14.7.2025

Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu

Kuva Tuomas Rajala

Historian suurin Smart on myös suorituskykyisin. Alle 4 sekunnissa sataseen kiihtyvä perhevankkuri ei laturilla vanhene.

Ajan Smartin suurimmalla malliversiolla Keski-Suomessa sijaitsevan automarketin pihalle. Viereiseen ruutuun kaartaa minikokoinen auto, jossa on keulalla tutun oloinen merkki. Vastaava logo löytyy myös oman koeajopelini nokalta.

Autoilla on reilu kokoero, sillä viereen ajanut lilliputtiauto on niin pieni, että penkit kaatamalla voisin työntää koko vehkeen sisään autooni. Tekisi mieli kokeilla, en vain viitsi liata sisätilaa.

Smart on kulkenut kauas merkin menneistä ajoista. Kaksi ja puoli metriä pitkästä ja 730 kiloa painavasta Smart Fortwosta on kuljettu Smart #5:een, joka on 4,7 metriä pitkä ja painaa 2400 kiloa. #5 on siis oikeasti kookas SUV-malli.

Uusi viitonen on näyttävä kokonaisuus, joka on etenkin nelivetoisena Brabus-versiona häijy tapaus. Pihalla seisoessaan sen näyttää miltä tahansa modernilta sähköautomallilta, mutta Brabus-logon taakse on piiloutunut härski sähkötykki, joka saa kyytiläisen kikattamaan tai haukkomaan henkeään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rajut teholukemat

Kun Smartilla tuuppaa kaasupolkimen lattiaan, miettii muutaman millisekunnin ja ampaisee rajusti kohti horisonttia. Kiihtyvyys on tuntuvaa, mitäs ihmettä. Onko Smart tehnyt suurimmasta mallistaan myös kaikkein nopeimmin kiihtyvän? Pysähdyn vilkaisemaan auton tietolomaketta, sillä repäisy tuntui yllättävän rajulta.

Toden totta Smart #5 nipistää kolmosen kiihdytyslukemasta pois kymmenyksen verran. 0–100 km/h taittuu 3,8 sekunnissa. Itse asiassa nopeamminkin jos akku ja muut olosuhteet kohtaavat, sillä parhaimmillaan kiihtyvyydeksi voidaan kirjoittaa 3,47 sekuntia. Tuntuu siltä, että ero kolmosen ja viton sen välillä olisi selkeästi suurempi. Vitonen on nimittäin selkeästi suurempi automalli, ja siksi repäisy tuntuu vieläkin väkivaltaisemmalta kuin pienemmällä #3:lla.

#5 Brabus -malli on nelivetoinen ja voimaa on paperillakin massiivisesti. Tehoa on 646 hevosvoimaa ja vääntöä 710 Nm. Lukemat takaavat rajun kiihtyvyyden niin paikaltaan kuin ohitustilanteessa. #5 on yksi miellyttävimmistä autoista, kun ohitus pitää suorittaa lyhyessä ajassa.

Smartin suurimmassa mallissa on kaksi akkukokoa, joista pienempää saa vain takavetoversion kanssa. Pieni akku on 74,4 kW ja se takaa takavetoiselle autolle 465 km toimintamatkan WLTP-mittaustavan mukaan. Suurempiakkuinen takaveto jaksaa yhdellä latauksella 590 km.

Nelivetoversiot kuluttavat enemmän, sillä isolla akulla ja joka nurkasta raapivana toimintamatka jää 540 kilometriin. Tämä vaatii kevyttä ajotapaa, sillä optimaalisessa kesäkelissä Brabus-version toimintamatka oli lähempänä 450 kilometriä kuin ilmoitettua.

WLTP-mittaustavan mukainen keskikulutus on nelivetomalleilla 19,9 kWh, mutta koeajolla lukemaan joutui laittamaan vähintään 5 kWh lisää. Toki WLTP-lukuihin on mahdollista yltää, mutta se tarkoittaa, ettei moottoritiellä ajella kesärajoitusten mukaisia nopeuksia.

Toimintamatka ei voisi vähempää kiinnostaa

Rehellisesti sanottuna toimintamatkan pieneneminen ei voisi kiinnostaa vähempää, sillä Smart #5 on yksi markkinoiden nopeimmin latautuvista automalleista. DC-latauksen nopeus on parhaimmillaan 400 kW, mikä on lähes kaikille muille automalleille aivan silkkaa utopiaa. Kaiken lisäksi latausnopeus toteutuu oikeassa maailmassa.

Latausnopeudessa edelle menevät Lucid Air ja Lotus Eletre. Lucidin sähköjärjestelmä on Lotuksesta ja Smartista poiketen 900 volttinen. Markkinoiden nopeimpiin lataajiin kuuluu Audi e-tron GT, joka yltää tasoihin #5:n kanssa 10–80 prosentin latausajassa. Vastaavaan kykenee myös Porsche Taycan.

Hyvää ja huonoa

  • Huikea latausnopeus
  • Raju voimalinja
  • Varustelu
  • Huippumallin hinnoittelu
  • Tilava ohjaamo
  • Hulppea kulutus moottoritieajossa

Koeajolenkillä latasin autoa useamman kerran 400 kW nopeuteen kykenevällä laturilla, mutta akku ei ollut riittävän tyhjä nopeimmalle mahdolliselle lukemalle. Tauluun pamahtanut 320 kW latausnopeus on sekin suorastaan koominen, sillä moisia nopeuksia ei juuri latureilla näe.

Isoakkuinen Smart lataa nopealla laturilla niin livakkaasti, että vessareissun ja kahvin ostamisen aikana auto on usein ehtinyt saavuttaa suurimman osan virrantarpeestaan. Jos laturi pystyy luovuttamaan riittävästi virtaa, saavuttaa #5 10–80 prosentin latauksen 18 minuutissa. Se on ripeää.

Pienempi akkukoko edustaa perinteisempää lataustekniikkaa, ja siinä onkin 400 voltin sähköjärjestelmä. Maksimilatausnopeus pieniakkuisella takavedolla on 150 kW, mikä sekin on kelvollinen luku, muttei toki mitään verrattuna isoakkuisen nopeuteen.

Vitonen on automalli, jonka kanssa ei koe lataus- tai toimintamatka-ahdistusta, sillä lataaminen on lähes yhtä nopeaa kuin tankkaaminen. Toki talvikeli saattaa aiheuttaa hieman haasteita latausnopeudelle, mutta lämmitetyllä akulla homma toiminee hyvin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nätti sisältä ja ulkoa

Teknisesti homma siis toimii, eikä pahaa sanottavaa ole myöskään muotoilussa. Ulkoa kyseessä on muodollisesti pätevä SUV. Etenkin kookkaammilla Brabus-vanteilla. Ulkomuoto viimeistellään sisään painuvilla kahvoilla, jotka ponnahtavat ulos korista kuskin lähestyessä autoa. Mutta eivät toki aina, sillä välillä homma joutuu hoitamaan manuaalisesti avaimen napista.

Sisusta sen sijaan on yksi makeimpia näkemiäni. Tietoviihdenäyttö koostuu kahdesta isosta paneelista, joista toinen on etumatkustajan valtakunta. Näyttö suuttuu jos kuski tuijottaa paneelia ja rankaisee heti laittamalla näkymään varoitustekstin.

Molemmat paneelit on laitettu soikion muotoiseen kehykseen ja kokonaisuus on todella tyylikäs tapaus. Tietoviihteen visuaalinen ilme on tyylikäs ja kokonaisuus selkeä. Valikoista löytää haluamansa pääsääntöisesti helposti. Näyttö ei myöskään temppuillut koeajon aikana, mikä on aina hyvä uutinen.

Ohjaamo on tilava ja tyylikäs. Varustelu on kattavaa, ja Brabus-mallissa on pitkälti kaikki mahdollinen vakiovarusteena. Pelkästään auton ulkopuolen turvavarustelu on kattavaa: viisi tutkaa ja kuusi kameraa. Ne kuvaavat ja aistivat 300 metriä eteenpäin ja 150 metriä taaksepäin.

Turvallisuusvarusteita on iso lista, ja niiden pois kikkailemisessa kestää aina hetken aikaa. Nopeusvaroitus, ja kaksi erillistä kuljettajan vireystilaa valvovaa järjestelmää on pakko laittaa pois toiminnasta, sillä muuten auto piippailee jatkuvasti. Järjestelmien tarkoitus on hyvä, mutta järjestelmän miellyttäminen edellyttäisi täydellistä keskittymistä kaiken aikaa. Pelkkä sivulle vilkaiseminen saa järjestelmän inahtamaan.

Etäisyystutka todella haluaa etäisyytensä

Erityisen ärsyttävä kapistus on myös automaattinen vakionopeudensäätimen nopeustunnistus, joka lyö merkin muuttuessa jarrut pohjaan ja hidastaa uuteen nopeuteen. Se myös lämää tauluun absoluuttisen mittarilukeman, jolloin ajellaankin todellisuudessa alinopeutta. Kun piipitykset on vaimennettu, voi ajomatka vihdoin alkaa.

Vakionopeudensäätimestä löytyy autonomista ajamista edustava autopilotti ja mukautuva vakkari. Autopilotti toimii yllättävän hyvin, mutta adaptiivisen vakkarin etäisyys on säädetty todella pitkäksi. Pisimmällä asetuksella Smart reagoi edellä ajavaan autoon sadan metrin päästä, ja lähimmilläänkin jätetään todella reipas välimatka edelliseen.

Mukautuva vakionopeudensäädin ei ole kovin käyttökelpoinen ruuhkassa, sillä sitä käyttäessä väliin puikkaajia on jatkuvasti. Välimatka on niin pitkä, että se tulkitaan tien antamiseksi. Toki ongelmaa ei ole, jos letkassa eteen pukkaaminen ei kuskia haittaa. Oma kärsivällisyyteni ei moiseen riitä.

Halvimmillaan Smart #5 maksaa 45 390 euroa. Tuolloin ostaja saa itselleen pienempiakkuisen ja takavetoisen version, joka poikkeaa merkittävästi parhaiten varustellusta Brabuksesta. Hieman lähemmäs pääsee Pro+ -malli, jossa on iso akku, mutta edelleen takaveto. Halvin nelikko (Pulse) maksaa 54 990 euroa, joka on jo hyvin lähellä Brabusta.

Vitosen huippumalli Brabus on todella pätevä ja tehokas SUV, jota on maailmalla sanottu Teslan-tappajaksi. Nimitys ei ole välttämättä kaukana, sillä ominaisuudet ovat linjassa. Erityisen houkuttelevasti on hinnoiteltu Brabus-versio, joka maksaa 59 990 euroa. Se on tämän koko- ja teholuokan autosta yllättävän edullinen hinta.

Smart #5 Brabus

SÄHKÖAUTO, neliveto

475 kW (646 hv), 710 Nm

Akku brutto / netto 100,0 kWh / 94,0 kWh

Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A)

CCS: 400 kW

WLTP-kulutus 19,9 kWh / 100 km

toimintamatka 540 km

Suorituskyky 0–100 km/h 3,47 s

huippunopeus 210 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 692 mm

Leveys 1 920 mm

Korkeus 1 705 mm

Akseliväli 2 900 mm

Tavaratila 470–1 530 + 47 l

Omamassa 2 400 kg

perävaunu 1 600 / 750 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 5 vuotta

ajoakku 8 v / 200 000 km

Hinta alkaen 59 990 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat