17.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris GRMN – tulinen väläys tulevasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääinsinööri Sasaki: "Jos jokin auto voi muuttaa Yariksen imagon, se on tämä." Hyvää: ajotilojen puuttuminen, ajettavuus, tarina Huonoa: hinta, rajoitettu saatavuus 7 000 ärjyvää kierrosta minuutissa, vitosvaihde sisään ja sama uudestaan. Nordschleifen vihreät maisemat vaihtuvat yhä ripeämmin. Legendaarisen saksalaisradan nousut, laskut ja lukuisat kuopat pistävät alustan koville, mutta ajokki hallitsee voimansa. Äänimaailman täydentävät mekaanisen ahtimen vinkaisut ja rosoisesti särisevä pakoputki. Uskoisitko tätä Toyota Yarikseksi?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPiiloprojektista tuotteeksiVaikka urheilullinen Toyota Yaris GRMN saapuu japanilaismerkin valikoimaan lähes täydellisellä ajoituksella, on koko auton olemassaolo lähes sattuman tulosta.Loppuvuodesta 2015 pienen insinööriporukan keskuudessa heräsi kysymys: voitaisiinko valtaisan autokonsernin osavalikoimaa käyttää siihen, että Yariksesta saataisiin cool? Ajokelpoinen konseptiauto oli valmis alle kahdessa kuukaudessa, jonka jälkeen luomus esiteltiin Toyotan johdolle. Tuotannollisesti haastava projekti vakuutti pomot ajettavuudellaan, joten työ malliversion parissa sai jatkua.Lopulta autolle tuli jo suorainen tarve: isoveli Yaris WRC:n yllätysvoitto Ruotsin MM-rallissa herätti Toyotan ajatukseen, että Yaris-mallisto kaipaa perusmallin ja WRC:n väliin sporttisen vaihtoehdon. Valmistajalleen GRMN onkin malliston puuttuva lenkki.“Mahdotonta!”Pikavauhdilla suunniteltu Yaris GRMN ei ollut kuitenkaan läpihuutojuttu. Tavallisen Yariksen tuotantolinjalla valmistettava sporttimalli venytti tuotantoinsinöörien pinnan äärimmilleen. Muun muassa GRMN:n mekaanisella ahtimella varustettua 1,8-litraista neloskonetta pidettiin mahdottomana sovitettavana Yarikseen, varsinkin tuotantolinjan ripeässä aikataulussa.Eräs esimerkki on, että tavallisen 20 millimetrin sijasta uuden moottorin ympärillä oli vain 3 millimetrin tila. Se saatiin kasvatettua moottorin uudelleenpaketoinnilla lopulta 7 millimetriin. Yaris GRMN -projektin päällikkönä toiminut Stijn Peeters kertoo, että loput työstä koostui ihmisten yllyttämisestä ja vakuuttamisesta, eli sisäisestä politiikasta.Vihdoin vihreä valo syttyi ja tehtiin sopimus 400 auton valmistamisesta. Ranskan Valenciennesin tuotantolinjalla Yaris GRMN:stä vastaa 20 erikoiskokoajan joukko, jotka osallistuivat myös tuotantoprosessin suunnitteluun.KokoelmalevyTeknisesti Toyota Yaris GRMN on kokenut merkittäviä muutoksia perusmalliin verrattuna. Koria on vahvistettu poikittaistuin, jousitusta on jäykistetty merkittävästi ja iskunvaimentimet on hankittu Sachs Performancelta. Auto istuu 24 milliä tavallista Yarista matalammalla. Moottorin apurunko on lainattu diesel-Yariksesta ja pakosarjan katalysaattori on Lexuksen peruja. Toyota on kiinnittänyt huomiota myös jäähdytykseen, joten välijäähdyttimen lisäksi malliin asennettiin moottorin öljynjäähdytin.Moottorina on 1,8-litrainen 4-sylinterinen 2ZR-FE-bensiinikone, jota on piristetty mekaanisella Magnusson Eaton ahtimella muun muassa Lotus Elisestä tutulla tavalla. Konsernin osavalikoimasta on lainattu myös polttoainesuuttimet, jotka ovat peräisin Toyotan V6-moottoreista. Trendikkäiden turboahdinten sijaan työryhmä arvosti mekaanisen ahtimen terävämpää kaasuvastetta.Voima välitetään tiehen etuvedolla, jonka tasauspyörästö on varustettu Torsen-lukolla. Uritetut etujarrulevyt ovat halkaisijaltaan 275 mm ja niitä puristavat nelimäntäiset jarrusatulat.Sisustassa uutta on GRMN-mittaristo, GT86:sta lainattu ohjauspyörä sekä tytäryhtiö Toyota Boshokun valmistamat sporttipenkit. Muuten vastassa on tasaisen harmaa Yaris, hyvässä ja pahassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAina sporttinenToyota Yaris GRMN ei anna kuljettajan unohtaa koskaan, mistä on kyse. Pakoputken ääni on särisevä ja välillä matkustamoon kuuluu mekaanisen ahtimen addiktoiva ulina. Ajotiloja ei ole, vaan auto on aina sellainen kuin se on. Lisää kontrollia kaipaava kuljettaja voi sammuttaa ajonvakautuksen kokonaan. – Uskomme, että autollamme ajavat lähinnä kokeneet kuljettajat, pääinsinööri Sasaki kommentoi.Napakka jousitus on urheilullinen, mutta ei liioittelevan kova. Nopeassa rata-ajossa Yariksen korkea painopiste on tosin havaittavissa, mutta auto lupaileekin olevansa arkisportti eikä tolkuton rataspesiaali. Ohjaus on muuhun kokonaisuuteen nähden hiukan tunnoton, mutta perusmallia selkeästi parempi. Jarrut vastaavat muuta suorituskykyä jopa Döttinger Höhen kovassa jarrutuksessa Nürburgringillä.Parasta autossa on mekaaninen ahdin, jonka ansiosta Yaris GRMN vastaa kaasuun heti ja vetää tasaisesti koko kierrosalueen loppuun. Maltilliset noin 215 hevosvoiman tehot eivät vielä kaipaa tasauspyörästön lukkoa kuivana kesäpäivänä, mutta talvella tilanne voi olla toinen. Tasaisen vedon ansiosta moottori ei aiheuta draamaa kesken mutkan.Todellakin: jos Yaris voi olla cool, tämä on se.Pääinsinööri Yoshinori Sasaki kommentoi, että jos jokin malliversio voi muuttaa Yariksen imagon, se on juuri GRMN.Rajoitettu keräilykappaleMiljoonien autojen sarjatuotantoon erikoistuneelle Toyotalle myös Yaris GRMN:n myynti on erikoinen tapaus. 400 kappaleen tuotantoerä myydään Eurooppaan nettivarausten perusteella, nimilistan auetessa Neste Rallin ensimmäisen erikoiskokeen aikana 27.7. kello 19:00. 1 000 euron varausmaksulla saa jalansijan taatusti harvinaiseksi jäävään sporttimalliin. Suomessa Yaris GRMN maksaa 42 459 euroa. Kiinnostuneita kehoitetaan rekisteröitymään MyToyota-portaaliin www.toyota.fi-sivustolla ja tilaamaan Yaris GRMN -uutiskirje, jossa kerrotaan myyntiprosessin etenemisestä lisää.Toyotalle Yaris GRMN:ssä on kyse maineen rakentamisesta, joten valmistaja tuskin pääsee omilleen valmistuskustannusten osalta. Samalla tavoite oli rakentaa pikkusportti, joka on parhaiden kilpailijoidensa joukossa tehon ja painon suhteeltaan. Gazoo Racing Meisters of Nürburgring on kuitenkin japanilaismerkille pitkän linjan projekti, joten luvassa on myöhemmin lisää sporttimalleja.Ehkä merkittävin siunaus puuhaprojektina aloitetulle Yaris GRMN:lle tuli kuitenkin Toyotan pääjohtajalta, automaailman viileimmäksi pomoksi pyrkivältä Akio Toyodalta. Koeajon jälkeen hän ilmoitti, että malli kelpaa tuotantoon – ja että hän haluaa niitä kaksi.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Toyota, Aake KinnunenKoeajettu auto oli loppuvaiheen prototyyppi, joten tekniset tiedot voivat muuttua tyyppihyväksynnän yhteydessä. Toyota Yaris GRMN Prototyyppi Hinta alkaen 42 459 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 200 € Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, ahdettu. 6-v. manuaali, etuveto. Teho 156 kW (212 hv), 6800 r/min Vääntö 249 Nm (5000 r/min) Vääntö 249 Nm (5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 3945 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2510 mm Tavaratila: 286 l Omamassa: 1135 kg Muu tieto Koeajettu yksilö oli tyyppihyväksymätön prototyyppi, joten tekniset tiedot voivat muuttua. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 22.6.2025 Uutinen Yllätyslähtö: käännettyään Renaultin suunnan Luca de Meo lähtee muotialalle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella