11.8.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Smart ei ole enää pieni ollenkaan, mutta #1 näyttää miten samoista palikoista tehdään parempi sähköauto kuin EX30. Pikkuruisista kaupunkiautoistaan tunnettu Smart on tullut takaisin – isommin. Mercedes-Benzin yhteiskumppaniksi on nyt lähtenyt kiinalainen Geely. Karmeasti nimetyt #1 ja #3 perustuvat Geelyn SEA2-perusrakenteeseen, joten uusien Smartien sisarmalleja ovat Zeekr X ja vuoden puheenaiheeksi muodostunut Volvo EX30. Autoista lähempänä Volvon olemusta on Smart #1. Designissa Smartin tötterölook ei pärjää Volvon viileälle designille. Pystyjen lasien ja pyöreiden peltien takia lopputulos muistuttaa puhelimessa kuvailtua Miniä. Kun vielä huomioidaan, että Volvossa on kiinteät ovenkahvat Smartin ujojen ripojen sijaan, ja että ruotsalaisvaikutteisessa autossa on oikeat ikkunakarmit talvea ajatellen, on Smartilla hankalammat lähtökohdat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokkaat neliötTilanne alkaa kuitenkin kääntyä tämän jälkeen. Smart #1 on nelisen senttiä ruotsalaista pidempi ja erityisesti akselivälissä Smartit kiskovat 10 senttimetriä pidemmän tuloksen. Tässä kokoluokassa ero on ratkaiseva erityisesti takaistuinten tilan suhteen. Smart #1 takatilat ovatkin yllättävän hyvät, sillä myös korkeana säilyvä kattolinja antaa avaruutta kakkosriviin. #1 onkin myös EX30:stä korkeampi (+8,8 cm) ja mielenkiintoisesti hiukan kapeampi. Maavaraa Smartissa on 181 mm. Tavaratilaa on perusmuodossa 321 litraa, mutta takapenkkien etäisyyttä voi säätää, joten tavaratilaa saa kasvatettua yli 400 litraan. Etuistuimilla ajoasennon saa säädettyä kohtuullisen hyvin ja lopputulos on ruotsalaista konttorituolia tavallisempi. Korkealle nostettu keskikonsoli jättää säilytystilaa myös “sillan alle” ja tekee eturivistä tyköistuvamman. Sisustan materiaalit perustuvat paljolti muoviin, mutta pehmeitä pintoja on sijoiteltu muun muassa polvien kohdalle keskikonsoliin. Säilytyslokeroita onkin hyvin, mutta älypuhelimen langaton latauskolo jättää kylmäksi sekä puhelimen että käyttäjän. Nopeasti nouseva kattolinja, melko korkealle nouseva sileä istuinosa ja kartturin oma kauhukahva antavat Smartille myös hyvät pisteet ikäihmisen käytössä.Oikeita painikkeita?Ergonomiassa Smart #1 noudattelee löyhästi Mercedes-Benzin prioriteettejä. Valokytkimet ovat kuljettajan polven kohdalla painikkeina ja ohjauspyörässä on oikeita nappeja esimeriksi ajotietokoneen tai vakionopeussäätimen hallintaan. Jopa ikkunoille on omat kytkimet vuorottelumallin sijaan, mutta peilit on jätetty valikoiden taakse. Smartissa on 9,2-tuumainen mittaristonäyttö ja varustevalikoimassa on jopa tuulilasin heijastusnäyttö. 12,8-tuumainen keskinäyttö on tehty värikkääksi, mutta toimintoja on huiskittu erilaisiin valikoihin poikkeuksellisella vimmalla. On alhaalta vedettävää valikkoa, ylhäältä vedettävää valikkoa, ilmastointia, päänäkymää ja älypuhelinpeilausta. Smartin pelastavana tekijänä on, että ajamisen kannalta tärkeimpiä säätöjä voi tehdä ohjauspyörän ja mittariston avulla. Animoitu kettumaskotti on täysin turha, mutta antaa valikoihin eloa ja eläimen voi vaihtaa myös gepardiksi.Smart #1 on suunniteltu käytettäväksi älypuhelinsovelluksen ja siihen kiinnitetyn käyttäjäprofiilin kanssa. Ilahduttavasti Smartissa on kuitenkin myös melko perinteinen kauko-ohjainavain, jota tosin täytyy vilkaista symmetrisen muotonsa takia ennen napin painamista. Se on kuitenkin merkittävästi mukavampi ratkaisu kuin Volvon tulitikkuaski.SähkötuttuSmart #1 on melko tuttu myös pinnan alta. Akkukoot ovat 49 kWh (LFP) ja 66 kWh (NMC). Taka-akselin sähkömoottorin teho on 200 kW (272 hv) ja vääntö perusversiossa 343 Nm, aivan kuten sisarmallissa. Koeajettu Pro+ nostaa vääntölukeman 384 newtonmetriin. Nelivetoversioiden tehona on 315 kW (428 hv). Myös isomman akkuversion vetomassat täsmäävät sisarmallin kanssa, mutta pienempi akkuversio jää Smartin kohdalla ilman vetokykyä.Isommalla akulla varustettu Pro+ eroaa Pro-perusmallista myös lataustehossa. AC-latauksen (Type 2) huipputeho nousee erinomaisen käytettävään 22 kilowattiin 7,4 kilowatista (yksivaihe). Samalla DC-pikalatauksen (CCS) teho nousee 130 kilowatista 150 kilowattiin.Latauskokeessa Smart #1 suoriutuukin hyvin ja ripeä AC-lataus osoitti käyttökelpoisuutensa esimerkiksi akun täydentämisessä lounastauon aikana. Auton arvioima toimintamatka vaikuttaa kohtuullisen tarkalta.WLTP-toimintamatka on 420–440 kilometriä (Pro 310 km), joten paperilla Smart antaa hiukan tasoitusta Volvolle. Käytännössä toimintamatkat ovat lähempänä toisiaan, sillä autojen kulutukset pyörivät helposti reilussa 16 kilowattitunnissa per 100 km.Smartin talviominaisuudet toimintamatkan arvioinnin, kulutuksen ja latauksen suhteen antavat vielä odottaa kylmempiä aikoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParemmin alustettuOhjauspyörän takana Smart #1 tuntuu suoraviivaiselta ajettavalta ja sopivan ripeältä. Alusta on tuntuvasti Volvoa kontrolloidumpi, joten auto ei heilu, huoju ja pompi samaan tapaan. Ajettavuudessa onkin pientä pilkettä silmäkulmassa tinkimättä maantievakaudesta tai mukavuudesta. Sisarmallin tavoin Smart #1 on sivutuuliherkkä.Äänieristyksessä rengasmelu on riippuvaista tien pinnasta. Karmittomat ikkunat herättävät ajoittain suhinaepäilyjä moottoritiellä, mutta mahdolliset äänet jäävät helposti musiikin alle. Älypuhelinpeilauksessa mikrofonin tietosuojaoikeudet täytyy ärsyttävästi kuitata joka käynnistyksessä erikseen ja noin joka kolmannella käynnistyksellä ääniavustin kuulostaa lukevan viestit vastatuuleen. Melkoinen muodonmuutosSmart #1 on lähes shokeeraava loikka B-segmenttiin valmistajalta, joka tuli tunnetuksi piskuisista kaupunkiautoista. Malliston pienin on nyt kookkaampi kuin monien valmistajien kakkosmalli!Samalla #1 antaa aihetta pohtia sisarmallin asemaa. Samoista rakennuspalikoista paremmin suuniteltu kokonaisuus pistää miettimään, mikä oikein on Volvon asema Geelyn merkkipaletissa. Hukkasiko ruotsalaisvalmistaja pelikirjansa sähkömurroksessa kuin Volkswagen ID.3:n kanssa, vai onko merkki laitettu pääkonttorista käsin koville muun muassa valmistuskustannusten suhteen?Viimeisenä sivalluksena länteen on hinta. Smart #1 laittaa sisaren koville myös hinnassa, sillä Smart #1 Pro+ rinnastuu helposti EX30 Single Extended Range Plussaan varusteiltaan. Tuolloin Smart on yli 3 000 euroa fiksumpi ratkaisu. Myös takuun osalta Smart on monia kilpailijoita innokkaampi.Aihetunniste ykkösen hinnat alkavat pienen akun Pro-version 39 390 eurosta ja ison akun Pro+:n 43 390 eurosta. Nelivetoinen Pulse on 47 490 euroa ja malliston huipulla on vielä suorituskykyhenkisempip Brabus. Smart #1 Pro+ SÄHKÖAUTO, takaveto 200 kW (272 hv), 384 Nm Akku brutto / netto 66,0 / 64,0 kWh Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A) CCS: 150 kW WLTP-kulutus 17,0 kWh / 100 km toimintamatka 420 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,7 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 270 mm Leveys 1 822 mm Korkeus 1 636 mm Akseliväli 2 750 mm Tavaratila 323–411 l, 986 l takaistuimet kaadettuna + 16 l keulatila Omamassa 1 800 kg perävaunu 1 600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 5 vuotta ajoakku 8 v / 200 000 km Hinta alkaen 43 390 € koeajoauto 43 390 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.7.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #1 – se pienempi iso-Smart 27.5.2024 Koeajo Koeajo: Smart #3 – risuaidalla kohti uutta tulevaisuutta 19.4.2023 Ajoneuvot Smart #3 on 4,4-metrinen sähköcrossover – minne menet, Smart? 15.4.2022 Ajoneuvot Smart #1 – tämä omena putosi kauas puusta 15.2.2022 Ajoneuvot Smart heittää kokonaan uuden vaihteen silmään – täyssähköinen crossover #1 on pian tuotantovalmis 12.9.2021 Ajoneuvot Smart Concept #1 esittelee valmistajan uuden, kookkaamman suunnan 21.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Pieni vallankumous – Smart EQ Fortwo ja EQ Forfour 22.1.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Smart EQ Fortwo – vielä kerran virkeämmin 27.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Smart Fortwo Cabrio Electric Drive – kuvitelmista keskustoihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä