26.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Taloudelliseksi viilattu – Ford Transit 350 2.0 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ison Ford Transit:n moottoria ja ohjaamoa päivitettiin. Hyvää: laaja mallisto, varustelumahdollisuudet, taloudellisuus, ajettavuus, ajoasento. Huonoa: elektroniset turvavarusteet eivät ole vakiona. Vuodesta 1965 valmistettu Ford Transit on mallinimeltään markkinoiden pitkäikäisin pakettiauto ja varmasti yksi tunnetuimmista. Suosion säilyttämiseksi kehityksen on oltava jatkuvaa. Viime talvena uudistettiin pienempi tonniluokan Transit Custom, ja nyt on raskaampien Transit-versioiden vuoro. Muuttuneita osia kerrotaan olevan 4 600, mutta ainakin päältä katsoen erot ovat minimaalisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuurimmat erot ohjaamossaHelpoimmin uutuuden erottaa rinkulamaisista päiväajovaloista. Myös maski on polleampi ja puskurit aerodynaamisemmin muotoillut. Ohjaamossa uudistukset ovat isompia, jyhkeä kojelauta on selkeälinjainen. Selkeyttä korostaa se, että toiminnot on siirretty entistä enemmän ratin nappuloilla tai kosketusnäytön kautta käytettäviksi. Käyttölogiikka on tuttua Fordin henkilöautomalleista. Istuimet ovat tuhdimmin muotoillut, ja säilytyslokeroita on lisätty.Henkilöautomainen ratti näyttää pieneltä suuressa ohjaamossa, mutta on kätevä käsitellä. Suurin muutos on kuitenkin sähköiseen ohjaustehostukseen siirtyminen. Ford on onnistunut toteutuksessa, lisäkeveydestä huolimatta ohjauksen tarkkuus ja tunnokkuus eivät ole juuri kärsineet.Sähköistä turvallisuuttaPolttoaineen säästämisen lisäksi sähköinen ohjaus on mahdollistanut elektronisten turvajärjestelmien lisäämisen. Transit osaa avustaa kuljettajaa muun muassa kaistalla pysymisessä, turvavälin säilyttämisessä jonossa, törmäysten välttämisessä ja pysäköinnissä. Nettiyhteys on jo arkipäivää pakettiautoissakin, uutuutena auton liikkeitä, kuskin ajotapaa ja auton kuntoa on mahdollisuus seurata telemetriatiedoilla. Myös ison Transitin moottori on pienennetty kaksilitraiseksi, tehoversioita on neljä: 105, 130, 170 tai 185 hevosvoimaa. Suorituskyky on ennallaan, mutta taloudellisuus on petraantunut. Moottorin viilaamisen lisäksi painoa on saatu tiputettua parhaimmillaan 80 kiloa.Jos haluaa pihistää vielä enemmän, voi valita kevythybridiversion, jossa 48 voltin sähköjärjestelmä pystyy ottamaan talteen liike-energiaa hidastuksista ja käyttämään sitä kiihdytyksiä avittamaan. Kevyesti kuormattuna korkeakin versio hämmästytti lyhyellä lenkillä seitsemän litran kulutuksellaan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?