26.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Taloudelliseksi viilattu – Ford Transit 350 2.0 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ison Ford Transit:n moottoria ja ohjaamoa päivitettiin. Hyvää: laaja mallisto, varustelumahdollisuudet, taloudellisuus, ajettavuus, ajoasento. Huonoa: elektroniset turvavarusteet eivät ole vakiona. Vuodesta 1965 valmistettu Ford Transit on mallinimeltään markkinoiden pitkäikäisin pakettiauto ja varmasti yksi tunnetuimmista. Suosion säilyttämiseksi kehityksen on oltava jatkuvaa. Viime talvena uudistettiin pienempi tonniluokan Transit Custom, ja nyt on raskaampien Transit-versioiden vuoro. Muuttuneita osia kerrotaan olevan 4 600, mutta ainakin päältä katsoen erot ovat minimaalisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuurimmat erot ohjaamossaHelpoimmin uutuuden erottaa rinkulamaisista päiväajovaloista. Myös maski on polleampi ja puskurit aerodynaamisemmin muotoillut. Ohjaamossa uudistukset ovat isompia, jyhkeä kojelauta on selkeälinjainen. Selkeyttä korostaa se, että toiminnot on siirretty entistä enemmän ratin nappuloilla tai kosketusnäytön kautta käytettäviksi. Käyttölogiikka on tuttua Fordin henkilöautomalleista. Istuimet ovat tuhdimmin muotoillut, ja säilytyslokeroita on lisätty.Henkilöautomainen ratti näyttää pieneltä suuressa ohjaamossa, mutta on kätevä käsitellä. Suurin muutos on kuitenkin sähköiseen ohjaustehostukseen siirtyminen. Ford on onnistunut toteutuksessa, lisäkeveydestä huolimatta ohjauksen tarkkuus ja tunnokkuus eivät ole juuri kärsineet.Sähköistä turvallisuuttaPolttoaineen säästämisen lisäksi sähköinen ohjaus on mahdollistanut elektronisten turvajärjestelmien lisäämisen. Transit osaa avustaa kuljettajaa muun muassa kaistalla pysymisessä, turvavälin säilyttämisessä jonossa, törmäysten välttämisessä ja pysäköinnissä. Nettiyhteys on jo arkipäivää pakettiautoissakin, uutuutena auton liikkeitä, kuskin ajotapaa ja auton kuntoa on mahdollisuus seurata telemetriatiedoilla. Myös ison Transitin moottori on pienennetty kaksilitraiseksi, tehoversioita on neljä: 105, 130, 170 tai 185 hevosvoimaa. Suorituskyky on ennallaan, mutta taloudellisuus on petraantunut. Moottorin viilaamisen lisäksi painoa on saatu tiputettua parhaimmillaan 80 kiloa.Jos haluaa pihistää vielä enemmän, voi valita kevythybridiversion, jossa 48 voltin sähköjärjestelmä pystyy ottamaan talteen liike-energiaa hidastuksista ja käyttämään sitä kiihdytyksiä avittamaan. Kevyesti kuormattuna korkeakin versio hämmästytti lyhyellä lenkillä seitsemän litran kulutuksellaan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!