10.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Hilux viilattiin vieläkin väkevämmäksi Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Avolavojen kestosuosikki Toyota Hilux sai uuden moottorin lisäksi pieniä parannuksia puutteisiinsa. Hyvää: voimalinja, maastoajon helppous, heikkouksiin puututtu. Huonoa: kovuus kuormaamattomana, viisipaikkaisen hinta. Toyota Hiluxia voi luonnehtia legendaarisimmaksi pick-upiksi, ainakin meillä Suomessa. Lavallinen maastopeli on tunnettu jo vuosikymmenien ajan varmana ja vahvana valintana esimerkiksi metsäalan työntekijöiden joukossa. Usein piireissä muun lava-auton valitseva saa osakseen ivaa ’’eikö rahat riittäneet Hiluxiin?’’ -lausahduksen eri variaatioina.Oli Toyota Hilux paras valinta tai ei, nyt malli on ainakin aiempaa vahvempi, kun kasvojenkohotus toi pellin alle Land Cruiserista tutun 2,8-litraisen turbodieselin. Kaiken kukkuraksi kone on päivitetty vieläkin voimakkaammaksi, sillä kun Land Cruiserissa tämä isompi nelosdiesel tuottaa 177 hevosvoiman tehon ja 450 newtonmetrin vääntömomentin, Hiluxin vastaavat lukemat ovat 204 hv ja 500 Nm.Poikkeuksena on keppiuskovaisille suunnattu versio – manuaalivaihteiston yhteydessä vääntö on rajattu 420 Nm:iin voimansiirron kestävyyden varmistamiseksi. Nyt automaatin saa myös nelioviseen Double Cab -malliin, eli korimalli ei enää rajoita voimalinjan valintaa.Uusi moottori ei syrjäyttänyt ”pikkulohkoa”, vaan aiempi 2,4-litrainen turbodiesel on saatavilla myös uusikeulaiseen Hiluxiin. Sen sijaan Premium-varustetaso sai syrjäytyä – nyt paras varustelu kantaa vähemmän pröystäilevää Invincible-nimeä.Myös uudistuneen keulailmeen muotoja voisi kuvailla vahvemmiksi. Kuusikulmion muotoinen maski on aiempaa suurempi ja sumuvalot vastaavasti entistä pienemmät. Valot ovat vaihtuneet täys-ledeiksi niin edessä kuin takanakin.Sisätilat on päivitetty Toyotan tähän päivään, mikä tarkoittaa Active-varustelusta alkaen kahdeksantuumaista tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttöä mobiilipeilauksin kuorrutettuna, ja hieman viilattua mittaristonäkymää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaastoon vaikka amatöörinäSähköiset avustusjärjestelmät ovat olleet jo jonkin aikaa Hiluxin peruskauraa, mutta silti niiden erinomainen toiminta maastossa jaksaa yllättää. Metsässä mönkiminen on naurettavan helppoa, ja tiukan paikan tullen voi turvautua vielä vakiovarusteiseen takatasauspyörästön lukkoon.Maastossa pienikin ajatuskatko voi tarkoittaa etupyörien asennon unohtumista. Nyt asian voi tarkistaa myös Hiluxin sisäpuolelta – kiitos mittariston uuden toiminnon, joka näyttää etupyörien asennon reaaliajassa. Usein oven avaaminen ja kurkistus auton ulkopuolelle lienee kuitenkin helpompi reitti tarkistaa mihin suuntaan olleen menossa, kiitos Toyotan labyrinttimäisten valikoiden.Moottorin tyhjäkäyntiä on alennettu 850 kierroksesta lukemaan 680 r/min – toimenpiteellä on haettu tasaisempaa etenemistä maastossa. Muutoksesta huolimatta meno muuttuu tiukoissa paikoissa helposti töksähteleväksi, mutta totuttelulla terävähköstä kaasunvasteestakin selvinnee. Harmittavasti Hilux ei ainakaan vielä saanut varustelistalleen Land Cruiserista tuttua 360 asteen kamerajärjestelmää, joka helpottaisi puiden välissä pujottelua.Kuormaamattomuus kostautuuMaantiemukavuutta on jalostettu alustan hienosäädöillä; maahantuojan mukaan muun muassa puslitusta on muokattu. Tasaisella tiellä kuormaamattomalle lava-autolle tyypillistä pompotusta ilmeneekin yllättävän vähän.Alusta nielee pienemmät töyssyt erinomaisesti, ja uuden voimanlähteen turvin vauhdikkaampikin meno on loivia mutkia sisältävällä tiellä henkilöautomaisen houkuttelevaa.Ohjaus on työkonemaisen ylitehostettu ja kevyt, mutta silti hyvin looginen. Hydraulisen ohjaustehostimen kautta toteutetun kaista-avustimen toiminta ei sen sijaan vakuuta. Ajolinjan korjaukset tehdään pyörää jarruttamalla, mikä tarkoittaa voimakkaita repäisyjä tien reunaa kohti. Toiminnon paras puoli on, että sen saa ohjauspyörän kytkimestä helposti pois päältä.Roudan runtelemalla soratiellä Hilux ei ole parhaimmillaan, ainakaan ilman kuormaa. Pienetkään teräväreunaiset kuopat eivät varmasti jää kuljettajalta huomaamatta. Toki täytyy muistaa, että kun lava-auton kantavuudeksi ilmoitetaan yli tuhat kiloa, takapään lehtijousituksen ei voikaan olettaa kuolettavan iskuja kuormaamattomana kovinkaan tehokkaasti.Hintavat istuimetOhjaamo on ilmeeltään, toiminnoiltaan ja lisävarusteltuna äänentoistoltaankin henkilöautomainen, mutta kovat ja heikosti tukevat istuimet eivät houkuttele pidempiin ajorupeamiin. Mukavuutta rajoittaa myös ohjauspyörän niukahko säätövara, minkä vuoksi pidempi kuljettaja voi joutua tekemään kompromisseja ajoasennon suhteen.Koska kyseessä on lähinnä työkaluksi tarkoitettu pick-up, edellä mainittuihin ergonomiaongelmiin ei muuten jaksaisi takertua – mutta kun tuplahytillisen huippuvarustellun koeajoyksilön hinta kohoaa yli 80 000 euron, saanee jakkaroiltakin toivoa hieman enemmän mukavuutta.Korkea hinta on kuitenkin Suomessa suurelta osin takaistuinten verokohtelun syytä: kaksipaikkaisena samanmoinen auto kustantaa yli 20 000 euroa vähemmän. Edullisimmillaan uuden Hiluxin listahinta on 37 817 euroa, mutta tällöin joutuu istuinten lisäksi luopumaan suurimmasta osaa varusteista, automaattivaihteistosta ja neljästä desilitrasta iskutilavuutta.Hinta ei ole kuitenkaan aiemminkaan ollut este Hiluxin myynnille. Pienistä puutteista huolimatta päivitetty lavalegenda on aiempaakin vakuuttavampi kokonaisuus, jolla on helppo lyödä paineita Ford Rangerin suuntaan. Se kun vuorotteli edellisvuonna Hiluxin kanssa Suomen lava-autojen myyntikärjessä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8 D Invincible A/T Hinta alkaen 80 539 € Koeajetun auton hinta varusteineen 82 152 € Moottori Dieselmoottori 2 755 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 3000 r/min Vääntö 500 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,1–9,5 (yhd.) CO2-päästöt 239–248 g/km Mitat pituus 5325 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1810 mm, akseliväli 3085 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3000 / 750 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen