2.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki Swift 4×4 – Suomen halvin neliveto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki Swift 4x4 haastaa etuvetoiset ja nelivetoiset kilpailijat tosissaan. Hyvää: aidosti pieni auto, neliveto, hinta. Huonoa: ohjauksen jähmeä palautus. Suzuki Swift on edelleen pikkuauto. Ulkomittoja ei juuri ole levitetty, mutta sisätilat ovat avarammat ja varustelu on hintaansa nähden hyvä. Hinnaltaan se on nyt Suomen halvin neliveto, mutta myös ulkonäkö on saanut kelpo piristyksen.Pääsiäiseksi Suomeen saapuva Suzuki Swift on meillä aina nelivetoinen ja hintalappu osoittaa 16 390 euron hintaa. Näin ollen Fiat Panda menettää tähän asti hallussaan olleen Suomen halvimman uuden nelivetoauton tittelin. Ykköspaikalle kirii nyt Suzuki Swift, sillä nelivetoinen Fiat Panda maksaa 17 215 euroa ja kolmannen sijan nappaava Dacia Duster 19 999 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudistettu moottoriNelivetoisen Suzuki Swiftin voimanlähde kantaa edeltäjästä tuttua nimeä 1.2 Dualjet. Valmistajan mukaan moottorin polttoainetehokkuutta on parannettu ja se on aikaisempaa hiljaisempi.Se tarjoaa 66 kW (90 hv) tehon ja 120 Nm väännön. Vaihteistona on viisiportainen manuaali.Moottoria ja vaihteistoa päästiin ensikoeajossa kokeilemaan etuvetoisen Swiftin keulalla. Ainakin Keski-Euroopan mutkaisilla teillä kokonaisuus toimi hyvin. Isompaa moottoria ei tullut kaivanneeksi ja vaihteisto toimi selkeästi ja kakistelematta.Painonpudotus on osa Suzukin taktiikkaa polttoaineenkulutuksen vähentämisessä. Uuden Swiftin omapaino on 1 025 kiloa. Polttoaineenkulutuksen vähentämiseen tähtää myös se, että hyvissä olosuhteissa auto käyttää vain etupyörävetoa. Kun etu- ja takapyörien välille syntyy nopeuseroa, viskoosikytkin siirtää välittömästi voimaa myös takapyörille.Polttoaineenkulutus yhdistetyssä maantie- ja kaupunkiajossa on virallisen ilmoituksen mukaan 4,9 litraa sadalla kilometrillä.Pieneenkin talliinUuden Swiftin akseliväli on 2,45 metriä eli kaksi senttiä entistä pidempi. Raideväliä on edessä ja takana neljä senttiä enemmän kuin ennen ja pyörät ovat aivan korin kulmissa. Entistä pienempää kääntösädettä kiittää ahtaissa paikoissa liikkuva.Näillä ratkaisuilla on pyritty parantamaan Swiftin ajettavuutta ja käsiteltävyyttä. Samalla on saatu lisää tilaa matkustamoon. Entistä matalammalla olevat istuimet antavat lisää pääntilaa ja tavaratila on kasvanut viidenneksellä. Ja 265 litran tavaratila kasvaa 947 litraan, kun takaistuimen selkänojat taitetaan alas.Etuistuimet ovat auton hintaan ja kokoon nähden toimivat, mutta takaistuin ei tarjoa minkäänlaista sivuttaistukea. Swift on rekisteröity viidelle, mutta kolmea täysikasvuista matkustajaa takaistuimelle ei kannata sovitella. Kahdelle aikuiselle takaistuin on riittävä ja jalkatilaa on pieneksi autoksi yllättävänkin mukavasti. Pääntilaa on reilusti sekä edessä että takana.Hyvä varusteluPeruutuskamera on ehdottoman hyödyllinen apulainen, koska korin muoto jättää muutoin näkyvyyden auton taakse melko vajaaksi. Varustukseen kuuluu myös seitsentuumainen värikosketusnäyttö, neljä kaiutinta, audion käyttökytkimet ohjauspyörässä, usb-liitin ja 12 V virtapistoke keskikonsolissa. Ajotietokoneesta löytyy kello, ulkolämpötila, polttoaineenkulutus ja riittävyys, keskinopeus sekä vaihtamistarpeen ilmaisin. Älypuhelinsovelluksia voi käyttää kojelaudan näytöllä.Teksti ja kuvat: Eila ParviainenLisätietoja: www.suzuki.fi/swift/ Suzuki Swift 4x4 Hinta alkaen 16 390 € Moottori Bensiinimoottori 1 242 cm³, 4 sylinteriä, 16 venttiiliä, monipistesuihkutus, 5-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 66 kW (90 hv), 0600 r/min Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,6 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 3840 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2450 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa