11.8.2024

Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta

Kuva Aake Kinnunen
Smart #1 Pro+ sähköauto Plus

Smart ei ole enää pieni ollenkaan, mutta #1 näyttää miten samoista palikoista tehdään parempi sähköauto kuin EX30.

Pikkuruisista kaupunkiautoistaan tunnettu Smart on tullut takaisin – isommin. Mercedes-Benzin yhteiskumppaniksi on nyt lähtenyt kiinalainen Geely. Karmeasti nimetyt #1 ja #3 perustuvat Geelyn SEA2-perusrakenteeseen, joten uusien Smartien sisarmalleja ovat Zeekr X ja vuoden puheenaiheeksi muodostunut Volvo EX30

Smart #1 Pro+ sähköauto Plus

Autoista lähempänä Volvon olemusta on Smart #1. Designissa Smartin tötterölook ei pärjää Volvon viileälle designille. Pystyjen lasien ja pyöreiden peltien takia lopputulos muistuttaa puhelimessa kuvailtua Miniä. Kun vielä huomioidaan, että Volvossa on kiinteät ovenkahvat Smartin ujojen ripojen sijaan, ja että ruotsalaisvaikutteisessa autossa on oikeat ikkunakarmit talvea ajatellen, on Smartilla hankalammat lähtökohdat.

Smart #1 Pro+ sähköauto Plus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehokkaat neliöt

Tilanne alkaa kuitenkin kääntyä tämän jälkeen. Smart #1 on nelisen senttiä ruotsalaista pidempi ja erityisesti akselivälissä Smartit kiskovat 10 senttimetriä pidemmän tuloksen. Tässä kokoluokassa ero on ratkaiseva erityisesti takaistuinten tilan suhteen. Smart #1 takatilat ovatkin yllättävän hyvät, sillä myös korkeana säilyvä kattolinja antaa avaruutta kakkosriviin. #1 onkin myös EX30:stä korkeampi (+8,8 cm) ja mielenkiintoisesti hiukan kapeampi. Maavaraa Smartissa on 181 mm. 

Tavaratilaa on perusmuodossa 321 litraa, mutta takapenkkien etäisyyttä voi säätää, joten tavaratilaa saa kasvatettua yli 400 litraan. 

Etuistuimilla ajoasennon saa säädettyä kohtuullisen hyvin ja lopputulos on ruotsalaista konttorituolia tavallisempi. Korkealle nostettu keskikonsoli jättää säilytystilaa myös “sillan alle” ja tekee eturivistä tyköistuvamman. Sisustan materiaalit perustuvat paljolti muoviin, mutta pehmeitä pintoja on sijoiteltu muun muassa polvien kohdalle keskikonsoliin. Säilytyslokeroita onkin hyvin, mutta älypuhelimen langaton latauskolo jättää kylmäksi sekä puhelimen että käyttäjän.

Smart #1 Pro+ sähköauto Plus

Nopeasti nouseva kattolinja, melko korkealle nouseva sileä istuinosa ja kartturin oma kauhukahva antavat Smartille myös hyvät pisteet ikäihmisen käytössä.

Oikeita painikkeita?

Ergonomiassa Smart #1 noudattelee löyhästi Mercedes-Benzin prioriteettejä. Valokytkimet ovat kuljettajan polven kohdalla painikkeina ja ohjauspyörässä on oikeita nappeja esimeriksi ajotietokoneen tai vakionopeussäätimen hallintaan. Jopa ikkunoille on omat kytkimet vuorottelumallin sijaan, mutta peilit on jätetty valikoiden taakse. Smartissa on 9,2-tuumainen mittaristonäyttö ja varustevalikoimassa on jopa tuulilasin heijastusnäyttö. 

Smart #1 Pro+ sähköauto Plus

12,8-tuumainen keskinäyttö on tehty värikkääksi, mutta toimintoja on huiskittu erilaisiin valikoihin poikkeuksellisella vimmalla. On alhaalta vedettävää valikkoa, ylhäältä vedettävää valikkoa, ilmastointia, päänäkymää ja älypuhelinpeilausta. Smartin pelastavana tekijänä on, että ajamisen kannalta tärkeimpiä säätöjä voi tehdä ohjauspyörän ja mittariston avulla. Animoitu kettumaskotti on täysin turha, mutta antaa valikoihin eloa ja eläimen voi vaihtaa myös gepardiksi.

Smart #1 Pro+ sähköauto Plus

Smart #1 on suunniteltu käytettäväksi älypuhelinsovelluksen ja siihen kiinnitetyn käyttäjäprofiilin kanssa. Ilahduttavasti Smartissa on kuitenkin myös melko perinteinen kauko-ohjainavain, jota tosin täytyy vilkaista symmetrisen muotonsa takia ennen napin painamista. Se on kuitenkin merkittävästi mukavampi ratkaisu kuin Volvon tulitikkuaski.

Sähkötuttu

Smart #1 on melko tuttu myös pinnan alta. Akkukoot ovat 49 kWh (LFP) ja 66 kWh (NMC). Taka-akselin sähkömoottorin teho on 200 kW (272 hv) ja vääntö perusversiossa 343 Nm, aivan kuten sisarmallissa. Koeajettu Pro+ nostaa vääntölukeman 384 newtonmetriin. Nelivetoversioiden tehona on 315 kW (428 hv). Myös isomman akkuversion vetomassat täsmäävät sisarmallin kanssa, mutta pienempi akkuversio jää Smartin kohdalla ilman vetokykyä.

Smart #1 Pro+ sähköauto Plus

Isommalla akulla varustettu Pro+ eroaa Pro-perusmallista myös lataustehossa. AC-latauksen (Type 2) huipputeho nousee erinomaisen käytettävään 22 kilowattiin 7,4 kilowatista (yksivaihe). Samalla DC-pikalatauksen (CCS) teho nousee 130 kilowatista 150 kilowattiin.

Latauskokeessa Smart #1 suoriutuukin hyvin ja ripeä AC-lataus osoitti käyttökelpoisuutensa esimerkiksi akun täydentämisessä lounastauon aikana. Auton arvioima toimintamatka vaikuttaa kohtuullisen tarkalta.

WLTP-toimintamatka on 420–440 kilometriä (Pro 310 km), joten paperilla Smart antaa hiukan tasoitusta Volvolle. Käytännössä toimintamatkat ovat lähempänä toisiaan, sillä autojen kulutukset pyörivät helposti reilussa 16 kilowattitunnissa per 100 km.

Smart #1 Pro+ sähköauto Plus

Smartin talviominaisuudet toimintamatkan arvioinnin, kulutuksen ja latauksen suhteen antavat vielä odottaa kylmempiä aikoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paremmin alustettu

Ohjauspyörän takana Smart #1 tuntuu suoraviivaiselta ajettavalta ja sopivan ripeältä. Alusta on tuntuvasti Volvoa kontrolloidumpi, joten auto ei heilu, huoju ja pompi samaan tapaan. Ajettavuudessa onkin pientä pilkettä silmäkulmassa tinkimättä maantievakaudesta tai mukavuudesta. Sisarmallin tavoin Smart #1 on sivutuuliherkkä.

Smart #1 Pro+ sähköauto Plus

Äänieristyksessä rengasmelu on riippuvaista tien pinnasta. Karmittomat ikkunat herättävät ajoittain suhinaepäilyjä moottoritiellä, mutta mahdolliset äänet jäävät helposti musiikin alle. Älypuhelinpeilauksessa mikrofonin tietosuojaoikeudet täytyy ärsyttävästi kuitata joka käynnistyksessä erikseen ja noin joka kolmannella käynnistyksellä ääniavustin kuulostaa lukevan viestit vastatuuleen. 

Melkoinen muodonmuutos

Smart #1 on lähes shokeeraava loikka B-segmenttiin valmistajalta, joka tuli tunnetuksi piskuisista kaupunkiautoista. Malliston pienin on nyt kookkaampi kuin monien valmistajien kakkosmalli!

Smart #1 Pro+ sähköauto Plus

Samalla #1 antaa aihetta pohtia sisarmallin asemaa. Samoista rakennuspalikoista paremmin suuniteltu kokonaisuus pistää miettimään, mikä oikein on Volvon asema Geelyn merkkipaletissa. Hukkasiko ruotsalaisvalmistaja pelikirjansa sähkömurroksessa kuin Volkswagen ID.3:n kanssa, vai onko merkki laitettu pääkonttorista käsin koville muun muassa valmistuskustannusten suhteen?

Smart #1 Pro+ sähköauto Plus

Viimeisenä sivalluksena länteen on hinta. Smart #1 laittaa sisaren koville myös hinnassa, sillä Smart #1 Pro+ rinnastuu helposti EX30 Single Extended Range Plussaan varusteiltaan. Tuolloin Smart on yli 3 000 euroa fiksumpi ratkaisu. Myös takuun osalta Smart on monia kilpailijoita innokkaampi.

Aihetunniste ykkösen hinnat alkavat pienen akun Pro-version 39 390 eurosta ja ison akun Pro+:n 43 390 eurosta. Nelivetoinen Pulse on 47 490 euroa ja malliston huipulla on vielä suorituskykyhenkisempip Brabus.

Smart #1 Pro+ sähköauto Plus

Smart #1 Pro+

SÄHKÖAUTO, takaveto

200 kW (272 hv), 384 Nm

Akku brutto / netto 66,0 / 64,0 kWh

Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A)

CCS: 150 kW

WLTP-kulutus 17,0 kWh / 100 km

toimintamatka 420 km

Suorituskyky 0–100 km/h 6,7 s

huippunopeus 180 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 270 mm

Leveys 1 822 mm

Korkeus 1 636 mm

Akseliväli 2 750 mm

Tavaratila 323–411 l, 986 l takaistuimet kaadettuna + 16 l keulatila

Omamassa 1 800 kg

perävaunu 1 600 / 750 kg

 

Euro NCAP 5 tähteä (2022)

Takuu 5 vuotta

ajoakku 8 v / 200 000 km

Hinta alkaen 43 390 €

koeajoauto 43 390 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat