän energiasisällön (39 kWh) akkuversio, jonka sähkömoottori suo 100 kilowatin tehon. Sähköisiä kilometrejä luvataan liki kolmesataa, todellisuudessa ja koeajon aikana näin talvisaikaan toteutunut toimintamatka oli päivästä riippuen 240–260 kilometriä.Konan kanssa ei kuitenkaan tule toimintamatka-ahdistusta, sillä auton kuljettajalle kertoma jäljellä oleva sähköisten kilometrien luku muuttuu ennakoitavasti ja todellisuutta vastaavasti. Mittaristo siis kertoo jäljellä olevat kilometrit kaiken aikaa selkeästi, ilman että tapahtuisi humahdusmaisia muutoksia esimerkiksi silloin kun taajama-ajon jälkeen siirrytään moottoritievauhteihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTalven haasteitaTalvi tosin tuo omat haasteensa. Eräänä aamuna mittari näyttää 5–6 astetta pakkasta. Viimeiset huurut ja tuulilasin kirkastamisen saa hoitaa puhallin. Mittaristo lupaa yön latauksen jäljiltä 193 kilometrin verran sähköajoa, mutta kun lämpö alkaa puhkumaan tuulilasille, hupenee luvattu sähköajo 167 kilometriin. Tätäkin on sähköautoilun arki.Matkustamo ja istuin lämpenevät ongelmitta ja ratinlämmitin tekee työnsä. Sähkö-Konassa takana ja edessäkin istutaan akun sijoittelun vuoksi epämukavammin kuin polttomoottorisessa Konassa, korkeamman lattiatason ja matalamman istuma-asennon vuoksi.Ajettavuus on sikäli kunnossa, että ohjaustuntuma on luonteva ja pientä vaeltelutaipumusta lukuun ottamatta auto pysyy ajolinjoillaan. Kona on katumaasturiksi riittävän ketterä käsiteltävä myös ahtaissa pysäköintiluolissa.Jarruja säästäenUusi seitsentuumainen digitaalimittaristo kertoo lataustason ja jäljellä olevan toimintamatkan sekä sen, milloin jarrutusenergiaa latautuu takaisin akkuihin. Mittariston symbolit ovat osittain turhankin pieniä.On mukavaa niin ajokokemuksen kuin pihin etenemisen näkökulmastakin, että jarrupolkimella ei tarvitse käydä kovin tiuhaan. Jarrutusenergian talteenoton avulla energia varastoituu akkuun ja auttaa pitämään akun varaustilan hyvänä.Regeneratiivisen jarrutuksen voimakkuudessa on kolme tasoa, joita on kätevää vaihdella ohjauspyörän taustan vaihtosiivekkeillä. Omalla kohdalla kakkostaso soveltui valtaosaan ajotilanteista, väkevin kolmostason hidastuvuus ja ennakoiva jalan kaasulta nostaminen ovat oiva yhdistelmä ruuhkanytkyttelyyn kaupunkiajossa.Sähköauton välitön voimantuotto tekee kaupunkiajosta lystiä, mutta akkujen painolisäyksen havaitsee ohituskiihtyvyydessä, jossa on toivomisen varaa.Uskottavaa lataustaKona Electric on varustettu kiinteällä 7,2 kW:n 1-vaihe laturilla (1x32A), joka muuntaa seinäpistorasiasta imetyn vaihtovirran tasavirraksi. 10,5-kilowattituntinen (3x16A) kolmivaihelaturi 10,5 kW on 564 euron lisävaruste.Konan lataus alkaa joka kerran ongelmitta, eikä se kertaakaan keskeydy, joten yöllisen latauksen jäljiltä ei sattunut kohdalle ikäviä aamuyllätyksiä – näinkin on sähköautoilla käynyt. Keulamaskiin sijoitetun muovisen latausluukun heppoisuus tosin saa pohtimaan, miten se kestää ahkerassa käytössä. Kotilatauslaitetta tai vaihtovirtalatauspistettä käytettäessä koeajoauton lataus vie 6 tuntia 10 minuuttia. Kona Electricin akku on mahdollista ladata tasavirtaa käyttävässä pikalatauspisteessä. Latausaika 100 kW:n latauspisteessä on 54 minuuttia 80 prosentin varaustasoon, 50 kW:n latauspisteessä sama vie 57 minuuttia. Tavallisesta suko-pistokkeesta (220V/10–16 A), aikaa täyslataukseen tärvääntyy 19 tuntia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySukkasillaan hiipienKoeajoin myös pari päivää bensiini-Konaa verrokkina. Polttomoottorinen tuntuu ajossa sikäli vanhanaikaiselta, että voima ei ole heti ja portaattomasti käytössä sähköauton tapaan. Sähköauto on tässä suhteessa ylivertainen etenkin kaupunkien ruuhkissa.Kona Electric on ajossa erittäin hiljainen, joten jalankulkijoita on syytä varoittaa lähestyvästä autosta. Konan kanssa käy samoin kuin muillakin sähköautoilla: rengasäänet alkavat häiritä, sillä niiden rallatus kuuluu perinteistä polttomoottoriautoa helpommin sisälle matkustamoon asti.Keinotekoinen moottorin ääni (Virtual Engine Sound System) on automaattisesti kytkettynä päälle ja hyvä niin, ettei tule turhan päiten pelotelleeksi taajamissa jalankulkijoita tai pyöräilijöitä. Ja aina kun autolla peruutetaan, kuuluu keinoäänen lisäksi varoitusääni. Jos Konalla haluaa hiipiä sukkasillaan, voi keinoäänen kytkeä pois.Bensiini vai sähkö?Moottorin viime kesän (7/2019) perusteellisessa parivertailussa olivat vastakkain bensiini-Kona (1.6 T-GDI 7-DCT-aut.) ja sähkö-Kona (Electric 64 kWh). Vertailussa kävi ilmi kaksi havaintoa: sähköauton lataaminen kotipistokkeesta on halpaa mutta hidasta, ja vaikka pikalatausasemien ahkera käyttö nostaa ajokustannuksia, on sähköautolla ajaminen silti tuntuvasti edullisempaa kuin bensiiniautolla.Parivertailun kulutuslenkit osoittivat, että bensiinimoottorisen Konan kulutus kasvaa kaupungissa selvästi maantiekulutukseen verrattuna – sähköautolla käy päinvastoin.Havainnot käyvät auto- ja käyttövoimavalinnan pohjaksi myös heille, joiden tarpeisiin riittäisi sähkö-Konan pienempiakkuinen versio.Jos sähköversioiden valinnassa antaa päätösvallan euroille, on valinta aika selkeä. Comfort-varusteisena pienemmällä ajoakulla sähkö-Kona maksaa ilman lisävarusteita 36 390 euroa ja suuremmalla ajoakulla 43 390 euroa.Autohankintaa bensiinin ja sähkön välillä pohtivan kannattaa vertailla myös mallien välisiä varuste-eroja. Sähköisenä Kona on varsin varusteltu jo Comfort-tasolla eikä kaikkia sähkö-Konan varusteita saa bensiini-Konaan edes rahalla: kuten sähköistä seisontajarrua ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistusta.Valinnanvaraa Konaa miettivälle tuovat myös hybrid-mallit, joiden hinnat alkavat 27 990 eurosta.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Hyundai Kona Electric 39 kWh 136 hv Comfort Hinta alkaen 36 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 027 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 42,0 / 39,2 kWh. Lataus: Type 2 7,2 kW (1 x 32 A), CCS 50/100 kW. Toimintamatka 289 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 155 km/h Mitat pituus 4180 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2600 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa