25.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Corolla – enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisten suosikkiauto uudistuu mallivuodelle 2023. Suurimmat muutokset löytyvät tällä kertaa konepellin alta. Ennakkomyynti alkaa syksyllä ja ensimmäiset autot saadaan Suomeen ensi vuoden alkupuolella. Hyvää: Hybridivoimalinjan parannukset, terävöitynyt suorituskyky, aiempaa kattavampi turvavarustelu. Huonoa: Etuistuimen reisituki, ei saa ainakaan toistaiseksi lataushybridinä. Toyota Corolla on osoittautunut myyntimenestykseksi Euroopassa. Vuonna 2019 kauppoihin ilmestynyt 12. sukupolven Corolla oli viime vuonna Toyotan toiseksi myydyin henkilöautomalli heti Yarisin jälkeen. 146 604 kappaleen vuosimyynnillään Corolla on Volkswagen Golfiin nähden vielä reilusti takamatkalla (205 408 kpl), mutta tilastojen valossa lähentymistä lienee odotettavissa tulevina vuosina.Siinä missä Golfin myynti laski Euroopassa viime vuonna 27,9 prosenttia, Corolla onnistui vahvistamaan omia asemiaan 6,8 prosentilla. Koko C-segmentin osalta Toyotan tuotepaletin (Corolla, Corolla Cross, Prius ja C-HR) kokonaismyynti on enää 0,1 prosenttia Volkswagen-konsernia perässä.Suomessa Corolla nauttii kansalaisten vankkumatonta suosiota. Viistoperänä, sedanina ja farkkukorisena myytävää Corollaa rekisteröitiin viime vuonna 5 320 kappaletta. Sillä irtosi Suomen myydyimmän auton titteli toista kertaa peräkkäin ennen Toyota Yarisia ja Skoda Octaviaa. Golfin alavire on tosiasia myös Suomessa. Kymmenes sija 1 783 kappaleen myynnillä on kaukana totutuista tuhat luvuista.Syitä Corolla-Golf -kaksikon voimasuhteiden muutoksiin voi Suomen ja Euroopan tasolla etsiä itse tuotteiden lisäksi dieselautojen vetovoiman hiipumisesta, komponenttipulasta, polttoaineen hinnasta sekä Volkswagenin T-Cross, T-Roc ja ID-mallien suosiosta vanhojen Golf-asiakkaiden keskuudessa.Toyotan vuosikymmenien panostus täyshybriditekniikkaan näyttää tällä hetkellä varsin järkevältä taktiikalta nousevasta sähköautobuumista huolimatta. Sähköautojen tuotanto yskii varsin monella perinnevalmistajalla, eikä niitä kyetä valmistamaan läheskään kysyntää vastaavia määriä. Toyotalla on aina vältelty pistämästä kaikkia munia samaan koriin. Vaikka täyssähköautot tekevät tuloaan myös Toyotan mallistoon, hybridiautot, ladattavat hybridiautot ja vetyautot tulevat sisältymään Toyotan mallistostrategiaan vielä pitkään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyttä ehostustaCorollan kasvojenkohotusta vuodelle 2023 ei ensisilmäyksellä juurikaan huomaa. Harjaantuneemmat silmät erottavat puskureiden muotokielen lievän terävöitymisen, uuden säleikön sekä uudistuneet etu- ja takavalot viistoperä- ja farkkumalleissa. Sedan jatkaa vanhoilla lyhdyillä, mutta uusia vanteita ja ulkovärejä on tarjolla kaikkiin kolmeen korimalliin.GR Sport -varustelutaso erottuu muista tasoista muun muassa GR Sport -starttinappulallaan ja etuistuimien GR-logoilla. Myös takahelma eroaa urheiluhenkisyydellään muista uusien 18-tuumaisten vanteiden kera.Sisätiloissa näkyvimmät muutokset koskevat mittaristoa ja keskinäyttöä. 12,3 tuuman kokoinen mittaristo on nyt täysin digitaalinen ja sitä voi muokata ja personoida varsin laajasti omien mieltymysten mukaiseksi. 10.5-tuumainen keskinäyttö toistaa HD-tasoista grafiikkaa.Ohjelmisto- ja karttapäivitykset sekä uudet aplikaatiot on mahdollista ladata järjestelmään langattomasti pilvipalvelun kautta. Ääniohjauksen avulla voi kikkailla aiempaa monipuolisemmin. Esimerkiksi auton ikkunat on mahdollista avata ja sulkea äänikomennoin. Lisäksi Android Auto ja Apple Car Play toimivat nyt langattomasti.Viidennen sukupolven hybriditekniikkaaVuoden 2023 ensimmäisellä vuosineljänneksellä Suomeen saapuvan Corollan suurimmat uutiset löytyvät konepellin alta. Tutun kaavan mukaisesti Corollan saa joko 1.8-litraisena tai 2.0-litraisena versiona, mutta hybridijärjestelmä itsessään edustaa jo viidettä sukupolvea.Kasvojenkohotuksen yhteydessä täyshybridijärjestelmän osia pistetty uusiksi rankalla kädellä. Väistyvän mallin sähkömoottori oli 1.8-litraisen polttomoottorin yhteydessä 53 kilowattinen, nyt huipputehoa löytyy 70 kilowattia. Maksimiväännöksi ilmoitetaan 185 Nm. 2.0-litraisessa versiossa sähkömoottorin tehoa on nostettu maltillisemmin kolmella kilowatilla 83 kilowattiin ja maksimivääntö on 206 Nm. Polttomoottoreiden osalta vastaavat lukemat ovat kokojärjestyksessä 72 kW (99 hv)/142 Nm ja 112 kW (152 hv)/190 Nm.Voimanlähteiden yhteisteho on uudistusten jälkeen noussut 1.8-versiossa 103 kilowattiin (140 hv) ja kaksilitraisessa 144 kW:iin (196 hv). Maksimivääntöjä ei ilmoiteta. Virallisten suorituskykyarvojen perusteella 1.8-litrainen on piristynyt reilusti edeltäjäänsä nähden. Kiihdytys satasen vauhtiin on nopeutunut 1,7 sekunnilla ollen nyt 9,2 sekuntia. Isomman moottorin yhteydessä vastaava arvo on 7,5 sekuntia. Suorituskykymuutoksista huolimatta hiilidioksidipäätöt ovat pysyneet ennakkotietojen mukaan 1.8-versiossa samalla 102 g/km tasolla kuin edeltäjässään. Kaksilitraisen kohdalla puhutaan 107 g/km lukemasta, joka olisi kolme grammaa aiempaa vähemmän. Ennakkoon ilmoitetut päästöarvot vahvistetaan virallisten tyyppihyväksyntäkokeiden jälkeen.Itse voimanjakoyksikkö sähkömoottoreineen ja planeettavaihteineen on aiempaa kompaktimpi ja keventynyt 16 kilogrammalla edeltäjäänsä verrattuna (1.8-versio). Myös takapenkin alla sijaitseva litiumioniajoakusto on uusi. Sen kerrotaan olevan 14 prosenttia aiempaa kevyempi ja myös fyysiseltä kooltaan pienempi. Akuston tarkkaa energiasisältöä Toyotan edustaja ei suostunut paljastamaan, mutta vihjaili sen olevan samaa luokkaa tai jopa edeltäjäänsä pienempi eli 1,0-1,3 kWh. Täyssähköautoilijoiden korvaan tämä kuulostaa pieneltä, mutta ensikoeajon perusteella tämäkin määrä riittää yllättävän pitkiin sähköajomatkoihin kaupunkialueilla. Uusitun tehoelektroniikan kerrotaan vähentävän sähköhäviöitä 14 prosentin verran, mikä osaltaan parantaa kokonaistaloudellisuutta.Sujuvampi voimalinjaLyhyen ensipuraisun perusteella hybridivoimalinjan muutokset ovat selvästi havaittavissa arkisessa ajossa. ”Kaasupoljin” reagoi kuljettajan toiveisiin aiempaa viiveettömämmin ja terävöitymisen huomaa etenkin hitaammista ajonopeuksista kiihdytettäessä. Pelkällä sähköllä ajettaessa kaasupolkimen reagointinopeus vastaakin nyt enemmän täyssähköautojen tarjoamaa ajokokemusta kuin hybridiautojen pehmeämpää lähestymiskulmaa asiaan.Toinen merkittävä ajokokemusta parantava ominaisuus löytyy polttomoottoripuolelta. Reippaammissa kiihdytyksissä 1.8-litraisen polttomoottorin kierrokset eivät enää nouse niin herkästi kiekumaan parhaan tehon alueelle. Käyntinopeus tuntuu muutenkin pysyttelevän korvalle miellyttävämmällä tasolla myös tasanopeuksilla ajettaessa.Ohjaamo on mittaristoa ja keksinäyttöä lukuun ottamatta tutun oloinen. GR Sport -varustelutason etuistuin tukee hyvin selkää sivusuunnassa. Valitettavasti istuinosa on edelleen turhan lyhyt keskimittaista pidemmille kuljettajille. Sama asia vaivaa myös perusistuinta - reisituki on heikko. Lopuksi kaksilitraista viistoperää hamuamille tiedoksi: 12-voltin akku on edelleen sijoitettu tavaratilaan, minkä vuoksi kontin lattia on 1.8-versiota korkeammalla. VDA-litroissa ero on 361 vastaan 313 litraa.Teksti: Pasi Piironen Kuvat: Toyota ja Pasi Piironen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous