13.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia 1.5 TSI G-TEC tarjoaa vaihtoehdon lataushybridille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia G-TEC -kaasuversio on ajettavuudeltaan vaivaton, mutta tankilla saa käydä tiuhaan. Hyvää: edulliset kilometrit, ajettavuus, käyntiäänet, vaihteisto. Huonoa: niukka bensiinitankki, tavallista pienempi tavaratila. Škoda Octavia Octavia G-TEC -kaasuversio on pihi tapaus. Kaasuhybridin voimanlähde on puolitoistalitrainen TSI-moottori, jonka kyvyt riittävät aivan mainiosti keskikokoisen auton liikuttamiseen. Ainoastaan maantieohituksissa jää aika ajoin kaipaamaan kiihdytykseen pientä lisäruutia, mutta näinkin on hyvä.Octavia on tšekkivalmistajansa syömähammas eli suosituin automalli, joita on valmistunut maailman teille jo yli seitsemän miljoonaa kappaletta. Hiljattain uusittuun Octaviaan on tarjolla mallihistorian monipuolisin voimalinjavalikoima, josta uutuutena mainittakoon kevythybriditekniikka. Kaasu-Škoda on ajossa miellyttävän hiljainen, voimalinja pelaa jouheasti yhteen, eikä moottorin käyntiääni häiritse.Koeajossa ei ole minkäänlaisia ongelmia, kunnes auton mittaristo vaatii: nosta jalka kaasulta...Kyse ei ole kuitenkaan käyttövoimasta, vaan siitä, että auto tietää edessä olevasta kiertoliittymästä, ja nykyvauhti olisi liikaa siitä selviämiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhtaammin eteenpäinKaasu palaa bensiiniä puhtaammin. Se on edullista niin ajotaloudellisuuden, ympäristön kuin kuskin omantunnonkin kannalta. Ekologisuutta edustaa se, että bensiinimoottoriin verrattuna tuottaa auto noin 25 prosenttia vähemmän hiilidioksidia ja merkittävästi vähemmän typen oksideja. Myönteistä on sekin, että kaasuautolla ajettaessa hiukkaspäästöjä ei synny lainkaan.Kaasuauton kulutus kerrotaan kiloina, ja se on WLTP-ajosyklillä mitattuna hieman yli neljä kiloa sadalla kilometrillä.Kaksi kolmesta Suomessa myydystä Octaviasta on farmarikorisia, ja kaasuversioiden osuus tästä farkkupotista on noin 15 prosenttia.Koeajetun farmari-Octavian kaasusäiliöt vetävät 17,33 kiloa, mikä riittää optimaalisesti arvioiden 500 kilometrin ajoon. Kaasun ehdyttyä on käytössä bensiinireserviä yhdeksän litran säiliön verran, joka riittää vain noin 130 kilometrin ajoon. Tämä on automallin akilleenkantapää.Kaasualttarille on jouduttu uhraamaan myös osa takakontista. Octavian tavarasäiliön tilavuus on normaalisti 640 litraa, mutta kaasu-Octaviassa lattiataso on hieman korkeammalla eikä sen alla ole säilytystilaa. Tavaroille onkin tilaa vain 495 litraa.Edullisia kilometrejä etsimässäKaasuautot käyttävät polttoaineena bio- ja maakaasua. Ensin mainittu kaasuvaihtoehto on ympäristöystävällisempi valinta, sillä biokaasua tuotetaan kiertotalouden periaatteiden mukaisesti muun muassa kotien, kauppojen ja teollisuuden biohajoavista jätteistä sekä yhteiskunnan jätevesistä. Kaasuvaihtoehdoissa ei ole kemiallista eroa, mutta maakaasu on tuontituote Venäjältä.Tätä kirjoitettaessa biokaasun vertailuhinta kilot litroiksi muunnettuna on 0,917 euroa/litra eli 1,43 euroa/kg.Talvioloissa bensankulutus on korkealla – sujuvathan liikkeellelähdöt alkuun bensiinin voimin. Taloudellista ajosta muodostuu niin kukkaron kuin päästöjenkin kannalta, jos ajaa mahdollisimman paljon kaasulla, joka lienee tämän vaihtoehtoisen käyttövoiman kannattajien arkikäytöstä. Kaasuauton hankkiva autoilija on varsin todennäköisesti joltisenkin ympäristötietoinen ja autoilukulujen tarkka räknääjä, ja asuu ja liikkuu luontaisesti kaasutankkausasemien läheisyydessä. Asemaverkosto on maassamme ilahduttavasti tihentynyt, mutta kartalla on tästä näkökulmasta vielä runsaasti valkoisia läikkiä, etenkin kun noustaan Suomi-neidon uumalta pohjoisempaan osaan maata.Tätä kirjoitettaessa henkilöautoille tarkoitettuja kaasutankkausasemia on 52 – nämä ovat joko Gasumin tai muiden toimijoiden asemia. Osa asemista saattaa sijaita hieman syrjemmällä jonkun teollisuuslaitoksen kupeessa, joten näille asemilla käyvä saattaa joutua erkaantumaan lyhyimmältä ajoreitiltään. Aloittelevalla kaasuautoilija löytää kaasuasemien sijainnit kätevästi Gasumin kotisivuilta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Aake Kinnunen Škoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Style DSG autom. Hinta alkaen 32 929 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 694 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,9 (yhd.) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2686 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 710 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä