10.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Hilux viilattiin vieläkin väkevämmäksi Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Avolavojen kestosuosikki Toyota Hilux sai uuden moottorin lisäksi pieniä parannuksia puutteisiinsa. Hyvää: voimalinja, maastoajon helppous, heikkouksiin puututtu. Huonoa: kovuus kuormaamattomana, viisipaikkaisen hinta. Toyota Hiluxia voi luonnehtia legendaarisimmaksi pick-upiksi, ainakin meillä Suomessa. Lavallinen maastopeli on tunnettu jo vuosikymmenien ajan varmana ja vahvana valintana esimerkiksi metsäalan työntekijöiden joukossa. Usein piireissä muun lava-auton valitseva saa osakseen ivaa ’’eikö rahat riittäneet Hiluxiin?’’ -lausahduksen eri variaatioina.Oli Toyota Hilux paras valinta tai ei, nyt malli on ainakin aiempaa vahvempi, kun kasvojenkohotus toi pellin alle Land Cruiserista tutun 2,8-litraisen turbodieselin. Kaiken kukkuraksi kone on päivitetty vieläkin voimakkaammaksi, sillä kun Land Cruiserissa tämä isompi nelosdiesel tuottaa 177 hevosvoiman tehon ja 450 newtonmetrin vääntömomentin, Hiluxin vastaavat lukemat ovat 204 hv ja 500 Nm.Poikkeuksena on keppiuskovaisille suunnattu versio – manuaalivaihteiston yhteydessä vääntö on rajattu 420 Nm:iin voimansiirron kestävyyden varmistamiseksi. Nyt automaatin saa myös nelioviseen Double Cab -malliin, eli korimalli ei enää rajoita voimalinjan valintaa.Uusi moottori ei syrjäyttänyt ”pikkulohkoa”, vaan aiempi 2,4-litrainen turbodiesel on saatavilla myös uusikeulaiseen Hiluxiin. Sen sijaan Premium-varustetaso sai syrjäytyä – nyt paras varustelu kantaa vähemmän pröystäilevää Invincible-nimeä.Myös uudistuneen keulailmeen muotoja voisi kuvailla vahvemmiksi. Kuusikulmion muotoinen maski on aiempaa suurempi ja sumuvalot vastaavasti entistä pienemmät. Valot ovat vaihtuneet täys-ledeiksi niin edessä kuin takanakin.Sisätilat on päivitetty Toyotan tähän päivään, mikä tarkoittaa Active-varustelusta alkaen kahdeksantuumaista tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttöä mobiilipeilauksin kuorrutettuna, ja hieman viilattua mittaristonäkymää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaastoon vaikka amatöörinäSähköiset avustusjärjestelmät ovat olleet jo jonkin aikaa Hiluxin peruskauraa, mutta silti niiden erinomainen toiminta maastossa jaksaa yllättää. Metsässä mönkiminen on naurettavan helppoa, ja tiukan paikan tullen voi turvautua vielä vakiovarusteiseen takatasauspyörästön lukkoon.Maastossa pienikin ajatuskatko voi tarkoittaa etupyörien asennon unohtumista. Nyt asian voi tarkistaa myös Hiluxin sisäpuolelta – kiitos mittariston uuden toiminnon, joka näyttää etupyörien asennon reaaliajassa. Usein oven avaaminen ja kurkistus auton ulkopuolelle lienee kuitenkin helpompi reitti tarkistaa mihin suuntaan olleen menossa, kiitos Toyotan labyrinttimäisten valikoiden.Moottorin tyhjäkäyntiä on alennettu 850 kierroksesta lukemaan 680 r/min – toimenpiteellä on haettu tasaisempaa etenemistä maastossa. Muutoksesta huolimatta meno muuttuu tiukoissa paikoissa helposti töksähteleväksi, mutta totuttelulla terävähköstä kaasunvasteestakin selvinnee. Harmittavasti Hilux ei ainakaan vielä saanut varustelistalleen Land Cruiserista tuttua 360 asteen kamerajärjestelmää, joka helpottaisi puiden välissä pujottelua.Kuormaamattomuus kostautuuMaantiemukavuutta on jalostettu alustan hienosäädöillä; maahantuojan mukaan muun muassa puslitusta on muokattu. Tasaisella tiellä kuormaamattomalle lava-autolle tyypillistä pompotusta ilmeneekin yllättävän vähän.Alusta nielee pienemmät töyssyt erinomaisesti, ja uuden voimanlähteen turvin vauhdikkaampikin meno on loivia mutkia sisältävällä tiellä henkilöautomaisen houkuttelevaa.Ohjaus on työkonemaisen ylitehostettu ja kevyt, mutta silti hyvin looginen. Hydraulisen ohjaustehostimen kautta toteutetun kaista-avustimen toiminta ei sen sijaan vakuuta. Ajolinjan korjaukset tehdään pyörää jarruttamalla, mikä tarkoittaa voimakkaita repäisyjä tien reunaa kohti. Toiminnon paras puoli on, että sen saa ohjauspyörän kytkimestä helposti pois päältä.Roudan runtelemalla soratiellä Hilux ei ole parhaimmillaan, ainakaan ilman kuormaa. Pienetkään teräväreunaiset kuopat eivät varmasti jää kuljettajalta huomaamatta. Toki täytyy muistaa, että kun lava-auton kantavuudeksi ilmoitetaan yli tuhat kiloa, takapään lehtijousituksen ei voikaan olettaa kuolettavan iskuja kuormaamattomana kovinkaan tehokkaasti.Hintavat istuimetOhjaamo on ilmeeltään, toiminnoiltaan ja lisävarusteltuna äänentoistoltaankin henkilöautomainen, mutta kovat ja heikosti tukevat istuimet eivät houkuttele pidempiin ajorupeamiin. Mukavuutta rajoittaa myös ohjauspyörän niukahko säätövara, minkä vuoksi pidempi kuljettaja voi joutua tekemään kompromisseja ajoasennon suhteen.Koska kyseessä on lähinnä työkaluksi tarkoitettu pick-up, edellä mainittuihin ergonomiaongelmiin ei muuten jaksaisi takertua – mutta kun tuplahytillisen huippuvarustellun koeajoyksilön hinta kohoaa yli 80 000 euron, saanee jakkaroiltakin toivoa hieman enemmän mukavuutta.Korkea hinta on kuitenkin Suomessa suurelta osin takaistuinten verokohtelun syytä: kaksipaikkaisena samanmoinen auto kustantaa yli 20 000 euroa vähemmän. Edullisimmillaan uuden Hiluxin listahinta on 37 817 euroa, mutta tällöin joutuu istuinten lisäksi luopumaan suurimmasta osaa varusteista, automaattivaihteistosta ja neljästä desilitrasta iskutilavuutta.Hinta ei ole kuitenkaan aiemminkaan ollut este Hiluxin myynnille. Pienistä puutteista huolimatta päivitetty lavalegenda on aiempaakin vakuuttavampi kokonaisuus, jolla on helppo lyödä paineita Ford Rangerin suuntaan. Se kun vuorotteli edellisvuonna Hiluxin kanssa Suomen lava-autojen myyntikärjessä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8 D Invincible A/T Hinta alkaen 80 539 € Koeajetun auton hinta varusteineen 82 152 € Moottori Dieselmoottori 2 755 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 3000 r/min Vääntö 500 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,1–9,5 (yhd.) CO2-päästöt 239–248 g/km Mitat pituus 5325 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1810 mm, akseliväli 3085 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3000 / 750 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi