13.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia 1.5 TSI G-TEC tarjoaa vaihtoehdon lataushybridille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia G-TEC -kaasuversio on ajettavuudeltaan vaivaton, mutta tankilla saa käydä tiuhaan. Hyvää: edulliset kilometrit, ajettavuus, käyntiäänet, vaihteisto. Huonoa: niukka bensiinitankki, tavallista pienempi tavaratila. Škoda Octavia Octavia G-TEC -kaasuversio on pihi tapaus. Kaasuhybridin voimanlähde on puolitoistalitrainen TSI-moottori, jonka kyvyt riittävät aivan mainiosti keskikokoisen auton liikuttamiseen. Ainoastaan maantieohituksissa jää aika ajoin kaipaamaan kiihdytykseen pientä lisäruutia, mutta näinkin on hyvä.Octavia on tšekkivalmistajansa syömähammas eli suosituin automalli, joita on valmistunut maailman teille jo yli seitsemän miljoonaa kappaletta. Hiljattain uusittuun Octaviaan on tarjolla mallihistorian monipuolisin voimalinjavalikoima, josta uutuutena mainittakoon kevythybriditekniikka. Kaasu-Škoda on ajossa miellyttävän hiljainen, voimalinja pelaa jouheasti yhteen, eikä moottorin käyntiääni häiritse.Koeajossa ei ole minkäänlaisia ongelmia, kunnes auton mittaristo vaatii: nosta jalka kaasulta...Kyse ei ole kuitenkaan käyttövoimasta, vaan siitä, että auto tietää edessä olevasta kiertoliittymästä, ja nykyvauhti olisi liikaa siitä selviämiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhtaammin eteenpäinKaasu palaa bensiiniä puhtaammin. Se on edullista niin ajotaloudellisuuden, ympäristön kuin kuskin omantunnonkin kannalta. Ekologisuutta edustaa se, että bensiinimoottoriin verrattuna tuottaa auto noin 25 prosenttia vähemmän hiilidioksidia ja merkittävästi vähemmän typen oksideja. Myönteistä on sekin, että kaasuautolla ajettaessa hiukkaspäästöjä ei synny lainkaan.Kaasuauton kulutus kerrotaan kiloina, ja se on WLTP-ajosyklillä mitattuna hieman yli neljä kiloa sadalla kilometrillä.Kaksi kolmesta Suomessa myydystä Octaviasta on farmarikorisia, ja kaasuversioiden osuus tästä farkkupotista on noin 15 prosenttia.Koeajetun farmari-Octavian kaasusäiliöt vetävät 17,33 kiloa, mikä riittää optimaalisesti arvioiden 500 kilometrin ajoon. Kaasun ehdyttyä on käytössä bensiinireserviä yhdeksän litran säiliön verran, joka riittää vain noin 130 kilometrin ajoon. Tämä on automallin akilleenkantapää.Kaasualttarille on jouduttu uhraamaan myös osa takakontista. Octavian tavarasäiliön tilavuus on normaalisti 640 litraa, mutta kaasu-Octaviassa lattiataso on hieman korkeammalla eikä sen alla ole säilytystilaa. Tavaroille onkin tilaa vain 495 litraa.Edullisia kilometrejä etsimässäKaasuautot käyttävät polttoaineena bio- ja maakaasua. Ensin mainittu kaasuvaihtoehto on ympäristöystävällisempi valinta, sillä biokaasua tuotetaan kiertotalouden periaatteiden mukaisesti muun muassa kotien, kauppojen ja teollisuuden biohajoavista jätteistä sekä yhteiskunnan jätevesistä. Kaasuvaihtoehdoissa ei ole kemiallista eroa, mutta maakaasu on tuontituote Venäjältä.Tätä kirjoitettaessa biokaasun vertailuhinta kilot litroiksi muunnettuna on 0,917 euroa/litra eli 1,43 euroa/kg.Talvioloissa bensankulutus on korkealla – sujuvathan liikkeellelähdöt alkuun bensiinin voimin. Taloudellista ajosta muodostuu niin kukkaron kuin päästöjenkin kannalta, jos ajaa mahdollisimman paljon kaasulla, joka lienee tämän vaihtoehtoisen käyttövoiman kannattajien arkikäytöstä. Kaasuauton hankkiva autoilija on varsin todennäköisesti joltisenkin ympäristötietoinen ja autoilukulujen tarkka räknääjä, ja asuu ja liikkuu luontaisesti kaasutankkausasemien läheisyydessä. Asemaverkosto on maassamme ilahduttavasti tihentynyt, mutta kartalla on tästä näkökulmasta vielä runsaasti valkoisia läikkiä, etenkin kun noustaan Suomi-neidon uumalta pohjoisempaan osaan maata.Tätä kirjoitettaessa henkilöautoille tarkoitettuja kaasutankkausasemia on 52 – nämä ovat joko Gasumin tai muiden toimijoiden asemia. Osa asemista saattaa sijaita hieman syrjemmällä jonkun teollisuuslaitoksen kupeessa, joten näille asemilla käyvä saattaa joutua erkaantumaan lyhyimmältä ajoreitiltään. Aloittelevalla kaasuautoilija löytää kaasuasemien sijainnit kätevästi Gasumin kotisivuilta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Aake Kinnunen Škoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Style DSG autom. Hinta alkaen 32 929 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 694 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,9 (yhd.) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2686 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 710 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 2.4.2025 Koeajo Maistiainen: Volvo EX90 on odotettu sähköinen lippulaiva 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle