7.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: tehty taajamaan – Toyota Yaris Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jotkut pikkuautot yrittävät leikkiä isompiaan. Toiset, kuten uudistettu Toyota Yaris, pysyvät tiukasti alkuperäisessä teemassa. Hyvää: näppäryys, vaivattomuus, helppo kulku autoon. Huonoa: ajoasento, moottorin ääni kiihdytyksissä. Pikkuautoluokassa malli-iät venyvät nykyään varsin pitkiksi, ja tätä suuntausta noudattaa myös Toyota Yaris, jonka nykyinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2011. Suuremmissa autosegmenteissä olisi kuuden vuoden jälkeen ollut jo kokonaan uuden mallin aika, mutta Toyotalla tyydyttiin jatkamaan taivalta lievemmällä uudistuksella.Se on nyky-Yarisille muuten jo toinen lajissaan: edellisen faceliftin auto koki vuonna 2014, jolloin maski sai nykyisenkaltaisen, alkuperäistä ahnaamman ilmeen. Nuo pääpiirteet on tällä kertaa säilytetty, ja keulassa on tehty vain pientä hiomista muun muassa jäähdyttimen säleikköön.Takana erot sen sijaan ovat jo selvempiä. Valot ulottuvat nyt takaluukun päälle, ja luukkuun on muotoiltu kaari, joka jatkuu aina puskuriin koverrettuihin aukkoihin asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIso pikkulohkoTeknisellä puolella uutta on 1,5-litrainen bensiinimoottori, joka korvasi aiemman 1,33-litraiseksi kutsutun koneen. Huipputeho nousi samalla 12 hevosvoimaa, ja maksimivääntö asettuu 11 newtonmetriä korkeampaan lukemaan.Ylemmässä pikkuautoluokassa, missä kilpailijat yleisesti käyttävät kolmipyttyisiä ahdettuja lilliputtimoottoreita, Yarisin puolitoistalitrainen nelonen vaikuttaa melkoiselta isolohkolta. Lisää pesäeroa syntyy siitä, että moottori on valtavirrasta poiketen vapaasti hengittävä.Valmistaja kehuu sekä Otto- että Atkinson-sykleillä toimivan voimanlähteen taloudellisuuden parantuneen 12 prosentilla aiempaan koneeseen verrattuna. Palaamme tähän Moottorin numeron 10/2017 suuressa pikkuautovertailussa, johon ottaa osaa manuaalivaihteinen Yaris 1.5; nyt keskitymme saman auton ominaisuuksiin portaattomalla automaattivaihteistolla varustettuna.Kiva kaupungissaPaitsi pitkät malli-iät, myös ulkomittojen jatkuva kasvu on ollut vuosikausien ajan pikkuautoille leimallinen trendi. Tähän on liittynyt sekin, että juniorimallien ajoasentoja ja ajotuntumia on pyritty saattamaan lähemmäksi suurempia sisariaan. Samalla pikkuautojen ydinosaamisalue, näppäryys kaupungissa, on häipynyt taka-alalle.Yarisissa kehitys ei näy yhtä selvänä. Siitä kielii jo tila-automainen ulkomuoto: lyhyt konepelti ja korkea kattolinja saavat auton näyttämään miltei luokkaa pienemmältä. Pituutta onkin noin 5–10 senttiä vähemmän kuin esimerkiksi edellä mainitun vertailun uutuusautoissa.Painotus näppäryyteen tuntuu Yarisissa muutenkin. Oviaukko on suuri ja istuin korkealla, joten kyytiin on helppo hypätä ja sieltä pikaisesti poistua – kaupunkiautossa arvostettava piirre. Korkealta näkee myös hyvin ulos, mitä auton matala vyötärölinja vain parantaa.Etuistuin on hyvin muotoiltu, mutta ohjauspyörän etäisyyssäätö ei ulotu tarpeeksi taakse, joten käsiä joutuu väkisinkin pitämään liian suorina. Lisäksi kojelaudan keskinäyttöä, joka on sijoitettu auton keskilinjan oikealle puolelle, pitää kurotella. Muuten ohjaamo on tavanomaisen toimiva ja hyvin kootun oloinen.Tilojen kannalta Yaris on onnistuneesti pakattu. Taakse mahtuu jopa 190-senttinen matkustaja toisen samanmittaisen taakse, ja kun istumasessiot eivät kestä kauan, penkin lautamainen muotoilu ei haittaa.Tavaratilassakin on kivasti vaihtoehtoja kahteen eri tasoon aseteltavan välipohjan ansiosta.Vaivatonta vauhtiaPortaaton automaatti sopii Yarisiin kuin nenä päähän. Valitaan vain vaihdekepin kätevästä sahalaitaisesta kaaviosta ajosuunta, ja sitten mennään, miettimättä mitä voimansiirrossa kulloinkin tapahtuu. Vaivattomuutta korostaa pirteän tuntuinen suorituskyky: automaatti tasaa turbottoman koneen hieman heikkoa alavääntöä onnistuneesti.Melutasoa on valmistajan mukaan parannettu, mutta ainakin kovemmissa kiihdytyksissä moottorin karkea ääni kantautuu kuuluvana matkustamoon. Osasyynä on juuri portaaton vaihteisto, missä kierrokset jäävät junnaamaan samaan tasoon kiihdytyksen ajaksi. Tasaisemmassa ajossa, myös moottoritiellä, koneen melu sen sijaan vaimenee tyystin.Maantienopeuksissa Yaris ei tosiaankaan teeskentele: se tuntuu perinteiseltä pikkuautolta niin ajettavuuden, mukavuuden kuin melutasonkin suhteen. Erityisiä heikkouksia ei näistä löydä, mutta suurempien autojen ominaisuuksia on turha haaveilla. Toisaalta jos pysyy taajamamerkkien sisäpuolella, myös pikkuautomaisuuden edut ovat päivittäin läsnä.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Toyota Yaris 1.5 Dual VVT-i Launch Edition Multidrive S Hinta alkaen 19 392 € Koeajetun auton hinta varusteineen 20 547 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 82 kW (111 hv), 6000 r/min Vääntö 139 Nm (4400 r/min) Vääntö 139 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 105 g/km Mitat pituus 3945 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2510 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen